خدمات کم هزینه و آسان برای کاربران از مدل‌های مشارکتی بانک و فینتک

گفتگو با احمد جعفری، مدیرعامل تجارت الکترونیک پارسیان (بخش دوم)؛

بخش رگولاتوری با وضع استانداردهای مناسب می تواند به عنوان تسهیل گر همکاری بانک ها و شرکت های فینتک عمل نموده و رابطه برد- بردی برای این دو گروه مهیا سازد.

 

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، هر چند همواره ترس از بکارگیری ابزارهای ناشناخته و نوین، به عنوان مثال فناوری های مالی شرکت های فینتک در بانک ها، یکی از موانع حضور موفقیت‌آمیز یک فناوری نوین در جامعه محسوب می‌شود، لیکن رشد شتابان جامعه با بهره‌مندی هر چه بیشتر از ابزارهایی که انجام امور آنها را تسهیل نماید، می‌تواند تکیه‌گاه و تسهیل‌گر حضور فناوری‌های نوین در هر جامعه‌ای تلقی شود. 
از سوی دیگر شرکت‌ها به منظور پاسخگویی به نیازهای مشتریان خود باید در عرصه‌هایی وارد شوند که بتوانند آنها را به استفاده از خدمات خود تشویق و آنها را نسبت به خود بیش از پیش وفادار نمایند، لذا ضرورت پرداختن و سرمایه‌گذاری در عرصه‌های نوین برای تمامی شرکت‌ها امری بدیهی و غیرقابل اجتناب می‌باشد. 

 

* عوامل تاثیرگذار در توسعه همکاری بانک و فینتک
مدیرعامل تجارت الکترونیک پارسیان در زمینه عوامل موثر در توسعه همکاری بانک و فینتک به این موضوع اشاره کردند که نکته مهم در این میان ایجاد اطمینان از این موضوع است که سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در این عرصه حتی‌المقدور با شکست روبرو نگردد.
 از این رو این شرکت به بهره‌مندی از مدل پذیرش فناوری (TAM (technology acceptance model پیش از ارائه هر محصول نوینی به بازار، درصدد آگاهی از نقطه نظرات جامعه هدف و تطبیق هر چه بیشتر محصول خود با نیازمندی‌های بازار هستند. 
عامل دیگری که از نظر جعفری بایستی در این عرصه نقش مهمی ایفا کند، نهادهای رگولاتوری هستند، این نهادها متناسب با مقتضیات هر کشور با ارائه و تدوین بسترهای قانونی ضمن اطمینان بخشی به جامعه نسبت به تحت کنترل بودن فناوری نوین ارائه ‌شده و حمایت از مشتریان در صورت تخلف احتمالی در بسترهای نوین می‌توانند بستری عادلانه جهت رقابت را به روی سرمایه‌گذاران و شرکت‌های پیشتاز در عرصه فناوری بگشایند تا آنها با بهره‌مندی از فناوری‌های جدید، بهبود عملکرد و کارایی خود نسبت به خلق مدل‌های درآمدی جدید برای کسب و کارشان اقدام نمایند.
از نظر مدیرعامل تجارت الکترونیک پارسیان، مهم‌ترین عوامل نزدیک‌تر شدن رگولاتور و بازار، ایجاد بستر مناسب و استاندارد برای QR، اصلاح نظام پرداخت کارمزد تراکنش، تدوین قوانین و مقررات وام‌دهی خرد و همچنین تدوین قوانین و مقررات در حوزه رمزارز می‌باشد که با توجه به ظهور تکنولوژی‌های نوظهور نیاز فعلی بازار می‌باشد.

 

*نحوه تعامل شرکت های فینتک و بانک ها
جعفری تاکید کرد که نحوه تعامل و همکاری شرکت‌های حوزه فینتک و سازمان‌های سنتی از جمله چالش‌های مهم پیش روی گسترش ارائه خدمات بر بستر فینتک در جامعه می‌باشند. 
هر چند مزایا و قابلیت‌هایی که فناوری‌های فینتک در هر عرصه‌ای ایجاد می‌نمایند بر کسی پوشیده نیست، لیکن همچنان بسیاری از سازمان‌های سنتی، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات فینتک را نه به چشم یک تسهیلگر، بلکه به چشم یک رقیب نوظهور می‌نگرند و از این‌رو نمی‌توانند خود را از پتانسیل‌های این حوزه بهره‌مند سازند. 
از سوی دیگر شرکت‌های فینتکی نیز به علت نوپا بودن هنوز نتوانسته‌اند به صورت باید و شاید از تمامی پتانسیل‌های لازم به منظور حضوری همه‌جانبه در جامعه استفاده کنند که این امر مستلزم ایجاد اطمینان در جامعه نسبت به امنیت و قابل اتکا بودن خدمات نوین بر بستر فینتک است، امری که سازمان‌های سنتی به واسطه قدمت و آوازه خود در جامعه ایجاد نموده‌اند.
لذا در این میان فرصت کم نظیری برای هر دو گروه مهیا است، با بهره‌مندی از نقاط قوت یکدیگر، هدایت رگولاتور و بر بستر قوانین نوین تعبیه شده مدل‌های همکاری برد-بردی را شکل داده و جامعه را از قابلیت‌های خدمات نوین فینتکی بهره‌مند سازند. لزوم پیشگامی نهادهای رگولاتور در این عرصه به منظور بنچمارک و تدوین مدل‌های نمونه همکاری که در کشورهای پیشرفته مورد اقبال سازمان‌های سنتی و شرکت‌های فینتکی قرار گرفته می‌تواند تسهیلگر و برطرف‌کننده نگرانی‌های دو طرف به منظور حضور موفق و ایجاد کسب و کاری پر رونق برای طرفین باشد.

 

* آینده همکاری بانک و فینتک
مدیرعامل تجارت الکترونیک پارسیان در زمینه آینده همکاری بانک و فینتک اظهار داشت که با توجه به روند رو به رشد فینتک‌ها طی سال‌های اخیر در دنیا، تغییرات گسترده‌ای در بخش ارائه خدمات و همچنین نیاز بازار شکل گرفته است. 
در داخل کشور نیز فعالان حوزه فینتک تلاش کردند تا با الگوبرداری از نمونه‌های موفق خارجی، به سرعت خود را به تکنولوژی‌های روز دنیا نزدیک نمایند که در برخی از بخش‌ها اقدامات مناسبی نیز صورت گرفته اما در برخی موارد نیز متأسفانه بدلیل عقب ماندن رگولاتور نسبت به تکنولوژی‌های روز دنیا، با مشکلاتی مواجه هستیم. 
لذا تسریع در بخش رگولاتوری می‌تواند یکی از مواردی باشد که تأثیر بسیار زیادی در آینده فینتک کشور خواهد داشت.

 

سخن پایانی
با مطالعه مقاله حاضر مشخص شد که بهره مندی از مدل پذیرش فناوری پیش از ارائه محصول (از جانب شرکت های فینتک)، اطمینان از سودآور بودن سرمایه گذاری (از جانب بانک ها) و همکاری بازار و رگولاتور در جهت توسعه تعامل بانک و فینتک می تواند از عوامل تاثیرگذار در توسعه همکاری بانک و فینتک و در نتیجه گسترش فناوری های جدید، بهبود عملکرد و کارایی بالای خدمات باشند. در حال حاضر نگاه بانک ها به شرکت های فینتک بیشتر به عنوان رقیب نوظهور است، همچنین شرکت های فینتک هنوز نتوانسته اند تمامی پتانسیل لازم استفاده کنند، از این رو، هدایت رگولاتور می تواند تعامل برد-برد و بر پایه مشارکت به همراه سرمایه گذاری برای این دو گروه مهیا سازد.

منبع: ماهنامه بانکداری آینده

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×  9  =