صکوک، ابزار توانمند تأمین مالی صادرات است

صکوک یکی از ابزار مالی اسلامی است که می تواند در ترکیب با عقود مختلف مورد استفاده برای تأمین مالی فعالیت‌های صادراتی مورد استفاده قرار بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،معاونت پژوهشی مرکز امور پژوهش و آموزش این بانک با بیان این مطلب افزود: صکوک انواع مختلفی دارد و به عنوان مثال صکوک استصناع در تأمین مالی طرح های بزرگ اقتصادی مانند راه‌سازی، احداث سد، نیروگاه و … قابل استفاده است.
سید مرتضی ذکاوت در میزگردی که با عنوان "راهکارهای نوین تامین مالی مبتنی بر مهندسی مالی اسلامی"در بانک توسعه صادرات برگزار شد، خاطرنشان کرد: صکوک به طور معمول، به عنوان اوراق تأمین مالی اسلامی که مبتنی بر دارایی های فیزیکی و یا مالی تعریف می شود که خود دارای ارزش هستند و این امر ضمن افزایش اطمینان کافی برای خریداران از ایجاد اوراق مالی بدون پشتوانه که صرفاً مبتنی بر فعالیتهای سفته بازی و سوداگرانه است جلوگیری می نماید.
معاونت پژوهشی مرکز امور پژوهش و آموزش بانک توسعه صادرات در ادامه به آموزش نیروی متخصص بانکداری اسلامی پرداخت و گفت: لازمه حرفه ای شدن در بانکداری اسلامی تربیت نیروی انسانی در شاخه ها و گرایش های مختلف این نوع از بانکداری است.
وی تصریح کرد: همچنان که در بازار سرمایه حرفه ای بودن مهم است در نظام بانکی نیز باید آموزش نیروی انسانی مهم قلمداد شود، در حال حاضر تنها یک مدرک حرفه ای بانکداری اسلامی داریم اما حداقل 8 رشته تحصیلی در بازار بورس وجود دارد. براین اساس ارتقاء جایگاه حرفه ای بانکداران در چارچوب مدارک تخصصی مشابه بازار سرمایه الزامی به نظر می رسد.
 ذکاوت با اشاره به لزوم ارتباط مستقیم نرخ سود با تورم برای جذب حداکثری منابع مالی موجود در کشور یادآورشد: استفاده از ابزارهای مالی اسلامی مبتنی بر مشارکت در سود و  زیان ((PLS می تواند انگیزه خوبی را برای آحاد مردم در مشارکت در فعالیتهای اقتصادی ایجاد نماید و بدین ترتیب فرصتهای جدیدی را برای موسسات مالی و بانک ها در استفاده از ظرفیتهای مالی موجود در کشور فراهم می آورد.
وی اضافه کرد: برای تسهیل انتشار اوراق مالی در بسیاری از کشورهای اسلامی حرکتهای بسیاری خوبی صورت گرفته است از جمله اینکه شورای فقهی متمرکزی در بانک های این کشورها به منظور صدور مجوزهای لازم در حوزه بانکداری اسلامی وجود دارد که  ضمن افزایش پویایی موجب افزایش چابکی بانکها و موسسات مالی جهت گردآوری منابع مالی  می شود.
 ذکاوت با اشاره به توسعه روز افزون بازارهای مالی به ویژه بازارهای مالی اسلامی، توسعه و بهبود قوانین و مقررات مربوطه را به منظور استفاده هر چه بیشتر از ظرفیتهای موجود بازارهای داخلی و بین المللی الزامی دانست. آقای ذکاوت همچنین با تأکید بر نقش رقابت در افزایش کارایی سیستم بانکی کشور اضافه کرد: بانکهای خصوصی با آگاهی از فضای رقابتی در پی ارائه خدمات جدید هستند و این امر موجب پویایی و افزایش هر چه بیشتر کیفیت خدمات بانکی خواهد شد لذا فرهنگ رقابت باید در تمام بانکهای کشور اعم دولتی و یا خصوصی حاکم شود.
به گفته وی، نقش بانک مرکزی به عنوان رکن نظارتی نیز در این بین جهت حفظ سلامت مالی بانکها و جلوگیری از تضییع حق سپرده گذاران ناشی از ریسک بیش از حد بانکها بسیار کلیدی است. البته باید این اجازه به بانکها داده شود که اختیار کافی را در ارائه خدمات نوین بانکی مبتنی بر فضای رقابتی داشته باشند.
 ذکاوت در مقایسه بازار بورس و بازار پول، پویایی در بازار سرمایه را بیشتر دانست و افزود: با توجه به اینکه بخش عمده ای از فعالیت اقتصاد ما بر پایه بازار پول استوار است و  به عبارتی اقتصاد ما "پول‌پایه" است، لذا نظام مند نمودن هر چه بیشتر بازار پولی، حذف رانت در نرخهای سود  و ایجاد ظرفیت لازم جهت طراحی ابزار مالی هماهنگ با نیاز سیستم بانکی کشور، همگام با توسعه بازار سرمایه ضروری است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×  1  =