بانکداری باز: پیش نیاز همکاری بانک و فین تک

در امور بانکی، همکاری بین بازیکنان قدیمی و سنتی مانند بانک ها و شرکت های دارای هوش فناوری و فین تک، که تعداد زیادی از برنامه های جدید را به بازار عرضه می کنند، مهم است. در این بین، بانکداری باز به طور روز افزون به عنوان پیش نیاز این همکاری شناخته می شود. از این رو در مقاله حاضر هدف این است که مفهوم و جایگاه بانکداری باز و همچنین پیش نیاز گسترش آن در بانک ها و موسسات مالی بررسی گردد.

 

بازتاب بانکداری باز در بانک ها و موسسات مالی
به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، با گذشت تقریباً سه سال پس از معرفی دومین دستورالعمل خدمات پرداخت (PSD2) در انگلیس، شواهدی به دست آمد که نشان می دهد باز شدن جریان داده ها بین شرکت های خدمات مالی و بانک ها منجر به نوآوری شدید و تقاضا برای آن نوآوری شده است و ممکن است با گذشت زمان، مقررات بیشتری در این زمینه تدوین شود.

 

مفهوم بانکداری باز
بانکداری باز در پایین ترین سطح به فعالیتی گفته می شود که در آن داده های مالی بین بانک ها و فین تک ها یا شرکت های ثالث دیگر، از طریق کانال های دیجیتال و با رضایت صریح دارندگان حساب به اشتراک گذاشته می شود.
طراحی مکانیکی مجراهای دیجیتال و اعتماد به آن ها، دریچه ای برای دیجیتالی شدن فعالیت های مالی و گردآوری داده ها، ساده سازی و آنی سازی زندگی مالی روزانه باز می کند. 

 

فواید بانکداری باز برای کاربران بانکی
در زمینه فواید بانکداری باز برای کاربران می توان به موضوع دیجیتالی شدن سرویس های بانکی اشاره کرد. مصرف کننده ای که دارای طیف وسیعی از حساب های بانکی و مالی دیگر (که شامل چندین شرکت است) می باشد، می تواند به تمام داده های جمع آوری شده در یک نقطه دسترسی داشته باشد. 
این گردآوری حساب ها به طور قابل توجهی می تواند از خدمات فین تک بهره مند شود که به مصرف کنندگان نهایی کمک می کند تا به عنوان مثال، نحوه مدیریت بودجه و سرمایه گذاری خود را مدیریت کرده و به اهداف مختلف مالی برسند.

 

پیش نیاز گسترش بانکداری باز در بانک ها و موسسات مالی
هر چند دسترسی به ابزارها برای مصرف کننده به معنای دستیابی به داده های بسیار بزرگ بانک ها توسط شرکت های ثالث است. 
برای این منظور، مؤسسات مالی سنتی باید دریچه جریان داده های خود را برای شرکت های دیگر باز کنند.
در اروپا، PSD2، که در آغاز سال 2018 آغاز به کار کرد، به بانک ها اجازه داد که این داده ها را از طریق رابط های برنامه نویسی نرم افزار (API) به اشتراک بگذارند، تا امکان تبادل داده ها فراهم شود. 
API ها باید باز باشند تا شرکت های ثالث بتوانند با آنها درگیر شوند، که به نوبه خود مشارکت بین بانک ها و فین تک ها را تقویت می کند.

 

 

جمع بندی
با مطالعه مقاله حاضر مشخص شد که اولین گام بانک ها در جهت شروع همکاری با فین تک ها، توسعه بانکداری باز و ایجاد API های مربوطه جهت دسترسی فین تک ها به اطلاعات مشتریان است. در غیر این صورت نمی توان آینده ای برای بانکداری دیجیتال و خدمات نوین بانکی متصور شد.

 

www.pymnts.com
مترجم: سعیده فتحی مغانلو

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

60  ⁄  30  =