میزان اعتماد مردم به یورو دیجیتال تعیین کننده‌ی نحوه‌ی توسعه‌ی آن خواهد بود!

بانک مرکزی اروپا در راستای سنجش سطح اعتماد مردم به یورو دیجیتال، اخیراً یک نظرسنجی گسترده راه‌اندازی کرده است

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،  پس از انتشار اعلامیه‌ی بانک مرکزی اروپا(ECB) مبنی بر اینکه این بانک به دنبال جمع‌آوری بازخورد و نظر مردم و سهامداران ذینفع در رابطه با یورو دیجیتال می‌باشد، یک پلت‌فرم «نظرسنجی عمومی» در رابطه با این موضوع ایجاد گردید. طبق گزارشات پیشین، این بانک مرکزی امیدوار است که نظر و دیدگاه مردم در راستای این موضوع که «آیا مردم اروپا به طور کلی به یورو دیجیتال اعتماد دارند یا خیر» به آن‌ها کمک کند. صرف نظر از نتیجه‌ی تحقیقات و بررسی‌های مداوم بانک مرکزی اروپا در رابطه با یورو دیجیتال، این بانک مرکزی اعلام نموده که به زودی در رابطه با راه‌اندازی یا عدم ایجاد رمزارز بانکی(CBDC) تا اواسط سال ۲۰۲۱، تصمیم‌گیری خواهد شد.

گفته می‌شود که بانک مرکزی اروپا علی‌رغم شیوع بیماری کووید۱۹ در جهان، فرآیند توسعه‌ی پروژه‌ی رمزارز بانکی خود را تسریع کرده و به دنبال نظرسنجی از مردم در رابطه با این موضوع است. بانک مرکزی اروپا مدعیست که در راستای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا، شهروندان قاره‌ی سبز به روش‌های پرداخت بدون تماس و الکترونیکی روی آورده‌اند؛ این درحالیست که تعداد زیادی از کاربران خرد اکنون به دنبال سرمایه‌گذاری در بیت کوین و سایر رمزارزهای خصوصی هستند. حال به نظر می‌رسد که این روند باعث شده تا قانون‌گذاران و بانکداران اروپا به سمت توسعه‌ی یک ارز دیجیتال حرکت کنند.

علاوه بر این، بانک مرکزی اروپا معتقد است که صدور یک رمزارز بانکی می‌تواند به آن‌ها کمک کند که اثرگذاری حوادث شدید از جمله بلایای طبیعی یا بیماری‌های همه‌گیر(در شرایطی که دیگر خدمات پرداخت سنتی کار نمی‌کند) به حداقل ممکن برسد.

شرکت عموم در این نظرسنجی آزاد است

با این حال، نظرسنجی فوق‌الذکر که شرکت در آن برای شهروندان، شرکت‌ها، سازمان‌های غیردولتی، اتحادیه‌های کارگری و سایرین آزاد می‌باشد، از تمامی شرکت‌کنندگان می‌خواهد در رابطه با جنبه‌های مختلف رمزارز بانکی احتمالی صحبت کرده و موارد مختلف را براساس اهمیت رتبه‌بندی کنند.

 

در این نظرسنجی، بانک مرکزی اروپا از پاسخ‌دهندگان دعوت می‌کند تا در رابطه با هر چالش خاصی که روند استفاده از یورو دیجیتال را مختل می‌کند، صحبت کرده و دیدگاه خود را ارائه کنند. در این نظرسنجی همچنین از پاسخ‌دهندگان خواسته شده که بین یک یورو دیجیتال که برای پردازش هر تراکنش خود به یک بانک مرکزی یا واسطه نیاز ندارد و یک یورو دیجیتال که برای ثبت تراکنش‌ها به واسطه احتیاج دارد، یکی را انتخاب کنند.

طبق آنچه در نظرسنجی ECB آمده است:

یک رمزارز بانکی بدون نیاز به واسطه یعنی استفاده از یک یورو دیجیتال که فرآیند استفاده از آن بسیار شبیه به استفاده از پول نقد اما به صورت دیجیتال می‌باشد؛ شما حتی اگر به اینترنت هم دسترسی نداشته باشید، توانایی استفاده از یورو دیجیتال را خواهید داشت و از حریم خصوصی و اطلاعات شخصی شما به بهترین نحو محافظت می‌شود.European Central Bank

از سوی دیگر در رابطه با یک رمزارز بانکی دارای واسطه نیز توضیح داده شده است که:

یک رمزارز بانکی دارای واسطه و وابسته به خدمات بانک مرکزی باعث خواهد شد که روند ادغام در خدمات و برنامه‌های بانکداری الکترونیکی فعلی بسیار ساده‌تر باشد.European Central Bank

سایر موارد

سایر جنبه‌های پرداخته شده در این نظرسنجی شامل چشم‌انداز متخصصان امور مالی و فناوری است که به بحث در رابطه با مسائلی همچون حفاظت از داده‌ها و حریم خصوصی کاربران، مبارزه با پولشویی، روش‌های پرداخت برون مرزی، استفاده از یورو در خارج از مرزهای اروپا و فرآیند ادغام با سیتسم‌های تجاری، پرداخته شده است.

تا به این لحظه مقامات بانک مرکزی اروپا اصرار می‌کنند که یورو دیجیتال تنها یک مکمل برای پول نقد بوده و قرار نیست جای آن را بگیرد. این نسخه‌ی الکترونیکی از یورو قرار است در کیف‌پول‌های دیجیتال ذخیره شده و همچنان مبتنی بر فناوری بلاک‌چین فعالیت خواهد کرد. با این حال، باید توجه داشت که این ارز دیجیتال قرار است توسط یک موسسه‌ی مالی سنتی پشتیبانی شود، بنابراین بسیار متمرکز خواهد بود.

 

منبع: کوینیت

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  2  =  2