جستجوی راه‌حل‌های نوآورانه در تامین مالی

مدیرعامل بانک توسعه صادرات تاکید کرد:

کوروش پرویزیان گفت: راه‌حل‌های نوآورانه و مبتنی بر بازار از جانب بخش خصوصی در مورد تامین مالی در کشورهای در حال توسعه مورد نیاز است.

به گزارش پایگاه خبری تامین مالی و لیزینگ ایران کوروش پرویزیان ـ مدیرعامل بانک توسعه و صادرات ـ در همایش بانکداری اسلامی به ارائه مقاله‌ای درباره رویکردی جدید در تامین مالی خوشه‌های صنعتی از طریق مدل‌های مشارکتی و صندوق‌ سرمایه‌گذاری خطر پذیر اشاره کرد و گفت: گفت:یکی از موانع و محدودیت‌های عمده در زمینه توسعه خوشه‌ها، تامین مالی آن‌هاست و بسیاری از گزینه‌های تامین مالی در کشورهای در حال توسعه در جهت توسعه خوشه‌ها عمل نمی‌کنند. در دو دهه اخیر مفهوم خوشه‌های صنعتی به موضوعی محوری در بحث رقابت‌پذیری و توسعه اقتصادی تبدیل شده است و یکی از مسائل کلیدی که در امر توسعه خوشه‌های صنعتی به ویژه خوشه‌های صادرا‌ت‌گرا باید مورد توجه قرار گیرد، چگونگی تامین مالی این خوشه‌هاست.

وی ادامه داد: بسیاری از روش‌ها و گزینه‌هایی که در کشورهای پیشرفته برای تامین مالی خوشه‌ها به کار گرفته می‌شوند در کشور‌های در حال توسعه استفاده نمی‌شود و با توجه به اینکه توسعه و ارتقای خوشه‌های صادرات‌گرا اخیرا در سیاست‌های کشور مورد تاکید قرار گرفته است، ایجاد و به کارگیری روش مناسبی با رویکردی علمی برای تامین مالی این خوشه‌ها به عنوان یک ضرورت مطرح است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری مخاطره پذیر به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع تامین مالی کسب و کارهای کارآفرینان و تکنولوژیک نقش مهمی را در اقتصاد ایفا می‌کند تصریح کرد: این بحث در کشور ما مراحل آغازین معرفی خود را می‌گذراند و تاکنون آن طور که بایسته و شایسته است مورد توجه قرار نگرفته است.

به گفته او اهمیت خوشه‌ها در تجارت و بازرگانی به ویژه در حوزه صنایع دستی قرن‌هاست که مورد توجه بوده اما مفهوم خوشه به عنوان ایده‌ای محوری در رقابت‌پذیری و توسعه اقتصادی در دو دهه اخیر مورد تاکید قرار گرفته است، به صورتی که امروزه راهبرد خوشه‌های صنعتی به الگویی موفق برای توانمندسازی صنعتی تبدیل شده است.

وی گفت: توانمندی در توسعه صنعتی، رابطه‌ای دو سویه با توانمندی صادراتی دارد، از این رو الگوهایی از توسعه صنعتی که بتوانند به قابلیت‌های صنعتی کمک کنند، به کسب توان صادراتی نیز کمک خواهند کرد.

پرویزیان با بیان اینکه موضوع تامین مالی توسعه خوشه‌ها یکی از مهم‌ترین مسائل و محدودیت‌ها برای کشورهای در حال توسعه در زمینه عملکرد موفق و توسعه، به ویژه در مورد خوشه‌های صادرات‌گراست توضیح داد: امروزه جهان بینی غالب در زمینه توسعه بر سازوکارهای بازار، کاهش دخالت‌های دولت و ارتقای فرهنگ کار آفرینی تاکید دارد و به این ترتیب راه‌حل‌های نوآورانه و مبتنی بر بازار از جانب بخش خصوصی در مورد تامین مالی در کشورهای در حال توسعه مورد نیاز است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

75  +    =  77