نخستین کارت اعتباری داخلی در میانمار صادر می شود

از سوی CB Bank

اقتصاد سنتی و مبتنی بر نقدینگی میانمار، به زودی به اقتصاد جهانی می‌پیوندد. یکی از بانک‌های خصوصی این کشور قصد دارد اجازه صدور کارت اعتباری را تا پایان سال میلادی دریافت کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بانک Cooperative Bank Ltd که بنام CB Bank مشهور است اعلام کرده است کارت‌های اعتباری را برای شهروندان میانماری صادر می‌کند. به این ترتیب مشتریان بانک می‌توانند کارت‌های اعتباری ویزا یا مسترکارت را برای انجام تراکنش‌های داخلی و بین‌المللی به کار برند.

اوو تین میانت مدیر بخش همخوانی و رییس کارکنان بانک می‌گوید: تمام سیستم‌های ما آماده هستند.

در حال حاضر بر اساس قوانین بانک مرکزی این کشور، هیچ بانکی اجازه صدور کارت اعتباری ندارد. اما مدیران CB Bank اعلام کرده‌اند در این خصوص مشغول مذاکره با قانون‌گذاران هستند و امیدوارند اجازه صدور کارت‌های اعتباری را تا چند ماه آتی به دست بیاورند.

به گفته تین میانت میزان اعتبار را بانک مرکزی تعیین می‌کند اما احتمالاً 5 برابر حقوق ماهانه هر فرد خواهد بود.

صدور اعتبار در این اقتصاد بحران‌زده، اقدام مثبتی محسوب می‌شود؛ زیرا در این کشور اغلب مردم حساب بانکی ندارند. تحلیل گران تخمین می‌زنند کمتر از 10 درصد جمعیت 60 میلیونی میانمار دارای حساب بانکی باشند و البته بیشتر مردم به سیستم بانکی این کشور اعتمادی ندارند زیرا در گذشته دولت نظامی آن را کنترل می‌کرد و اغلب شهروندان برای پرداخت اجاره‌بها و مبادلات عظیم ترجیح می‌دهند از پول نقد استفاده کنند.

اکنون چند ماه است که CB و چند بانک خصوصی دیگر مانند KBZ Bank اپراتور خودپردازهایی هستند که کارت‌های اعتباری ویزا و مسترکارتی را قبول می‌کنند که در خارج از میانمار صادرشده‌اند اما بسیاری از مردم به خودپردازها اعتماد ندارد به دلیل زیربنای ضعیف اقتصادی این کشور، این خودپردازها گاهی نمی‌توانند با بانک‌های خارجی ارتباط برقرار کنند و پول نقد در اختیار مشتری قرار دهند یا گاهی اوقات دستگاه کارت خارجی را به مشتری برنمی‌گرداند.

کارت‌های اعتباری که برای مردم محلی صادر می‌شود به بازرگانان سراسر میانمار انگیزه بیشتری می‌دهد تا پایانه‌های POS را نصب کنند. چنین عملی به خریدهای کلان با استفاده از کارت منجر می‌شود؛ البته اغلب خریدهای کلان را جهانگردان با کارت‌های خارجی انجام خواهند داد و هنوز هم تعداد POS ها در سراسر کشور بسیار کم است اما مسترکارت و ویزا اعلام کرده‌اند بیش از 500 رستوران، فروشگاه و هتل تا پایان سال جاری، کارت‌های آنان را قبول خواهند کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  3  =  1