افزایش سکه و طلا در سایه آرامش بازار ارز

اتفاقات یکی دو روز گذشته نشانگر این است که بازار ارز در راه رسیدن به یک آرامش نسبی ماندگار قدم برمی‌دارد. روز گذشته، بازار تعطیل بود و دلار روی 3245 تومان ایستاد و نوسان خاصی نداشت. روز دوشنبه نیزکه بازارها باز بود، دلار یک نوسان محدود 20 تومانی نسبت به یکشنبه داشت. در معاملات روز دوشنبه، دلار در بازه قیمتی 3230 تا 3250 تومان در نوسان بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از دنیای اقتصاد  در اوایل شروع به کار بازار در این روز، قیمت دلار از 3245 تومان ثبت شده در روز یکشنبه به 3250 تومان رسید. در میانه‌های روز به 3230 تومان کاهش یافت و نهایتا دوباره در قیمت 3245 تومان به ثبات رسید. روندی که دلار در هفته جاری طی می‌کند مطابق با پیش‌بینی‌هایی است که فعالان بازار و کارشناسان با اتکا به عوامل موثری چون «افزایش عرضه و تقویت مبادی ورودی ارز»، «کاهش اثر روانی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بر بازار»، «وصول اقساط چهارم و پنجم دارایی‌های بلوکه شده کشور در قالب توافق ژنو» و «رفتار منطقی مصرف‌کنندگان» ارائه می‌دادند و «دنیای اقتصاد» هم این پیش‌بینی‌ها را منعکس کرده بود. فعالان بازار ارز معتقدند دلار در حال حاضر در یک نقطه تعادلی مناسب قرار گرفته است. آنها از روند طی شده در هفته جاری راضی هستند و می‌گویند در صورت تحقق خبرهایی که از ورود ارز حاصل از صادرات پتروشیمی در آینده‌ای نزدیک به بازار، منتشر شده می‌توان بر پایدارتر شدن این ثبات حساب کرد. در همین زمینه عباس شعری مقدم مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در خصوص دلیل عرضه نشدن ارز حاصل از صادرات پتروشیمی به بازار عنوان کرد: «در زمستان مدت زیادی است به دلیل کمبود گاز، نتوانستیم از گاز استفاده کنیم؛ بنابراین دو طرح عمده اوره آمونیاک و متانول که ارز‌آوری دارند تولید نداشتند.» حال به‌نظر می‌رسد با سپری شدن فصل زمستان این مشکل حل شده و شاهد افزایش عرضه ارز به بازار خواهیم بود. از طرف دیگر در حال حاضر بخشی از تقاضا با اختصاص ارز مبادله‌ای به خودروسازان و برخی کارخانه‌های دیگر از بازار آزاد خارج شده و با تقویت ورودی ارز عرضه و تقاضا متعادل‌تر از زمان فعلی هم خواهد شد. این موضوع می‌تواند به کاهش دامنه نوسان‌ها کمک کند و قدرت مانور دلالان را برای ایجاد نوسان‌های مقطعی به شدت کاهش دهد. کارشناسان هم از روند فعلی بازار ارز راضی هستند، البته آنها اعتقاد دارند برای تقویت ثبات در این بازار باید همواره عوامل موثر بر بازار رصد شده و مبادی عرضه تا جایی که لازم است تقویت شود. در روزهای یکشنبه و دوشنبه فاصله بین نرخ خرید و نرخ فروش دلار در بازار آزاد متعادل و حدود 20 تومان بود. این شاخص از نظر کارشناسان نشان می‌دهد صرافان و بازیگران عمده بازار هم از روند فعلی رضایت داشته و به سطح قیمت‌های فعلی تا حدی اطمینان دارند. بانک مرکزی هم نرخ رسمی دلار را حدود 3 ریال و نرخ رسمی پوند را 20 ریال افزایش داد و یورو 2 ریال کاهش داشت.

 افزایش جزئی سکه و طلا 
قیمت سکه و طلا در بازار داخلی همزمان با سقوط قیمت طلای جهانی و کاهش نوسانات قیمت ارز در داخل شروع به کاهش کرد و از بالای یک میلیون تومان به 970 هزار تومان رسیده بود. روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در سایه ثبات بازار دلار و افزایش جزئی قیمت اونس طلای جهانی، قیمت سکه و طلا در بازارهای کشور افزایش یافت و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی با 10 هزار تومان افزایش به 980 هزار تومان رسید. قیمت هر گرم طلای 18 عیار هم با حدود 800 تومان افزایش به بالای 100 هزار تومان رسید. این در حالی است که به گفته محمد کشتی‌آرای رئیس اتحادیه کشوری فروشندگان طلا و جواهر، ارزش سکه در یک هفته گذشته 52 هزار تومان کاهش یافت.
رئیس اتحادیه کشوری فروشندگان طلا و جواهر به «ایرنا» گفته کاهش قیمت ارز و طلای جهانی دلیل اصلی افت قیمت‌ها در بازار داخلی طلا بوده است. کشتی‌آرای با بیان اینکه روند قیمت جهانی طلا در هفته گذشته سیر نزولی داشته و قیمت هر اونس آن تا 1287 دلار افت کرده است، افزود: علاوه‌بر طلا قیمت پلاتین و نقره نیز در بازارهای جهانی با افت مواجه شده است. علاوه‌بر این قیمت ارز نیز در هفته گذشته با کاهش مواجه شده که این امر بر بازار طلا تاثیرگذار بوده است. رئیس اتحادیه کشوری فروشندگان طلا و جواهر، گفت: به این ترتیب قیمت‌ها در بازار داخل همپای نرخ‌های جهانی ریزش داشته است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

21  +    =  22