کارگاه کاربرد فناوری بلاک چین /احراز هویت یکپارچه در بانک مرکزی در حال اجرا است

در حاشیه بیست و پنجمین نمایشگاه الکامپ برگزار شد:

کارگاه کاربرد فناوری بلاک چین در حاشیه بیست و پنجمین نمایشگاه الکامپ با حضور رئیس اداره مطالعات راهبردی فرابورس برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک؛ حمیده قاسمی: فرزاد جعفری، رئیس اداره مطالعات راهبردی فرابورس با تاکید بر این که همه کشورها در حال کار بر روی تکنولوژی بلاک چین هستند گفت: در ایران نیز تلاش هایی برای بهره گیری از این فناوری در حال پیگیری است،در این میان بانک مرکزی با همکاری شرکت برنا پلتفرم احراز هویت را ایجاد کرده است،به طوری که با انجام یکبار احراز هویت در یک بانک دیگر به احراز هویت مجدد در سایر بانک ها نیاز نخواهد بود.

وی امکان بهره گیری از فناوری بلاک چین در ایران را گسترده ارزیابی کرد و خاطر نشان کرد: تاکنون سه دوره در جوامع بشری داشته ايم،دوره اول تبادل و معاملات کالا با کالا و به صورت تهاتری یا بارتر و بر مبنای اعتماد بود.دوره بعدی نهادهای واسطه ای مانند بانک ها شکل گرفتند و پس از آن بانک ها بر روی اینترنت حضور یافتند و بر روی بسترهای الکترونیکی به ارایه خدمات پرداختند.دوره سوم دوره مبادلات مبتنی بر الگوریتم است که با حضور بیت کوین از سال ۲۰۰۹ پررنگ تر شد.

وی افزود: ما در دوره ای قرار گرفته ايم که بحث اعتماد و تراست به نهاد واسط در حال کمرنگ شدن است و تحقیقات در این زمینه نشان می دهد که در حوزه تکنولوژی از همه بیشتر و بانک و نهادهای مالی از همه کمتر است.

بلاک چین به زبان ساده

وی با تشریح تعاریف و نگاههاي مختلف در خصوص بلاک چین افزود: به زبان ساده اگر بخواهیم مبادله ای بین چند نفر انجام بدهیم،اگر نهادی مانند بانک در این میان باشد، تبادل پولی باید از درگاه بانک انجام شود و اطلاعات حساب طرفین در اختیار بانک است.اما در تبادل بلاک چینی مانند این است که تبادلات توسط همه افراد ثبت شود و نه تنها توسط بانک.چنانچه بخواهیم دارایی هر فرد را بدانیم،همه امکان چک کردن آن را داریم و این همان تکنولوژی بلاک چین است.یعنی دیتابیسی است که نسخه ای از آن در اختیار همه کاربران است.بنابراین بلاک چین یک دفتر ثبت توزیع شده است.

وی یادآور شد: در چنین تبادلی سرعت بالاتری وجود دارد،همچنین ایمنی این تبادل نیز بالاتر است.

رئیس اداره مطالعات راهبردی فرابورس با بیان این که صفحات پس از سند شدن برای جلوگیری از تغییرات کد می شوند افزود: در بیت کوین هر ۱۰ دقیقه یک صفحه کد می شود و با استفاده از بلوک های کریپتوگرافی هَش شده و به بلوک های بعدی اضافه می شوند.بر این اساس چین هايي از بلاک ایجاد می شوند که اصطلاحا به آنها بلاک چین می گویند.

 این محقق حوزه کریپتوکارنسی ها با تشریح میزان ماندگاری و سهولت نقل و انتقال در این دوره های مختلف تاریخ تبادلات گفت: میزان عرضه ارز دیجیتالی مانند بیت کویت مشخص و ۲۱ میلیون است،این مساله نشان دهنده عدم توان حاکمیت ها برای خلق آن و تغییر تداخلی در ارزش آن است.ضمن این که بلاک چین با توجه به ویژگی های الگوریتمی خود در بین افراد تراست ایجاد می کند.

وی افزود: فراموش نکنیم بلاک چین نوع خاصی از دی ال تی است و کریپتو کارنسی ها در بستر بلاک چین امکان تبادل دارند.بلاک چین یک شبکه توزیع شده است و به تعداد افرادی که در این شبکه هستند  الگوریتم اجماع وجود دارد که باید همگی تراکنش ها را تایید کنند تا در شبکه ثبت شوند.ضمن این که افراد از ابتدا احراز هویت یا KYC می شوند و پس از آن دو توکن خصوصی و عمومی داده می شود.خصوصی مانند ايميل برای همه قابل دسترسی است و کلید خصوصی تنها برای فرد به منظور بررسی میزان والت یا کیف پول الکترونیکی آن فرد است.

رئیس اداره مطالعات راهبردی فرابورس با تشریح انواع توکن ها گفت: سه نوع payment token،utility token وasset token  است که کریپتو کارنسی ها زیر مجموعه payment token هستند.

بلاک چین در حال پیشروی در زندگی ماست

رئیس اداره مطالعات راهبردی فرابورس با تاکید بر گذرا بودن دوره هر تکنولوژی گفت: اکنون بلاک چین در حال نفوذ در فعالیت های مختلف زندگی است و تا ۱۰ سال آینده ممکن است در شرایطی که امروز  نقش آفرینی اینترنت است، قرار بگیرد.

وی یادآور شد: تاکنون ارزش افزوده ای که روی شبکه بلاک چین تولید شده کمتر از ۳۰میلیار دلار است و این رقم تا سال ۲۰۳۰ به پیش بینی موسسه گارتنر به ۲۱۶۰ میلیارد دلار برسد.بنابراین اگر به این تکنولوژی توجه نکنیم و برای آن برنامه ریزی نکنیم، قطعا تکنولوژی ما را رد خواهد کرد.

جعفری با تشریح میزان آشنایی و استفاده شرکت ها در دنیا با موضوع بلاک چین گفت:این میزان در آسیا ۱۶ درصد است و در دنیا ۱۹ درصد سازمان ها و شرکت های رگولاتوری بزرگ عنوان کرده اند که در حال بررسی برای سرمایه گذاری روی بلاک چین هستند.

وی خاطرنشان نکرد: در کانادا و آمریکا ای تی اف هايي بر مبنای بلاک چین تولید شده و وارد بورس این کشورها شده است،انگلیس نیز از این مساله عقب نمانده است.کره جنوبی سرمایه گذاری سنگینی در این زمینه شده است،در استرالیا و ژاپن نیز پروژه هايي در این زمینه در حال انجام است.کمیسون اروپا نیز سرمایه ۳۰ میلیون دلاری را تا سال ۲۰۲۰ داشته است و این فعالیت ها به منظور ایجاد زمینه های ورود تکنولوژی بلاک چین به بازارهای سرمایه ای است.

جعفری کاربردهای بلاک چین مختلف را برشمرد و گفت:پرداخت و نقل و انتقالات مالی،حوزه سايبر سکورتی و رمزگذاری،شبکه های IOT و اینترنت اشیاء،مدیریت پروژه ها،راید شیرینگ با بهره گیری از پرداخت بلاک چین،رای گیری و انتخابات،سرمایه گذاری،پروژه های دولتی،ارز تجاری بین کشورها،هلث کر و کنترل سلامتی افراد جامعه،مدیریت انرژی و… است که می تواند هر روز بر این کاربردها نیز افزوده شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

70  ⁄    =  14