۷۱.۲ سال متوسط سن امید به زندگی ایرانی‌ها

جمعیت سالمند ایران در سال 1400 به حدود 10 میلیون افزایش خواهد یافت. همچنین 40 سال آینده 21،5 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل خواهند داد. باید به بیماریهای دوران سالمندی و لزوم پیشگیری از آنها توجه کرد.وی سن متوسط امید به زندگی در کشور را 72،1 سال عنوان کرد و افزود: امیدواریم سن امید به زندگی در کشور بیش از پیش ارتقا یابد.

وزیر بهداشت امروز در مراسم روز جهانی بهداشت بر لزوم تجهیز بیمارستان‌ها به دستگاه‌های امحای زباله در مهلت باقی‌مانده و استقرار متخصص مقیم در اورژانس‌های بیمارستانی تاکید کرد و گفت: در این زمینه با هیچ بیمارستانی تعارف نداریم و در صورت بی‌توجهی برخورد می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر مرضیه وحید دستجردی در این مراسم که با حضور معاون اول رییس‌جمهور برگزار شد، افزود: در ایران 1404 باید ایران سالمترین مردمان منطقه را داشته باشیم که در این راستا نقشه جامع علمی و نقشه تحولی نظام سلامت طراحی و رونمایی شده است و دانشگاه‌های علوم پزشکی در این مسیر حرکت می کنند.

وی به جلسات شورای عالی سلامت اشاره کرد و گفت: در آخرین جلسه شورای عالی سلامت در سال 1390 دستور العمل نسخه 02 پزشک خانواده تصویب شد . این جلسه مصوبات ارزشمندی را به دنبال داشت.

دستجردی همچنین با اشاره به سالمند شدن جمعیت دنیا، ادامه داد: هرم جمعیتی کشور رو به میانسالی است. در حال حاضر 7،3 جمعیت کشور معادل پنج میلیون نفر در کشور سالمند هستند.

جمعیت سالمند ایران در سال 1400 به حدود 10 میلیون افزایش خواهد یافت. همچنین 40 سال آینده 21،5 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل خواهند داد. باید به بیماریهای دوران سالمندی و لزوم پیشگیری از آنها توجه کرد.

وی سن متوسط امید به زندگی در کشور را 72،1 سال عنوان کرد و افزود: امیدواریم سن امید به زندگی در کشور بیش از پیش ارتقا یابد.

وزیر بهداشت در ادامه به تشریح ارتقای شاخص‌های سلامتی از جمله کاهش مرگ و میر مادران، نوزادان، کودکان زیر یک و پنج سال ، زایمان‌های ایمن، آب آشامیدنی سالم و غیره پرداخت و گفت: نرخ رشد جمعیت حدود 1،4 درصد است و این نرخ رشد، کشور را به سمت سالمندی پیش می برد. امیدواریم در مناطقی که نرخ رشد کاهش یافته اقداماتی در جهت افزایش و تعدیل نرخ رشد صورت گیرد.

وی همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده برای جمعیت سالمند کشور افزود: پیش نویس سند ملی ارتقای سلامت سالمندی تهیه شده و امیدواریم به زودی در شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت و پس از آن در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تصویب شود و تکلیف برنامه‌های سلامتی سالمندی مشخص شود.

وی به فعالیت بیش از 20 هزار خانه بهداشت در کشور اشاره کرد و گفت: اردیبهشت ماه جشن تکمیل خانه‌های بهداشت کشور برگزار خواهد شد. در حال حاضر 98 درصد از خانوارهای کشور تحت پوشش نمک یددار قرار دارند.

وزیر بهداشت ادامه داد: به دنبال غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک 30 درصد از اختلالات ستون فقرات نوزادان کاهش یافت. همچنین به دنبال اجرای این برنامه شیوع فقر آهن در زنان باردار به میزان 30 درصد کاهش یافت.

وزیر بهداشت در ادامه به اقدامات انجام شده جهت کنترل بیماریهای واگیر و غیر واگیر پرداخت و گفت: به عنوان مثال در سال 1384 نرخ شیوع سل در کشور 30،6 در صد هزار بود اما در سال 90 این میزان به 14 در 100 هزار کاهش یافت. به دنبال این موضوع مرگ ناشی از سل در کشور به صورت جدی کاهش یافته است. در بیماری سالک نیز موقعیت‌های خوبی به دست آورده‌ایم، بیماری فلج اطفال نیز از 5 سال گذشته در کشور ریشه کن شده‌ است.

وی با اشاره به برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای حذف بیماری سرخک در کشور گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته بیماری سرخک باید تا سال 2015 از کشور حذف شود. اقدامات بسیار بزرگی در این زمینه صورت گرفته است. در سال 90 تنها 17 مورد ابتلا به سرخک در کشور داشتیم. در مجموع اکنون پوشش واکسیناسیون در کشور بیش از 99 درصد است.

دستجردی افزود: در زمینه حذف بیماری مالاریا نیز اقدامات خوبی صورت گرفته و در این باره در سال 89 حذف بیماری مالاریا در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تصویب و برنامه ریزی شد که این بیماری ظرف سه سال در کشور حذف شود. در زمینه بیماری هاری و حیوان گزیدگی نیز اقدامات بسیاری صورت گرفته و نتایج مثبتی به دنبال داشته است. به طوری که از 120 هزار مورد حیوان گزیدگی در سال 90 تنها 7 مورد ابتلا به هاری وجود داشت و این توفیقات به دنبال واکسیناسیون صورت گرفته است.

وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده برای تولید ایمونوگلوبولین‌های ضد هاری در کشور گفت: این اقدام صورت گرفته و به زودی رونمایی خواهد شد.

وی همچنین به بیماریهای غیر واگیر اشاره کرد و گفت: روند تغییرات فشارخون رو به افزایش است. این بیمای به شیوه زندگی و تغذیه مربوط می‌شود.

به گفته وزیر بهداشت، در حال حاضر پوشش ثبت سرطان در کشور بسیار افزایش یافته است و اکنون حدود 95 درصد سرطان‌ها در کشور ثبت می‌شوند.

دستجردی همچنین به اقدامات انجام شده برای تجهیز بیمارستان‌ها به دستگاه‌های امحای زباله اشاره کرد و گفت: تا پایان دی ماه سال گذشته تمام بیمارستان‌های تهران (70 بیمارستان دولتی و خصوصی) به دستگاه امحای زباله تجهیز شدند. در حال حاضر مراکز بیمارستانی 27 دانشگاه علوم پزشکی در سراسر کشور نیز به دستگاه‌های امحای زباله مجهز شده‌‌اند و تا ابتدای نیمه اول سال جاری به دیگر بیمارستان‌ها مهلت داده شده تا دستگاه‌های بی خطرساز زباله را نصب کنند.

وزیر بهداشت از طراحی، ساخت و مطالعه 77 هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد و گفت: در سال گذشته بیش از چهار هزار تخت بیمارستانی ساخته و تجهیز شد و با طرح های مهر ماندگار حدود 10 هزار تخت دیگر طی 1،5 سال آینده به بهره برداری می‌رسند.

وزیر بهداشت ادامه داد: در سال 90 ارتقای جدی در پایگاه‌های اورژانس شهری و جاده‌ای را شاهد بودیم و دوهزارمین پایگاه اورژانس افتتاح شد. همچنین در زمینه ساماندهی اورژانس‌های بیمارستانی اقدامات بسیار خوبی انجام شد و کمیته ویژه‌ای در وزارت بهداشت برای بازرسی از اورژانس‌های بیمارستانی فعال شدند که تا پایان سال دو مرتبه از تمام اورژانس‌های بیمارستانی کشور بازدید داشتند.

وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم استقرار متخصص مقیم در اورژانس‌های بیمارستانی که تعداد مراجعات آنها در سال بیش از 30 هزار نفر است، گفت: استقرار متخصص مقیم در این اورژانس‌های بیمارستانی جزو اولین خواسته‌های وزارت بهداشت است. با اعتباراتی که دانشگاه‌ها در اختیار می گیرند هیچ بهانه‌ای برای عدم انجام این کار پذیرفته نیست. اگر بیمارستان‌های مشمول، پزشک متخصص مقیم نداشته باشند قطعا در سال جاری از رتبه بندی آنها و به دنبال آن از درآمدهای آنها کاسته خواهد شد.

دستجردی افزود: در تهران به دنبال اقدامات انجام شده شاهد ارتقای وضعیت اورژانس های بیمارستانی هستیم. بدون تعارف می‌گویم اگر بیمارستانی متخصص مقیم نداشته باشد قطعا بدانند با آنها برخورد می‌شود. روسای دانشگاه‌ها خود باید در این زمینه نظارت‌های لازم را انجام دهند.

وی به کاهش زمان رسیدن اورژانس‌های 115 بر بالین بیمار اشاره کرد و گفت: تعطیلات نوروزی 401 نفر فوتی در صحنه تصادف داشتیم این رقم در سال گذشته 457 نفر بود. بنابراین در سال جاری 12 درصد کاهش در فوتی‌های در صحنه تصادف را شاهد هستیم. یکی از عوامل موثر در این موضوع رسیدن به موقع اورژانس‌های 115 است.

وزیر بهداشت در رابطه با تامین اعتبارات وزارت بهداشت در سال گذشته نیز گفت: در پایان سال گذشته توانستیم دو هزار میلیارد تومان از مبلغ سه هزار و 150 میلیارد تومان ناشی از افزایش درآمد نفت را میان دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع کنیم و امیدواریم بتوانیم اهداف برنامه پنجم توسعه به ویژه کاهش سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت را محقق کنیم.

وی درباره اقدامات انجام شده در زمینه فارسی نویسی نسخ آزمایشگاهی گفت: در حال حاضر 500 تست آزمایشگاهی بر روی یک سایت فارسی شده است، این سایت به عنوان راهنمای بیماران عمل می‌کند و مردم می توانند از این سایت استفاده کنند. در برخی از کشورهای دنیا نظیر آمریکا نیز از چنین سایت هایی برای راهنمایی مردم استفاده می‌شود.

وزیر بهداشت ابراز امیدواری کرد که در سال 91 سهم مناسبی از محل هدفمندی یارانه‌ها برای وزارت بهداشت در نظر گرفته شود و گفت: در این صورت سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت کاهش خواهد یافت.

دستجردی سال 90 را سال توسعه برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در شهرهای بیش از 20 هزار نفر عنوان کرد و گفت: وزارت خانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین سازمان‌های بیمه گر آمادگی کامل برای توسعه برنامه پزشک خانواده به شهرها را دارند و به زودی دستور العمل نسخه 02 برنامه پزشک خانواده اعلام و اجرایی خواهد شد. در نسخه 02 بیماران در سطح اول خدمات فرانشیزی پرداخت نخواهند کرد و هزینه‌هایشان رایگان خواهد بود.

وزیر بهداشت در پایان گفت: ایران یکی از 11 کشوری است که توان دارد به اهداف هزاره سوم در زمینه سلامت دست یابد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  +  1  =