رونمایی از گنج‌مان و صدور شناسنامه دیجیتال میراث مستند مبتنی بر توکن بی‌تا

مراسم رونمایی طرح گنجمان (تبدیل نسخ خطی و میراث مکتوب به نسخه دیجیتال و تبدیل به توکن بی تا) امروز ۲۸ اردیبهشت‌ماه در تالار قلم کتابخانه ملی با حضور مدیران شرکت ققنوس و روسا و اساتید کتابخانه ملی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مراسم رونمایی از طرح گنج‌مان و صدور شناسنامه دیجیتال میراث مستند مبتنی بر «توکن بی‌تا» امروز در تالار قلم کتابخانه ملی با حضور نصرالله جهانگرد، مشاور ویژه رئیس جمهوری در حوزه ICT، ولی‌الله فاطمی، مدیرعامل شرکت ققنوس، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مظفر پاسدار شیرازی، عضو هیات مدیره بنیان حامیان و معاون توسعه منابع و مدیریت سازمان اسناد و کتابخانه ملی عنوان کرد: برای اولین‌بار یک شناسنامه دیجیتال میراث مستند برای نسخه خطی حافظ صادر می‌شود. بنابراین هر فرد در این پروژه همکاری داشته باشد، نام آن به‌عنوان مالک در اثر حک و به آنها تقدیم می‌شود.

وی با اشاره به اشتراک گذاری این میراث از روش های مختلف توسط مالکان گفت: روش اول این است که مالک میراث مستند می‌تواند این اثر را به سامانه حافظه ملی ایرانیان اهدا کند.

در روش دوم متقاضی می‌تواند این اثر را به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بفروشد و ما بتوانیم از طریق بخش‌های دولتی و هم از طریق طرح گنجمان آن را خریداری کنیم.

نکته بعدی صدور شناسنامه است مالک می‌تواند نسخه دیجیتال میراث مستند خود را به حافظه ملی ایرانیان اهدا کند و ما شناسنامه اثر را برای او صادر کنیم.

علاوه بر این اگر فرد شرایط مناسبی برای نگهداری و حفاظت از این میراث در خانه ندارد، می‌تواند به کتابخانه ملی بسپارد و این کتابخانه به رسم امانت از آن استفاده کند.

با توکنایز کردن دارایی‌ها ذیل قوانین تجارت و احراز هویت انتقال پول راحت‌تر می‌شود

در ادامه این رویداد ولی الله فاطمی، مدیرعامل شرکت ققنوس، با اشاره به هدف راه اندازی این توکن ها در شرکت گفت: ققنوس متشکل از هلدینگ‌های فناوری اطلاعات بانک‌های کشور است که با هدف تجربه فناوری بلاکچین ایجاد شده است. ما وظیفه داریم که در فضای پرداخت کشور انواع ارزش‌آفرینی‌ها را انجام دهیم.

فضای بلاکچین به‌عنوان شبکه ارزش در دنیا شناخته می‌شود که قرار است در کنار داده، ارزش را جابه‌جا کند. در این فناوری نیازمندیم که بتوانیم دارایی فیزیکی را به دارایی دیجیتال تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: در طرح گنج‌مان، شناسنامه دیجیتالی آثار به کیف پول صاحبان اثر منتقل می‌شود و صاحب شناسنامه می‌تواند آن را در قالب NFT به فروش برساند یا در آینده از آن به عنوان وثیقه بانکی استفاده کند.

به‌ گفته او از ویژگی این پلتفرم‌ها این است که کم‌هزینه هستند. در فضای بلاکچین هزینه‌ها انتقال و جابه‌جایی پول بسیار کم می‌شود. بنابراین با توکنایز کردن دارایی‌ها ذیل قوانین تجارت و احراز هویت انتقال پول راحت‌تر می‌شود.

گنج‌مان ابزار مشارکت تمام ایرانیان در حمایت از میراث مستند

اشرف بروجردی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان اهمیت میراث مستند اظهار داشت: ما فصلی از تاریخ این سرزمین و میراث‌دار فرهنگ، ادب و دانش و ارزش‌هایی هستیم که در طی سال‌های متمادی شکل گرفته است. این میراث در اختیار ما قرار داده شده و این رسالت به عهده ماست که آن را حفظ کنیم و به نسل‌های بعدی منتقل کنیم. در حال حاضر 40 هزار نسخه خطی را در اختیار داریم و بسیاری از آن‌ها جزو نفایس نیست. اعتقاد دارم، شکل‌گیری بنیاد حامیان سازمان اسناد و کتابخانه ملی این نقش‌آفرینی را در آینده کتابخانه ملی خواهد داشت و باید نسل جوان بیشتر با کتابخانه ملی و اهمیت میراث مستند آشنا شود.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران درباره همکاری با شرکت ققنوس گفت: مجموعه ققنوس همت کرد و توانست تا وارد بخش فرهنگ شود و پروژه گنج‌مان که از گذشته در سازمان اجرایی نشده بود را اجرایی کند تا بتوانیم از ظرفیت مشارکت عمومی ایرانیان در حمایت از میراث مستند استفاده کنیم که در کنار صدور شناسنامه برای این میراث و گنجینه ملی ارزشمند، اقدامی ارزشمند و بزرگ خواهد بود.

گنجمان؛ یک زیست بوم دیجیتالی در میراث مکتوب

نصرالله جهانگرد، نماینده ویژه دولت در امور دولت الکترونیکی، عنوان کرد: امروز دیجیتال شدن این منابع و گسترش آن در کشور و در هر جای دنیا اهمیت دارد.هر برگی که دیجیتال شود به خانه هر ایرانی راه پیدا می کند. آنچه می خواهد انجام شود ماموریت یک گروه محدود نیست، همه آحاد مردم درگیر این حرکت تاریخی باشند.

وی با اشاره به طرح گنج مان گفت: این روش به ما کمک می کند که هم بتوانیم نسخه ها را تهیه کنیم و از سوی دیگر بخش دیجیتال شدن اسناد مطرح است. این کار یک زیست بوم دیجیتالی به وجود می آورد که هم حقوق و هم مالکیت و دسترسی خصوصی حفظ شده و هم مردم به آن دسترسی دارند.

توکن بی‌تا ابزاری برای به رسمیت شناختن مالک و حفظ میراث مستند

محمد جواد صمدی‌راد، قائم مقام مدیرعامل شرکت ققنوس درباره جزئیات توکن بی‌تا یا NFT ققنوس گفت: با استفاده از ظرفیت توکن بی‌تا بر بستر شبکه ققنوس، شرایطی را مهیا کرده‌ایم تا شناسنامه دیجیتال خدشه‌ناپذیر، غیرقابل کتمان و انکار برای صاحبان اثر صادر شود؛ امروز اولین توکن NFT ققنوس که معادل فارسی آن در شبکه ققنوس توکن بی‌تا نام‌گذاری شده است، برای اثر فاخر حافظ و خیام صادر خواهد شد  که ارزش کارشناسی آن 800 میلیون تومان است و بعد از آن توکنی با عنوان گنج‌مان با ارزش هر توکن یک میلیون تومان در شبکه ققنوس منتشر شود که البته تا یک صدم گنج‌مان برای کاربران کیف توکن ققنوس قابلیت خرید وجود دارد.

او با بیان این‌که  تمام اطلاعات این اثر در قالب آلبوم و در یک ساختار غیرمتمرکز و مبتنی بر یک قاعده اجماع ثبت شده است، اظهار داشت: هیچکدام از سرورها نمی‌توانند انکار کنند که داده ثبت‌شده دچار اختلال شده و از بین رفته که یک مزیت بزرگ فناوری دفترکل توزیع‌شده است؛ همچنین در فرآیند بارگذاری اطلاعات، گزارش کارشناس رسمی و ساخت شناسنامه بر اساس استانداردهای کتاب‌شناسی در این توکن اتفاق می‌افتد و مهر سازمانی کتابخانه ملی مبتنی بر قانون تجارت الکترونیکی پای آن سند ثبت می‌شود، در واقع ضمن حفظ اثر برای کشور، مالک اثر به رسمیت شناخته شده که نکته مثبت برای مالکان میراث مستند است.

صمدی‌راد با اشاره به توکن گنج‌مان گفت: این توکن ابزاری برای تامین مالی خیریه و حمایت از میراث مستند توسط تمام مردم است که این به تعداد یک میلیون و به قیمت یک میلیون تومان برای کتابخانه ملی ایجاد شده و به پشتوانه خدمات ارائه شده در کتابخانه ملی، صادر می‌شود؛ خریداران این توکن از طرح‌های تشویقی کتابخانه نیز برخودار می‌شوند.

 

در این مراسم برای اولین بار برای یکی از نسخ خطی موجود در کتابخانه ملی شناسنامه دیجیتالی صادر شد. این اثر که یک نسخه خطی از غزلیات حافظ است که در لابه‌لای‌ آن رباعیات خیام هم نگاشته شده، ۸۰۰ میلیون تومان ارزش‌گذاری شد که در ازای حق کامل ماکلیت معنوی این اثر، در شبکه بلاکچین ققنوس، ۸۰۰ توکن گنج‌مان صادر شد.

سپس به‌صورت نمادین، مجموعه ققنوس با خرید یک توکن گنج‌مان به ارزش یک میلیون تومان، به اندازه «یک گنج‌مان»، حق مالکیت معنوی این نسخه خطی از غزلیات حافظ را دریافت کرد. هر شخص دیگری که با خرید توکن گنج‌مان در این طرح مشارکت داشته باشد، نامش به‌صورت مشاع به عنوان صاحب این اثر ثبت شده و شناسنامه اثر به او اهدا خواهد شد.

علاقه‌مندان برای مشارکت در طرح گنج‌مان و حمایت از میراث مستند می‌توانند با نصب نرم افزار کیف توکن ققنوس، پلتفرم هوشمند سرمایه‌گذاری و مدیریت دارایی دیجیتال، مبالغ مورد نظر خود را با خرید توکن گنج‌مان و واریز به حساب طرح حافظ و خیام، کتابخانه ملی ایران را در خرید و حفظ این نسخه خطی ارزشمند و نفیس یاری کنند. کتابخانه ملی ایران طرح‌های تشویقی را برای مشارکت‌کنندگان در طرح گنج‌مان در نظر گرفته تا از همیاران در این طرح تقدیر شود.

برای دریافت کیف‌توکن ققنوس، پلتفرم هوشمند مدیریت دارایی دیجیتال، برای اطلاع بیشتر از نحوه خرید توکن گنجمان "اینجا" کلیک کنید.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  81  =  87