استقلال بانک مرکزی را نباید به عزل و نصب رئیس‌کل فرو کاست /پیش شرطهایی به نام شفافیت و پاسخگویی

مطالعه موردی اختلافات فرانسه و آلمان درباره استقلال بانک مرکزی اروپا

استقلال بانک مرکزی را نباید به عنصر واحدی همچون عزل و نصب رئیس‌کل و طول دوره خدمت او فرو کاست و عوامل متعدد و متکثری در طراحی یک بانک مرکزی مستقل، مدخلیت دارند. علاوه بر این، حتی با در نظر گرفتن طیف گسترده‌ای از عوامل نیز استقلال بانک مرکزی در شکل ایده‌آل و کامل آن به سختی قابل‌تحقق است و همواره امکان حرکت بیشتر به سوی آن وجود دارد. استقلال بانک مرکزی، اگر به تنهایی و بدون توجه به شفافیت و پاسخگویی آن مورد توجه قرار گیرد، اثر مطلوب را نخواهد داشت و منتهی به هزینه‌هایی برای کشور خواهد شد

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،دکتر حمید قنبری از کارشناسان بانک مرکزی و محقق در  مسائل حقوقی طی مقاله ای به بررسی اختلافات فرانسه و آلمان درباره استقلال بانک مرکزی اروپا پرداخته و در نهایت به این نیتجه رسیده است که استقلال بانک مرکزی نیازمند پیشرطهای متعددی است که در ابتدا باید بستر لازم  فراهم شود.  این مقاله ار پی می آید.     
به  و از این عبارت که «بانک مرکزی اروپا، مستقل‌ترین بانک مرکزی دنیاست» در متون راجع به استقلال بانک مرکزی، بسیار نوشته شده است. حقیقت آن است که بررسی شاخص‌های استقلال بانک مرکزی و تطبیق آن با وضعیت بانک مرکزی اروپا صحت این ادعا را اثبات می‌کند.

 با این حال، این واقعیت که استقلال بانک مرکزی اروپا از استقلال سایر بانک‌های مرکزی بیشتر است، نباید موجب ایجاد این اندیشه شود که استقلال بانک مرکزی اروپا، با هیچ چالشی همراه نیست. نگاهی مختصر به تاریخچه بانک مرکزی اروپا نشانگر آن است که حتی در این مستقل‌ترین بانک مرکزی نیز گاه سیاستمداران در پی آن بوده‌اند که بر سیاست‌ها و مقامات آن اعمال نفوذ کنند و در برخی موارد، در چنین امری موفق هم بوده‌اند. 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  1  =  7