سهم ما از کیک بزرگ تلفن همراه

«مایکروسافت تا قبل از همه گیر شدن استفاده از گوشی‌های هوشمند وفناوری های همراه با ارزش‌ترین شرکت دنیا بود، اما با عرضه خدمات همراه و فناوری‌های نوظهور مبتنی بر وب مانند سرویس‌های کلود جای خود را به اپل داد.ارزش اپل برابر با 669.6 میلیارد دلار برآورد شده که 260 میلیارد دلار بیش از شرکت مایکروسافت است.»

آینده از آن خدمات همراه و فناوری‌های نوظهور مبتنی بر وب است و این باعث شد تا اپل از مایکرو سافت 260 میلیارد دلار جلو بیافتد و طبعا این رقم کمی نیست. کل تولید ناخالص داخلی کشور ما نزدیک 1000میلیارد دلار  و ارزش اپل هم 670 میلیارد دلار اعلام شده است. این شرکت توانسته از  طریق تولید و تجارت گوشی های هوشمند و خدمات آن طی کمتر از 5 سال حدود 260 میلیارد دلار از مایکروسافت پیشی بگیرد یعنی تقریبا معادل نفتی که کشور ما سالانه صادر می کرد(با متوسط سالانه 60 تا 70 میلیارد دلار ) افزایش ارزش ایجاد کرده است.

اکنون سوال این است که چگونه می توانیم ما هم از موج نوین سود آوری  یعنی گوشی های هوشمند استفاده ببریم و ارزش افزوده واقعی ایجاد کنیم. طبعا کسی نخواهد گفت که به تولید گوشی مبادرت کنیم اما این سوال را برای خودمان مطرح کنیم که وقتی اپل در سال گذشته میلادی در هر فصل حدود 20 میلیارد دلار  سود ایجاد می کند ما چرا نتوانیم از کیک بزرگ آبی سهم خویش را پیدا کنیم. بانکهای کشور در سال 92 کل سودشان حدود 9 هزار میلیارد تومان شده است  یعنی حدود 3 میلیارد دلار به عبارت دیگر یازار پولی با گستردگی یک اقتصاد و 21 هزار شعبه سر جمع 3 میلیارد دلار درآمد ایجاد کرده اند و طبعا این رقم در مقابل ارزشی که می توانست ایجاد کند بسیار اندک است.

لذا اکنون مسئله ما این است که دقیقا "مسئله ما چیست"؟ بدون اینکه به  مقصر جلوه دادن دیگری بپردازیم به جستجوی مسئله بپردازیم این مسئله می تواند سوال اصلی همایش ها و سمینارهای مختلف بانکی باشد. نکته این است که ما با بیان اینکه همایش ها طرح مسئله می کنند  از کنار مسئله می گذریم ولی هر گز کسی در نهایت به اصل مسئله نمی رسد که تا راه حل هم پیدا شود.

به هر حال هر چقدر دیرتر مسئله های مان را صورت بندی و درست تدوین کنیم در تلاش های بی ثمرمان بیشتر فرو خواهیم رفت.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  89  =  98