دسترسی به سیگنال بدون استفاده از فیلترشکن امکان‌پذیر نیست

از صبح امروز گزارش‌های زیادی از فیلتر شدن سایت سیگنال در ایران و همین طور اختلال شدید و مسدود شدن دسترسی به اپلیکیشن آن منتشر شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، سیگنال که به عنوان پیام‌رسانی امن معرفی می‌شود، در هفته‌های اخیر به عنوان جایگزینی برای واتس‌اپ در میان کاربران ایرانی هم با اقبال زیادی روبرو شده است.

از شب گذشته (۵ بهمن) ساعت ۱۱:۲۵ دقیقه شب سایت این پیام رسان از دسترس خارج شده و از ظهر امروز (۶بهمن) نیز امکان استفاده از اپلیکیشن این پیام رسان، بدون استفاده از فیلتر شکن امکان پذیر نیست.

وبسایت Open Observatory ساعاتی پیش اولین گزارش‌های تاییدی بر مسدودسازی سیگنال در ایران را در فضای مجازی منتشر ساخت.

دستور فیلتر کردن این پیام‌رسان به اپراتورها ابلاغ شده هر چند که هنوز مقام‌های رسمی درباره اختلال یا مسدود شدن سیگنال اظهارنظری نکرده‌اند و کاربران از "فیلتر شدن بی‌سر و صدای" آن بدون اعلام یا توضیح مسئولان انتقاد کرده‌اند.

سیگنال بر اساس گزارش‌های مختلف از امن‌ترین شبکه‌های پیام‌رسان برای کاربران به شمار می‌رود.

اعلام سیاست تازه واتس‌اپ درباره به اشتراک گذاشتن اطلاعات کاربران با فیسبوک باعث موج مهاجرت به سیگنال و تلگرام در سرتاسر جهان شد.

اما ده روز پیش اپ‌استورها و فروشگاه‌های آنلاین در ایران مجبور شدند بر اساس دستوری از کمیته مسئول فیلترینگ (کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه) اپلیکیشن سیگنال را حذف کنند تا کاربران امکان دانلود آن را نداشته باشند.

واتس‌اپ و اینستاگرام از معدود اپلیکیشن‌هایی هستند که دسترسی به آنها در ایران قطع نشده است.

با وجود این گزارش‌های زیادی درباره تلاش برای فیلتر کردن اینستاگرام منتشر شده که به دعواهای سیاسی منجر شده است.

بررسی‌های فنی نشان می‌دهد که فیلترینگ این پیام رسان از طرف لایه‌های بالاتری نظیر شرکت ارتباطات زیرساخت صورت گرفته و در سطح ISPها انجام نشده است.

هفته گذشته محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران برای پرسش و پاسه درباره اتهاماتی از جمله خودداری "از اجرای اوامر قضایی در خصوص فیلتر کردن اینستاگرام" به دادسرای فرهنگ و رسانه رفت.

امروز هم علی ربیعی، سخنگوی دولت در توییتر خود نوشت که از نگاه او شکایت از آقای آذری جهرمی " فقط یک اتفاق ساده اداری یا قضایی نیست" بلکه به "شیوه‌های سیاست‌گذاری در فرهنگ و جامعه… و چگونگی حفاظت از دینداری، تفاوت رویکردها درسیاست‌گذاری و حکمرانی فرهنگی اجتماعی بر می‌گردد."

آقای ربیعی با دفاع از "مواضع، تصمیمات و اقدامات" وزیر ارتباطات نوشت که هرگونه محدودسازی و یا تعطیلی اینستاگرام، منجر به کوچ دادن حدود یک میلیون ایرانی به سمت بیکاری و فقر می‌شود."

سیگنال چندمین پیام رسان اجتماعی است که در دولت دوازدهم فیلتر می‌شود و در نهایت باید دید این پیام رسان فیلتر خواهد ماند یا خیر.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  5