پرداخت سود بانکی بالاتر از ۱۸ درصد مشمول جریمه مالیاتی است

معاون سازمان مالیاتی گفته که اگر بانکی به جای ۱۸ درصد، ۲۰ تا ۲۲ درصد سود پرداخت کند و یا در حساب‌های کوتاه مدت به جای ۱۰ درصد مجاز، ۱۵ درصد سود بدهد مازاد آن به عنوان هزینه‌ای غیر قابل قبول مالیاتی خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، محمود علیزاده، معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی، درباره جریمه مالیاتی بانک های متخلف که بیشتر از سقف مجاز سود سپرده می دهند، اظهار کرد: رعایت سود سپرده پرداختی به سپرده گذاران است که بر مبنای مصوبه شورای عالی پول و اعتبار باید صورت بگیرد و پرداخت‌های بیش از حد مجاز به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی نخواهد بود؛ و جریمه  تحت عنوان مالیات اخذ خواهد شد و برگشت هزینه صورت می‌گیرد.

او ادامه داد: جریمه مالیاتی هم قسمتی است که  بانک ها مازاد از سقف مجاز سود پرداخت کرده باشند مشمول جریمه است.

معاون حقوقی سازمان امور مالیاتی بیان کرد: درآمد را فقط در بخش پرداخت‌ها محاسبه می‌کنیم که هزینه‌های بانک محسوب می‌شود که  براساس سقف مصوب شورا‌ی پول و اعتبار خواهد بود.

از ۱۵ و ۱۸ درصد و برای حساب‌های کوتاه مدت هم ۱۰ درصد سقف سود‌های پرداختی مجاز بانک هاست.

این مقام مسئول مالیاتی تصریح کرد: اگر بانکی به جای ۱۸ درصد، ۲۰ تا ۲۲ درصد سود پرداخت کند و یا در حساب‌های کوتاه مدت به جای ۱۰ درصد مجاز، ۱۵ درصد سود بدهد مازاد آن به عنوان هزینه‌ای غیر قابل قبول مالیاتی خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، اواخر فروردین ماه بود که فرهاد دژپسند در نامه ای به مدیران عامل ۱۱ بانک تاکید کرد فقط نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار مشمول معافیت های مالیاتی می شود یعنی بانک های در صورتی که سود های مصوب شورای پول و اعتبار را پرداخت کنند از مالیاتشان کم می شود و بیشتر از نرخ مصوب شورا مشمول هزینه های قابل قبول مالیاتی نیست.

دکتر عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مکزی نیز در نشست مدیران عامل بانک ها بر با تأکید بر لزوم پایبندی بانکها به نرخ‌های سود مصوب شورای پول و اعتبار تاکید کرد.

در حال حاضر اغلب بانک‌ها حساب سپرده یک‌ساله دارند و تفاوت چندانی در جزئیات و آیتم‌های این سپرده‌ها نیست و امکان واریز وجه هم وجود ندارد.

کدام بانک‌ها کمترین سود سپرده را دارند؟

در حال حاضر و طبق اعلام شعب، بانک‌های مسکن، انصار، توسعه صادرات، حکمت ایرانیان، صنعت و معدن، مهر اقتصاد و پست‌ بانک هیچگونه طرح خاصی برای پرداخت سقف سود سپرده ندارند و سپرده‌های بلندمدت یک‌ساله تمامی این بانک‌ها با نرخ سود ۱۵ درصد قابل‌افتتاح است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

10  ×  1  =