تنها ۴۰ کشور اجازه دارند رمزارز ملی خود را منتشر کنند

صندوق بین‌المللی پول(IMF) در گزارش اخیر خود اعلام کرد که ۸۰ درصد از بانک‌های مرکزی جهان بر اساس قوانین موجود مجاز به انتشار ارز دیجیتالی نخواهند بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، امروزه اغلب کشورهای جهان در حال توسعه‌ی رمزارز ملی خود هستند اما صندوق بین‌المللی پول(IMF) اعلام کرد که تمامی کشورهای جهان از نظر قانونی مجاز به انتشار این دارایی‌ها نیستند.

صندوق بین‌المللی پول بر اساس نظر‌سنجی‌های متعدد خود گزارش کرده است که تعداد زیادی از بانک‌های مرکزی جهان در حال بررسی شرایط برای انتشار رمزارز ملی(CBDC) خود هستند. با این وجود، ساختار قانونی اغلب اعضای صندوق بین‌المللی پول در زمینه‌ی توسعه‌ی ارزهای دیجیتالی شفاف نیست و یا بر اساس قوانین امکان توسعه‌ی این دارایی را ندارند.

صندوق بین‌المللی پول برآورد کرده است که ۸۰ درصد از بانک‌های مرکزی جهان بر اساس قوانین موجود اجازه‌ی انتشار ارز دیجیتالی را ندارند و یا چهارچوب قانونی مشخصی برای فعالیت آن‌ها در این حوزه وجود ندارد. بر همین اساس اعلام کرده است که تنها ۴۰ عضو این سازمان مجاز به انتشار ارز دیجیتالی هستند.

انتشار و دسترسی گسترده به رمزارز ملی

صندوق بین‌المللی پول همچنین تاکید کرده است که اگر کشوری ارز دیجیتالی خودش را منتشر کند، تمامی شهروندان آن کشور باید به سادگی به سیستم پرداخت ایجاد شده دسترسی یابند. در نتیجه زیر‌ساخت‌های مالی احتمالا با چالش‌های جدیدی مواجه خواهند شد.

عنوان «ارز قانونی» معمولاً تنها به دارایی‌هایی اطلاق می‌گردد که به‌سادگی امکان دریافت و استفاده از آن‌ها توسط بخش بزرگی از جمعیت وجود دارد. در حقیقت شهروندان باید برای استفاده از ارزهای دیجیتالی به زیرساخت‌های مورد نیاز همانند تلفن‌های همراه هوشمند، لپ‌تاپ، اتصال اینترنتی دسترسی داشته باشند. اما دولت‌ها نمی‌توانند شهروندان خود را به استفاده از این تجهیزات مجبور کنند و در نتیجه اعطای عنوان «ارز قانونی» به ارزهای دیجیتالی بانک‌های مرکزی به‌سادگی امکان‌پذیر نیست.

اگر ارز دیجیتالی بانک‌های مرکزی به عنوان ابزار پرداخت قانونی و رسمی در یک کشور مورد استفاده قرار نگیرند، این دارایی‌ها را نمی‌توان به عنوان «ارز قانونی و رسمی» ارزیابی کرد.

 معاون مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول «پایین بودن هزینه‌ها و افزایش سطح کارایی» را از جمله مزایای ارزهای دیجیتالی بانک‌های‌ مرکزی برشمرده است.

رئیس صندوق بین‌المللی پول در سال ۲۰۱۹ میلادی خواستار قانون‌گذاری رمزارزها در راستای منافع عموم مردم جهان شده است.

 

منبع: کوینیت

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  9