احیای مجوز با ادغام

بانک مرکزی به مسئولان بانک الکترونیکی آرین پیشنهاد کرده که با ادغام در دو موسسه مالی و اعتباری به فعالیت خود ادامه دهد. این پیشنهاد در کنار افزایش سرمایه اکنون روی میز مسئولان بانک آرین قرار دارد.

از آنجا که شواهد حاکی است بانک مرکزی بیشتر روی ادغام نظر داشته باشد بیان چند نکته ضروری است.

به نظر میرسد روش ادغام اکنون به یکی از ابزارهای بانک مرکزی برای متشکل کردن بازار غیر متشکل پولی کشور بدل شده است و در حقیقت ازفرصت لغو مجوز برخی بانکها استفاده  و آنها را به ادغام در موسسات دیگر راضی می کند.

اگر چه هدف بانک مرکزی در نظم بخشیدن به بازار پول پسندیده و از وظایف نهادی این سازمان است اما به نظر نمی رسد استفاده ابزاری از بانکهایی که از نگاه شورای پول و اعتبار متخلف شناخته شده و باید لغو امتیاز شوند چندان راه منطقی باشد.

بخصوص درباره بانک آرین که تفاوتی بنیادین با بانکهای متعارف دارد. از سوی دیگر موسسات اعتباری که قرار است در این بانک دغام شوند تا رسیدن به درجه بانک متعارف باید کلی هزینه کنند.بنابراین بانک مرکزی باید روش های منطقی را برای تحقق اهداف پولی خود و همچنین بانکهایی که قرار است به طریقی احیای مجوز شوند در دستور کار قرار دهد.

نکته اساسی این است که از این دست تجربیات در بانک مرکزی کم نیست که برای تحقق یک هدف روشهای غیر متعارف را در دستور کار قرار می دهد
برای مثال توسعه کمی پایانه های فروشگاهی در کوتاه مدت اکنون خود به معضلی تبدیل شده که باید زمان و هزینه زیادی  را برای اصلاح این انحراف از هدف صرف نمود.

یا در بحث ایجاد آرامش در بازار ارز پلیسی کردن بازار را در دستور کار قرار داد. نمونه دیگر برداشت از حساب بانکهای متخلف در پرداخت مابه التفاوت فروش ارز است. به تعبیر دیگر اگر چه جلوگیری از تخلف و تنبیه متخلف امری بدیهی است اما در عین حال حفظ آرامش دربازار نیز از وظایف اصلی بانک مرکزی است.

خلاصه آنکه  اگر چه باید به نیت خیر مسئولان بانک مرکزی احترام گذاشت اما باید این نکته را نیز متذکر شد که تحقق یک نیت خیر با استفاده از روش و عملیات غیر متعارف نفس نیت را تضعیف کرده چه بسا هزینه های سنگین تری بر دوش جامعه پولی خواهد گذاشت.
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  6  =  1