اپلیکیشن بانکداری موبایلی «نوبانک» بزرگ‌ترین وام‌دهنده آنلاین در آمریکای لاتین

جهش نئوبانک‌ها در فضای کنونی (بخش سوم)

اپلیکیشن بانکداری موبایلی تا ماه اکتبر گذشته، با سرعت بیشتری نسبت به همتایان اروپایی خود، Monzo ، Revolut و N26 بارگیری شد، به طوری که در 12 ماه گذشته 18 میلیون بار دانلود ثبت‌شده دارد . و امروزه، اپلیکیشن بانکداری موبایلی «نوبانک» بزرگ‌ترین وام‌دهنده آنلاین در کل آمریکای لاتین و ششمین موسسه مالی بزرگ برزیل است که بیش از 24 میلیون مشتری دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، برزیل با داشتن شاید مشهورترین نئوبانک جهان، یعنی «نوبانک» Nubank، به خود مغرور است. در ژوئیه گذشته، این شرکت نوپای دیجیتال بانکی که به سرعت در حال رشد است، 400 میلیون دلار درآمد کسب کرد، سرمایه گذاران برجسته‌ای همچون TCV و Tencent به عنوان پیشتازان این مرحله ـ بیشترین میزان سرمایه‌گذاری را در هفت دوره سرمایه‌گذاری خود داشتند ـ به این معنی که این نئوبانک اکنون 820 میلیون دلار به دست آورده، که ارزش آن در حدود 10 میلیارد دلار است. در طی دو سال گذشته، «نوبانک» از رشد چشمگیری برخوردار بوده است، ظاهراً در پاسخ مستقیم به شکست ساختاری بازار بخش بانکی برزیل، اکنون یکی از 5 بانک بزرگی است که بیش از 80 درصد دارایی‌های بانکی این کشور را در اختیار دارد.

به همین ترتیب، «نوبانک» می‌تواند هژمونی تحت فرمان بزرگ‌ترین موسسات مالی برزیل را تهدید کند. مارسلو کوپل، مدیر ارشد مالی «نوبانک» در گفت و گو با S&P Global Market Intelligence در ماه مه میلادی، گفت: "میزان تعطیلات شعب در سال گذشته چشمگیر بود. اما این روند ادامه‌دار است. و در ضمن، تازه‌واردها هم در حال کسب قدرت در بازار هستند. اما شما چیزی را که در طول سالیان سال ایجاد شده است را نمی‌توانید یک شبه تغییر دهید. این کار جادو نیست، بلکه با افراد دارای ذهنیت مناسب برای ایجاد تغییر ایجاد می‌شود. و تغییرش نیر زمان‌بر است. شما باید نه تنها از درون، بلکه از بیرون نیز ساده باشید. ما از نظر طراحی هنوز در حال یادگیری هستیم."

اپلیکیشن بانکداری موبایلی تا ماه اکتبر گذشته، با سرعت بیشتری نسبت به همتایان اروپایی خود، Monzo ، Revolut و N26 بارگیری شد، به طوری که در 12 ماه گذشته 18 میلیون بار دانلود ثبت‌شده دارد (برای مقایسه ، Revolut در رده دوم فقط 7.7 میلیون بارگیری را تجربه کرده است). و امروزه، اپلیکیشن بانکداری موبایلی «نوبانک» بزرگ‌ترین وام‌دهنده آنلاین در کل آمریکای لاتین و ششمین موسسه مالی بزرگ برزیل است که بیش از 24 میلیون مشتری دارد. این شرکت همچنین دفاتر خود را در مکزیک و آرژانتین افتتاح کرده و دامنه محصولات خود را از کارت اعتباری مبتنی بر اپلیکیشن نخستین خود، گسترش داده است تا شامل حساب‌های پس‌انداز و تسهیلات وام‌دهی و همچنین خدمات شرکت‌های خیلی‌کوچک، کوچک و متوسط شود.

در واقع، مزایایی که در حال حاضر بخش شرکت‌های خیلی‌کوچک، کوچک و متوسط از استفاده از نئوبانک ها بهره می‌برند نشان می‌دهد که این فقط افراد نیستند که از حضور بانک‌های جدید سود می‌برند، البته نباید افرادی که در این بخش استخدام می‌شوند را نیز فراموش کنیم. شرکت‌های خیلی‌کوچک، کوچک و متوسط در سراسر جهان تعداد قابل توجهی از مشتریان بالقوه را در خود دارند و نئوبانک‌ها به ویژه مشتاق جذب تجارت بخش بانکداری به سوی خود هستند. با توجه به اینکه بسیاری از شرکت‌های خیلی کوچک، کوچک و متوسط که در مناطق روستایی مناطقی مانند آمریکای لاتین و شبه قاره هند واقع شده‌اند، دسترسی دیجیتال به همه نیازهای مالی آنها در تضمین تداوم تجارت، به ویژه در طول همه‌گیری بیماری کوویدـ19، نقشی اساسی را بازی می‌کند، زیرا این امر به معنای این است که دیگر نیازی نیست که مسافت‌های طولانی طی شود و وقت گرانبها را در صف شعبه‌های بانک سپری کنید.

هارشیل ماتور، مدیر ارشد اجرایی و بنیانگذار پلتفرم نئوبانکینگ Razorpay مبتنی بر هوش مصنوعی، اخیراً در گفت‌وگویی با مجله «بیزینس تودی» هند توضیح داده است: "بانک‌های مصرف‌کننده بر خدمات هدفمند، و  بنابراین فراتر از سپرده‌های ثابت و کارت‌های اعتباری و نقدی شما تمرکز دارند، آنها راه‌حل‌های سفارشی را بر اساس تاریخ تراکنش‌های شما ارائه می‌دهند. از طرف دیگر، نئوبانک‌های کسب‌وکار راه‌حل‌های نرم‌افزاری به شما ارائه می‌دهند که قابل پرداخت و دریافت باشند، بنابراین، خدماتی مانند ثبت مالیات، لیست حقوق و دستمزد و مدیریت هزینه آسان‌تر می‌شود که بانک‌های سنتی آنها را ارائه نمی‌دهند. نئوبانک‌ها به شما امکان می‌دهند از چنین راه‌حل‌های دیجیتالی سفارشی در حساب بانکی استفاده کنید."

با توجه به اینکه مدل‌های تجاری آنها کاملاً بر دنیای دیجیتالی متمرکز شده است، شاید بزرگ‌ترین مزیتی که نئوبانک ها در مقایسه با موسسات مالی سنتی در این اوضاع ناخوشایند تاریکی اقتصادی ناشی از ویروس کرونا دارند، این است که هیچ شعبه فیزیکی بانکی برای نظارت یا تعطیلی وجود ندارد. بنابراین، نئوبانک‌ها با ارائه تقریباً همان دامنه محصولات و خدمات به مشتریان بدون نیاز مراجعه به شعبه، جایگزین وسوسه‌انگیزی برای بانک‌های سنتی هستند. این امر همچنین به نفع کارکنان بانک است که می‌توانند از راه دور کار کنند و مجبور به حضور فیزیکی در شعبه باشند.

و به لطف زیرساخت‌های مبتنی بر ابر، نئوبانک ها می‌توانند به سرعت با نیازها و خواسته‌های متغیر مشتری سازگار شود. در واقع ، با توجه به عدم اطمینان مداوم ناشی از همه گیری، ممکن است این تغییرات سریع و ناگهانی رخ دهد.

ایلکو ژان بونسترا، مدیر عامل شرکت EMEA، و پلتفرم بانکداری نرم‌افزار به عنوان یک سرویس Mambu، اخیرا در گفت‌وگویی با منبع خبری «فینکسترا» گفت: "ادغام با APIها و ریزسرویس‌ها به طور گسترده‌ای در دسترس است  همچنان که زیست‌بوم مبتنی بر ابر رشد می‌کند و به نئوبانک‌ها اجازه می‌دهد محصولات خود را با سرعت فوق العاده به بازار عرضه کنند."

با توجه به اینکه همه گیری کوویدـ19 برخی تغییرات دائمی را ایجاد کرده که به طور چشمگیری نیاز به گسترش قابلیت‌های جامع بانکداری دیجیتال را افزایش می‌دهد، بنابراین، نئوبانک‌ها در طی چند سال آینده نقش مهمی در صنعت بانکداری جهانی خواهند داشت.

منبع: International Banker
مترجم: فرزانه اسکندریان

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

35  ⁄  5  =