حدادعادل:لغو یارانه دارندگان خانه های هزارمتری

فارس نوشت:نماینده اقتصادی حداد عادل با بیان اینکه دولت قانون هدفمندی یارانه‌ها را ناقص اجرا کرده است، گفت: متاسفانه هنوز بانک جامع اطلاعاتی تشکیل نشده و می‌توان با این یارانه اقشار پردرآمد را حذف و به دهک‌های پایین سهم بیشتری اختصاص داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  الیاس نادران در نشست خبری امروز درباره سیاست‌ها و برنامه‌های حداد عادل در بخش قانون هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: در مورد اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها که مکمل سیاست‌های اصل 44 است در ابتدا باید همه سیاست‌ها عملیاتی شود تا آثار مترتب بر آن نمودار شود.

وی افزود: ارتقاء بهره‌وری، جلوگیری از قاچاق، عدالت توزیعی، اصلاح ساختارهای اجرایی و اصلاح تکنولوژی و بهبود وضعیت معیشتی مردم، استقرار نظام بیمه بیکاری و تکمیل نظام درمانی کشور از اهداف کلی اجرای این قانون است.

مسئول تیم اقتصادی حداد عادل تصریح کرد: ارزیابی ما این است که دولت قانون را ناقص اجرا کرده و به صورت بخشی برخی از بخش‌های آن را بیشتر مورد توجه قرار داده و تفسیر غلط از قانون دارد. طبق قانون باید متناسب با درآمدها حمایت از خانوارها انجام می‌شد و برای بخش‌های مختلف مانند تولید منابعی در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: اما دولت از انجام این تعهد طفره رفت و به صورت تقریبی به تمام اقشار جامعه این یارانه را پرداخت کرد که در حال حاضر می‌توان اقشار پر درآمد جامعه را از سایر افراد تفکیک و سهم بیشتری به اقشار کم در آمد پرداخت کرد.

نادران با اشاره به افزایش قیمت ارز اظهارداشت: با توجه به اینکه اصلاح قیمت‌ها تأثیر زیادی بر قدرت خرید اقشار کم درآمد دارد انتقال یارانه به دهک‌های پایین و اصلاح الگوی پرداخت نقدی گام مؤثری در جهت عدالت از بعد توزیعی است.

وی در مورد اجرای مرحله جدید این قانون گفت: با توجه به شوک ناشی از افزایش قیمت ارز و وجود نقایص ساختاری و تحریم‌ها اعمال شوک جدید به بازار با اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در سال 92 به مصلحت نمی‌دانیم.

*اعمال سیاست‌های غیر قیمتی در سال 92 همانند سال 84

 این اقتصاددان افزود: به همین دلیل مهمترین اقدام در سال جاری همانند آنچه که در سال 84 در مجلس هفتم اتخاذ شد، اعمال سیاست‌های غیر قیمتی و حفظ قیمت حامل‌های انرژی در رقم‌های فعلی است.

وی ادامه داد: ساماندهی بازار داخلی از جمله بازار ارز به گونه‌ای که ورود و خروج ارز توسط نهادهای نظارتی کنترل شود باید مورد توجه قرار گیرد و همچنین انضباط مالی دولت با استفاده از ابزار حاکمیتی مانند راه‌اندازی سامانه نظارتی بر بازار ارز از جمله اقدامات لازم برای کنترل بازار است.

نماینده اقتصادی حداد عادل با بیان اینکه باید سطح درآمدی اقشار مختلف جامعه شناسایی شود، گفت: در قانون هدفمندی یارانه‌ها باید بانک اطلاعاتی برای شناسایی اقشار مختلف راه‌اندازی شود، هم‌اکنون یکی از نقاط ضعف کشور نداشتن بانک جامع اطلاعاتی است که دولت در این زمینه کوتاهی کرد ولی تا قبل از این اقدام بر اساس برخی علائم و شواهد می‌توان وضعیت درآمدی افراد را برآورد کرد.

*روش‌های کوتاه‌مدت شناسایی درآمدها

 وی تصریح کرد: به عنوان مثال کسانی که منزل مسکونی بیش از هزار متر و خودروی گرانقیمت وارداتی دارند و همچنین کسانیکه بیش از یک سال از اقامت آن‌ها در خارج از کشور می‌گذرد از شمول دریافت یارانه نقدی حذف شوند.

به گفته وی در صورت بروز خطا و حذف خانوارهایی که جزو افراد پردرآمد نیستند امکان اعتراض توسط آن‌ها به نهادهای ذیربط وجود دارد و اگر این اعتراض وارد باشد به آنها هم یارانه پرداخت خواهد شد.

نادران با اشاره به دریافت 50 هزار تومانی خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی گفت: در کنار این منبع درآمدی بخشی از منابع از طریق یارانه‌های نقدی به این خانوارها اختصاص می‌یابد و در صورت لحاظ کردن 5 نفر درآمد 300 هزار تومان در ماه به هیچ وجه جوابگوی نیاز آن‌ها نیست.

وی تصریح کرد: بنابراین برای توانمند‌سازی آن‌ها باید علاوه بر پرداخت یارانه بیشتر از طریق ابزارهای مالی برای توانمند‌سازی آن‌ها اقداماتی انجام داد.

*امکان اجرای طرح مسکن مهر در داخل شهر‌ها وجود دارد

 نماینده اقتصادی حداد عادل در خصوص طرح مسکن مهر و سیاست‌‌های مدنظر دولت حداد عادل برای این بخش گفت: با توجه به اینکه هزینه‌های خانوار در بخش مسکن بالاست این بخش از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی افزود: معمولا در اغلب کشورها پس از بروز جنگ توجه ویژه‌ای به انبوه‌سازی صورت می‌گیرد که در روش‌های مختلف از جمله مسکن استیجاری اعمال می‌شود.

این اقتصاددان تصریح کرد: این انبوه‌سازی در حاشیه شهرها و همچنین در بافت‌های شهری انجام می‌شود و با حفظ همه شرایط معماری شهری نقاط مسکونی زیادی برای پاسخ به نیاز انباشته شده در زمان جنگ انجام می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما به دلیل کم توجهی به بخش مسکن در دولت‌های سازندگی و اصلاحات نیاز انباشته زیادی وجود دارد؛ البته در دولت آقای احمدی نژاد آسیب‌شناسی درستی از نیاز مسکن شد اما راهکارهای اجرایی آن ناقص بود و از ظرفیت داخل شهر مانند بافت‌های فرسوده غفلت شد.

نادران افزود: انبوه‌سازی در بافت‌های فرسوده به صورت استیجاری به ویژه برای زوج‌های جوان از جمله راهکارهای مناسبی است که به نظر می‌رسد در این بخش جای آن خالی است.

*انحرافات مسکن مهر

 وی در مورد انحراف مسکن مهر گفت: به غیر از اجرای طرح در خارج از شهرها ورود گسترده دولت به این بخش مشکل را بیشتر کرده زیرا همواره ورود دولت موجب کاش کیفیت و افزایش ضایعات می‌شود که نمونه‌های آن هم‌اکنون مشاهده می‌شود.

وی گفت: انحراف دیگر این طرح استفاده دولت از منابع بانک مرکزی است به طوری که طبق گفته مسئولان بانک مرزی 40 هزار میلیارد تومان منابع از این بانک برای مسکن مهر اختصاص یافته که با لحاظ ضریب فزاینده پولی افزایش نقدینگی از این محل حدود 180 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

*راهکارهای احداث مسکن در داخل شهرها

 وی افزود: طرح دولت آقای حداد عادل برای مسکن احداث مسکن در بافت شهری به صورت انبوه‌سازی است که البته منابع آن بدون استقراض از بانک مرکزی قابل انجام است.

به گفته وی منابع طرح می‌تواند از طریق انبوه‌سازان، خیرین مسکن ساز، کاهش عوارض، حداقل کردن قیمت زمین و استفاده از امکانات نهادهای دولتی قابل تأمین است.

وی تصریح کرد: اولویت دولت آینده برای تأمین مسکن پوشش نیازهای زوج‌های جوان است البته همه زوج‌های جوان نیاز به کمک‌های دولت برای تأمین مسکن ندارند.

وی ادامه داد: زمین‌های زیادی در درون شهرها بلااستفاده مانده است که پادگان‌ها و زمین‌های وقفی از جمله این موارد هستند که می‌توان با مصالحه کردن با نهادهای ذیربط این زمینه‌ها را تغییر کاربری داد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

14  −  6  =