پیش‌لرزه بحران در بازار جهانی؟

در هفته‌های گذشته، تبعات سیاست‌های فدرال رزرو که با تقویت ارزش دلار و افت بهای ارزهای بازارهای نوظهور همراه بود، چالش‌هایی را برای این اقتصادها ایجاد کرد. ناآرامی‌ها در ترکیه، تایلند، اوکراین و آفریقای جنوبی نیز به ابهامات موجود دامن زد. ترکیه در واکنش به این اتفاق، اقدام به تضعیف مدیریت‌شده پول خود کرد، موضوعی که به گفته کارشناسان، باید با تدابیر سیاست‌گذاران داخلی همراه شود؛ زیرا به‌دلیل مجاورت این کشور با ایران، کاهش ارزش لیر می‌تواند به افزایش واردات از این کشور به ایران و خروج سرمایه‌ها از کشور منجر شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از دنیای اقتصاد بازار داخلی نسبتا آرام و قیمت عمده ارزها تا حد قابل‌توجهی تثبیت شده است؛ اما این ثبات و آرامش درخصوص همه ارزها مشاهده نمی‌شد. لیر ترکیه، دیروز تحت‌تاثیر اتفاقاتی قرار گرفت و در بازار داخلی افزایش قیمت شدیدی یافت. کارشناسان اقتصادی علت این امر را اقدام ناگهانی ترکیه درخصوص افزایش نرخ بهره عنوان کرده‌اند. ترکیه و برخی از اقتصادهای نوظهور در حال حاضر با مشکل خروج سرمایه مواجه هستند.
کارشناسان مشکلات این اقتصادها را قابل‌سرایت دانسته و بر این باورند که تبعات بحران می‌تواند بسیاری از بازارهای جهانی و بازار طلا را تحت‌تاثیر قرار دهد. از این رو اقدام منطقی و حساب شده سران اقتصادی کشور در شرایط کنونی، حائز درجات بسیار بالایی از اهمیت است و می‌تواند جلوی بسیاری از آسیب‌ها را بگیرد. 

مسائل اقتصادهای نوظهور بازار طلا را هم تحت‌تاثیر قرار داد. دیروز قیمت هر اونس طلای جهانی قدری کاهش یافت. تحلیلگران بازار معتقدند که اقدام اخیر ترکیه درخصوص افزایش نرخ بهره، منجر به افزایش شاخص سهام در بازارهای مالی اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه شد، بازار فلز زردرنگ نیز به این تغییرات واکنشی منفی نشان داد و در نتیجه قیمت هر اونس طلای جهانی قدری پایین آمد. البته قیمت طلا در ادامه افزایش یافت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

46  −  41  =