سی و سومین شماره ماهنامه بانکداری آینده منتشر شد

سی و سومین شماره از ماهنامه بانکداری آینده با پرونده های اقتصادکلان، بانک،ارزو طلا،فناوری مالی، مشاوره مدیریت و پرداخت الکترونیک منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، تیتر اصلی جلد این ماهنامه “فراموشی مبانی” به گفتگو با احمد عزیزی صاحب نظر حوزه پول و ارز اختصاص یافته است. گفتگوی او درباره بازار بیمار ارز و مشکلات موجود در این بازار و اینکه بسیار خواندنی است. همچنین به گفته وی مسئولان دولتی در تعیین و مدیریت نرخ ارز از هیچ مبنای علمی مشخصی پیروی نکرده اند و به همین اساس تصمیمات آنها حتی برای یک روز هم پیامد مثبتی در پی نداشته است.
در این شماره همچنین گفتگویی با ابراهیم بهادرانی مشاور عالی ریاست در اتاق بازرگانی تهران، در حوزه اقتصاد کلان با تمرکز بر آینده بودجه کشور و ریشه های بحران بازنشستگی  انجام شده است. بهادرانی تحولات مداوم ارز و عدم تعاملات سازنده با کشورهای دنیا، را خطر بسیار بزرگی برای  سرمایه گذاری ایران می داند اما تنها راه حل این بحران را، واگذاری به بخش خصوصی نمی داند.
 گفتگویی با احمد حاتمی یزدی در زمینه وضعیت بانک ها و حرکت بانک ها از سود نقدی به سود تعهدی با عنوان پوک سازی با سود تعهدی نیز از جمله گزارش های خواندنی است. در حوزه مشاور مدیریت به منظور بررسی نحوه بازاریابی شرکت های مشاوره با تمرکز بر شرکت مشاوره ای یاس میزگردی با حضور حضور محمد هادی شالباف، معاون راهبری کسب و کار گروه فناوران هوشمند بهسازان فردا، امیررضا لیلازی، معاونت راهبرد و فناوری گروه فناوران هوشمند بهسازان فردا و مسعود خرقانی، معاون فناوری اطلاعات شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی فراهم شده است.  گفتگویی با محمد مهدی صادق، مدیر عامل پرداخت الکترونیک سداد در خصوص اکوسیستم پرداخت و نحوه سرویس دهی به مشتریان انجام شده است.  همچنین طی گفتگویی با نسرین اسماعیلی کارشناس با سابقه حوزه کارت ، نحوه اجرای EMV در ایران و اثرات آن بر سیستم های بانکی بررسی شده است. در چهارچوب فناوری بانکی نیز با تاکید بر بیگ دیتاها، میزگردی با حضورمرتضی مقدسیان پیشکسوت حوزه بانکی، حسین قریشی مشاور و نماینده مدیر عامل در پروژه بانکداری متمرکز بانک مسکن، مرتضی جوان مسئول مرکز تحقیقات رایانش ابری دانشگاه امیرکبیر و محمد حقدادی معاون زیرساخت و ارتباطات شرکت تامین سیستم های کاربردی کاسپین از جمله مطالب خواندنی در این شماره است.

 

کلیات ماهنامه
اساسا ماهنامه بانکداری الکترونیک در قالب 5 محور کلی اقتصاد کلان، بانکداری، مشاوره مدیریت، فناوری مالی و پرداخت الکترونیک حرکت می کند. چرا که معتقد است یک بانکدار یا کسی که در حوزه بانکی فعالیت می کند باید هم اقتصاد و بانکداری و هم فناوری و پرداخت بداند.

 

پرونده اقتصاد کلان: اختاپوس بودجه
در این پرونده با تمرکز بر بودجه کشور به گفتگو و ارایه گزارش هایی پرداخته ایم. نخست گفتگویی با ابراهیم بهادرانی، مشاور عالی ریاست در اتاق بازرگانی تهران در زمینه آینده بودجه کشور و ریشه های بحران بازنشستگی داشته ایم. همچنین در گزارشی جزییات کسری بودجه ۹۷ و تاثیرات احتمالی بازگشت احتمالی تحریم های نفتی بر بودجه و اقتصاد کشور را مورد بررسی قرار داده ایم.  گزارش هایی نیز در خصوص انتقال فشار تحریم ها توسط دولت به مردم، تراز بودجه کشورهای نفت خیز در شرایط بحران ثبات اقتصادی در دوران برجام بدون آمریکا آمده است و در آخر آینده نظام های بازنشستگی را در عصر اقتصادهای پر نوسان با عنوان “بازی نشستگان”  بسیار خواندنی است.

 

پرونده ارز و طلا: تصمیمات پر هزینه آینده ارزی
در  پرونده دوم ابتدا گفتگویی  با احمد عزیزی، صاحب نظر حوزه پول و ارز در خصوص بازار بیمار ارز ایران و مشکلات موجود در این بازار پرداخته شده است. همچنین گزارش-هایی مبنی بر میزان ورودی و خروجی ارز، رابطه طلا و ارز و عوامل موثر بر قیمت طلا پرداخته شده است. در گزارش آخر تجربه کشورهای جنوب شرقی آسیا در شرایط بحران ارزی دهه ۹۰ میلادی و چگونگی خروج آنان از این بحران را بررسی شده است.

 

پرونده بانکداری کلان: بانک ها در آستانه ضربه فنی
در این پرونده نخست گفتگویی به احمد حاتمی یزدی در زمینه وضعیت بانک ها و گذر بانک-ها از سود نقدی به سود تعهدی اختصاص داده شده است. همچنین گزارش هایی در زمینه بررسی بانک های مشمول  ماده ۱۴۱، وضعیت بانک های خصولتی در سال ۹۶ آورده شده است و در آخر گزارشی در قالب راهبردهای ادامه حیات بانک های بزرگ و انحلال بانکی در دنیا تهیه شده است.

 

پرونده مشاور مدیریت: بازی در زمین محتوا
این پرونده با میزگردی با هدف بررسی نحوه بازاریابی شرکت های مشاوره با حضور محمد هادی شالباف، معاون راهبری کسب و کار گروه فناوران هوشمند بهسازان فردا، امیررضا لیلازی، معاونت راهبرد و فناوری گروه فناوران هوشمند بهسازان فردا و مسعود خرقانی، معاون فناوری اطلاعات شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی در خصوص نحوه مارکتینگ شرکت مشاوره ای یاس آغاز شده است. همچنین در حوزه بازاریابی گزارشی از رضا درکی، مدیر دفتر مدیریت پروژه شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی تهیه شده است. گزارش هایی مبنی بر عملکرد شرکت های مشاوره در ایران و راه و روش معتبر شدن این شرکت ها تهیه شده است.

 

پرونده پرداخت: منهای منافع مردم
در این پرونده ابتدا گفتگویی با محمد مهدی صادق، مدیر عامل پرداخت الکترونیک سداد در خصوص اکوسیستم پرداخت و نحوه سرویس دهی به مشتری انجام شده است. همچنین گفتگوی دیگری با نسرین اسماعیلی کارشناس با سابقه حوزه کار و از مسئولان سابق در حوزه خدمات درباره اجرای EMV در ایران تهیه شده است. گزارش هایی مبنی بر تعداد تراکنش های اینترنتی و موبایلی طی دو سال گذشته، چگونگی تحول آفریقا طی یک پروتکل تکنولوژی بیست ساله و در آخر پرداخت های موبایلی و تقلب ها در سال ۲۰۱۸ آورده شده است.

 

پرونده فناوری بانکی: چابک سازی کر
 در پرونده ششم ابتدا موضوع ظهور پدیده هایی چون بیگ دیتاها و رایانش ابری و حرکت بانک ها به سمت این تکنولوژی و تغییر در زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری آن ها، طی میزگردی بررسی شده است. مرتضی مقدسیان پیشکسوت حوزه بانکی، حسین قریشی مشاور و نماینده مدیر عامل در پروژه بانکداری متمرکز بانک مسکن، مرتضی جوان مسئول مرکز تحقیقات رایانش ابری دانشگاه امیرکبیر و محمد حقدادی معاون زیرساخت و ارتباطات شرکت تامین سیستم های کاربردی کاسپین در این میزگرد حضور داشته اند. همچنین در خصوص نوسازی سامانه بانکداری متمرکز، مصاحبه ای با فائز معاون بازاریابی و فروش شرکت خدمات انفورماتیک انجام شده است. گزارش هایی نیز به بررسی ساختار فرآیند محور در بازار راهکارهای کربنکینگ و پیاده سازی این سیستم آورده شده است. گزارش هایی از NFC و بازار ۲۶ میلیارد دلاری از جمله گزارش های خواندنی در این پرونده است.

 

حامیان این شماره
حامیان این شماره را بانک ملت،بانک ملی، موسسه اعتباری نور،شرکت صنایع یاس ارغونی، شرکت فرادیس البرز،شرکت تاپ،شرکت پرداخت الکترونیک پارسیان کیش تشکیل داده اند.

 چالش های انتشار
به دلیل افزایش بسیار زیاد قیمت کاغذ و چاپ و همچنین هزینه تولید محتوا این روزها انتشار یک نشریه فاخر که برازنده مخاطبان خوب بانکی باشد بسیار سخت است. اگرچه لذت هربار انتشار این سختی را کم رنگ می کند اما به هر حال تامین هزینه های تولید و انتشار ماهنامه بسیار طاقت فرسا شده است.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

48  ⁄    =  6