بانک ها در حال پایه گذاری تکنولوژی های پیشرفته در ترکیه /«آینده از آن موبایل است»

مرور تجربه های گرنتی بانک در توسعه خدمات بانکی

در کشوری که 50 درصد از جمعیت آن زیر 29 سال سن دارد و میزان محبوبیت فیس بوک در آن 94 درصد است، بعضی از بانک ها تصمیم به برقراری سرویس های اینترنتی گرفته اند و به نظر آن ها این کار ارزش سرمایه گذاری دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،بانک ها در حال پایه گذاری تکنولوژی های پیشرفته در ترکیه هستند و این سرآغازی برای همتایی با سایر کشورهای اروپایی است. در استانبول، بانک گرنتی چگونگی پرداخت هزینه های مشتریان خود برای دسترسی به اینترنت موبایلی را توضیح می دهد و این که چگونه با استفاده از رسانه های اجتماعی مشتریان را جذب کند و آن ها را نگه دارد.

دنیز گوون، رئیس کانال های دیجیتال در گرنتی بانک در مصاحبه با بنکینگ تکلنولوژی در کنفرانس IMS در استانبول  از ضرورت تغییر فرهنگ بانکداری می گوید : «در بانک گرنتی، همه معتقدند آینده از آنِ موبایل است. گوشی های هوشمند، جایگاهی مرکزی در زندگی امروز دارند. مردم از زمانی که در صبح از خواب بیدار می شوند، همزمان با پوشیدن لباس، فیس بوک خود را چک می کنند، آب و هوا و ایمیل هایشان را با صبحانه کنترل می کنند. یک مشتری ممکن است هنگام کار از طریق اسکایپ با دوستان خود در ارتباط باشد، هنگام ناهار عکس گربه خود را روی اینستاگرام بگذارد و شام را زمانی که هنوز به خانه نرسیده است، با موبایل سفارش دهد. اگر این گونه فکر نکنیم، چگونه با مشتریان خود ارتباط برقرار کنیم؟»

بانکداری در ترکیه به شدت رقابتی است. زمانی که در استانبول قدم می زنید، به نظر می رسد هر شعبه از یک بانک برندی متفاوت است. این کشور در حدود 49 بانک دارد که 13 بانک برتر آن در حدود 250 یا تعداد بیشتری شعبه دارند. اما واقعا این بانکداری موبایل است که جایگاه مرکزی را در اهداف بانک ها به خود اختصاص داده است. بانک گرنتی، در ماه آگوست 2013، iGaranti را راه اندازی کرد. این اپلیکیشن به مشتریان امکان نقل و انتقال وجوه با دوستان فیس بوکی، پرداخت قبوض، برداشت پول نقد با استفاده از کد QR ، امکان استفاده از تخفیف های فروشگاه های برندهای محبوب از طریق خدمات صوتی را می دهد. هم چنین این بانک سرویس «از گرنتی بپرس.» را نیز راه اندازی کرده  و هدف از ارائه این سرویس، پاسخگویی به پرسسش های مشتری ظرف مدت یک ساعت است.

در کشوری که 50 درصد از جمعیت آن زیر 29 سال سن دارد و میزان محبوبیت فیس بوک در آن 94 درصد است، بعضی از بانک ها تصمیم به برقراری سرویس های اینترنتی گرفته اند و به نظر آن ها این کار ارزش سرمایه گذاری دارد. گرنتی بانک هزینه برقراری اینترنت برای دسترسی به سرویس های موبایل را بعضی از مشتریان خود می پردازد. ترکیه هم چنان 25 میلیون جمعیت بدون حساب بانکی دارد و بانک ها برای برقراری ارتباط با این افراد مشتاق هستند. بسیاری از آن ها در ناحیه های دور از دسترس و بخش هایی از آنتالیا حضور دارند که از نظر اقتصادی به خوبی توسعه نیفتاده اند.
دنیز گوون از گرنتی بانک ترکیه درباره به دست آوردن مشتریان در کانال موبایلی می گوید :  « اصلی ترین مانع جذب آن دسته از افراد، تطبیق با گوشی های هوشمند است. اما ما تلاش می کنیم همواره پاسخگو باشیم. بنابراین اگر شما از گوشی های نوکیای قدیمی استفاده می کنید هم می توانید با برقراری اینترنت می توانید از بانکداری موبایل استفاده کنید. ما فهمیده ایم که هزینه کردن در این راه بسیار حساس است بنابراین این اقدام را انجام داده ایم. افرادی که هیچ حسابی در هیچ بانکی ندارند، اغلب وجوه نقد را زیر بالشت خود نگه می داند. با استفاده از گوشی موبایل می توانیم آن ها را به سمت واریز پول به ATM ها و و مشاهده وجه مورد نظر در گوشی همراه آن ها ببریم. این مشتریان منبع بزرگی برای منافع امروز بانک ها نمی باشند اما پایداری، دلیل اصلی رقابت برای جذب آن ها است. آن ها پتانسیل بالایی دارند.»
گووین هرروز اظهار نظرهای مشتریان خود را در iTunes ، آمازون و گوگل پلی چک می کند. او می گوید این اظهار نظرها بسیار با ارزش هستند. هم چنین وی معتقد است با ATM های بانک ها، نیازی نیست کاربران مشتری گرنتی بانک باشند. آن ها می توانند از ATM برای برداشت وجه نقد با گوشی موبایل اقدام کنند و این امر نیازمند داشتن کارت اعتباری نیست.

وی افزود: «شما احتیاجی به حساب بانکی ندارید.  در این صورت همه چیز مطابق میل شما است. این دلیلی برای داشتن استراتژی مستقل از کارت اعتباری می باشد. شما می توانید به ATM ها رجوع کنید و قبض های خود را پرداخت کنید، وجه مورد نظر را به حساب شخص دیگری منتقل کنید، اجاره بهای خود را واریز کنید. این روش برای دسترسی به افرادی که حساب بانکی ندارند بهترین راه است. کسی نمی داند شاید روزی آن ها نیز به سرویس های ما روی آورند. این کانال برای دسترسی به آن ها روش بسیار مناسبی است.»

شرکت های مخابرات نقش مهمی در گسترش سرویس های مالی و اشکال جدید آن در ترکیه دارند. در ماه دسامبر گرنتی بانک و اپراتور موبایل Turkcell با ویزا در اروپا همکاری خود را آغاز کردند و هدف از این همکاری، راه اندازی کیف پول موبایل ترکسل برای مشتریان ترکیه بوده است. ترکسل، برای راه اندازی کیف پول موبایلی، با استفاده از روش پرداخت غیرتماسی و مبتنی بر Tmicro SD قراردادی با Akbank امضا کرده است و هم چنین بانک محلی Yapi Kredi نیز پروژه ای برای iPhone به نام iCare راه اندازی کرده است.

در اوایل آوریل 2013، تورکسل، کارت حمل و نقل عمومی ترکیه را با کیف پول موبایلی خود یکپارچه کرده است و این یعنی مشتریان قطارها و اتوبوس های شهری ترکیه در استان شانلیاورفه می توانند با استفاده از کیف پول موبایلی هزینه جا به جایی خود را پرداخت کنند. گرنتی بانک دومین بانک خصوصی بزرگ ترکیه است و در حدود 12 میلیون مشتری و 936 شعبه در کشور دارد.
منبع: http://www.bankingtech.com/258801/mobile-is-the-future-says-garanti-bank/
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

28  −    =  20