لایحه بیمه شخص ثالث بازنگری می‌شود

رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به تلاش برای بازگرداندن لایحه قانون بیمه شخص ثالث از مجلس و اصلاح مجدد آن گفت: باید هزینه برای خودروی پرریسک تا حدی زیاد باشد که صاحب آن برای رفع عیوب اقدام کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از فارس محمدابراهیم امین در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه شرکت‌های بیمه باید نیروی انسانی باانگیزه داشته باشند، گفت: یکی از لوازم ایجاد انگیزه، ثبات شغلی و پاداش مناسب است.

رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران افزود: قطعاً مدیران بیمه‌ای به این امر واقفند، بیمه مرکزی تنها استاندارد آن را اعلام می‌کند و فرض بر این است که مدیران مصلحت شرکت‌داری خود را می‌دانند در غیر این صورت این وظیفه سهامداران و هیئت مدیره است و بیمه مرکزی در بنگاه‌داری،‌ دخالتی نخواهد کرد.

*پیگیری جدی تائید صلاحیت مدیران بیمه‌ای

وی در خصوص مسائل پیش آمده در شرکت بیمه آسیا تصریح کرد: بیمه مرکزی از این به بعد مدیرانی را که واجد شرایط لازم برای اداره شرکت‌های بیمه نباشند، تأیید صلاحیت نخواهد کرد.

به گفته وی با توجه به اینکه شرکت‌های بیمه سهامی عام هستند و دوره مدیریت در آنها 2 سال است، بعد از پایان این مهلت اگر مدیرعاملی به بیمه مرکزی معرفی شد، فرایند ارزیابی را به صورت شفاف انجام خواهد داد و به سفارش دیگران فردی را تأیید صلاحیت نخواهد کرد.

امین در مورد بیمه اتباع خارجی ساکن ایران گفت: این افراد در صورتی که دارای مجوز باشند، مشمول دریافت خدمات بیمه درمان هستند، اما در غیر این صورت خدماتی به آنها ارائه نمی‌شود.

* بازنگری مجدد در لایحه قانون شخص ثالث

وی در پاسخ به سؤال فارس درباره  آخرین وضعیت لایحه قانون اصلاح بیمه شخص ثالث و احتمال تمدید قانون فعلی گفت: مصوبه مجلس این است که قانون فعلی تا پایان سال 93 تمدید شود تا ما در این زمان فرصت بازنگری و اصلاح این قانون را داشته باشیم.

امین خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم لایحه ارائه شده به مجلس را برگردانیم و مجدداً بازنگری کنیم.

امین افزود: موضوع اصلی این است که ما بتوانیم مجلس را قانع کنیم که کار بیمه شخص ثالث مانند همه پوشش‌های بیمه‌ای، براساس اصول، ضوابط و استانداردهای پذیرفته شده انجام شود و این ملاحظات در قانون جدید لحاظ شود تا هم بیمه‌گران بتوانند خدمات مورد نظر قانون‌گذاران را ارائه کنند و هم مردم بتوانند از مزایای این قانون بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: طبیعی است قانونی که به صورت یکجانبه تصویب شود و منافع همه ذینفعان را در آن در نظر گرفته نشود در نهایت نفع هیچ‌کس را تأمین نمی‌کند.

وی در مورد تغییر نرخ بیمه شخص ثالث در سال جاری گفت: اگر نرخ دیه تغییر کند، نرخ بیمه هم متناسب با آن تغییر خواهد کرد.

* لزوم رفع انحصار از صنعت بیمه

امین درباره شکستن انحصار در صنعت بیمه اظهار داشت: اعتقاد داریم انحصار موجب می‌شود مصرف‌کننده آسیب ببیند و اگر بتوانیم هر بخش از اقتصاد را رقابتی کنیم به توسعه کیفیت و تعدیل کمیت خدمات منجر می‌شود.

رئیس شورای عالی بیمه ادامه داد: بیمه یکی از رقابت‌پذیرترین بخش‌های اقتصاد است و ما باید جهت حرکت آن را به سمت رقابتی شدن پیش ببریم، این کار مستلزم آن است که انحصار به تدریج رفع شود و زمانی که سیاست کلی دولت بر کاهش و رفع انحصار است، طبیعتاً همه عواملی که در انحصار کمک می‌کنند باید مورد بازنگری قرار گیرند و تغییر کنند.

وی در مورد عملکرد پرداخت خسارت سیار از سوی برخی شرکت‌های بیمه گفت: بیمه مرکزی با ارزیابی و ارائه مجوز به مؤسسات حقیقی و حقوقی ارزیاب خسارت تلاش خواهد کرد که مردم خدمات بیمه‌ای را راحت‌تر دریافت کنند و امیدواریم به زودی این خدمات در سراسر کشور ارائه شود تا مردم وقتشان در شرکت‌های بیمه تلف نشود.

* ضرورت تناسب ریسک با حق بیمه دریافتی

رئیس کل بیمه مرکزی در مورد نظارت بیمه‌ها بر سلامت خودروها با اشاره به لزوم تناسب ریسک با حق بیمه گفت: باید هزینه برای خودروی پرریسک تا حدی زیاد باشد که صاحب آن برای رفع عیوب اقدام کند.

امین گفت: اگر قانون اجازه کنترل خودرو یا اتوبوس سانحه‌دیده و سوابق خسارتی آن را داده بود، حق بیمه‌ای برای آن اتوبوس در نظر گرفته می‌شد که صاحب آن قادر به پرداختش نبود، بنابراین سعی در رفع آن مشکلات می‌کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در لایحه قانون شخص ثالث تقدیمی به مجلس این موارد دیده شده است، گفت: متأسفانه این موارد در لایحه شخص ثالث دیده نشده و تلاش می‌کنیم مجلس شورای اسلامی را قانع کنیم که ارزیابی ریسک‌ها براساس مبانی فنی بیمه‌گری انجام شود.

امین تصریح کرد: اگر این اتفاق بیفتد نه تنها صنعت بیمه خسارات را خواهد پرداخت بلکه مردم را وادار خواهد کرد تا از طریق تحمیل حق بیمه بالا، ریسک خود را کاهش دهند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

38  −    =  28