مدیریت استراتژی محور

مزایا و معایب کارت امتیازی متوازن

اگر در پی آن هستید که بهترین مسیر را به کمک کارت امتیازی متوازن برای سازمان خود پیدا کنید، آنچه در زیر می‌آید بسیار مفید و ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،

ممکن است قبلا از رویکرد کارت امتیازی متوازن استفاده کرده باشید اما مدیران جدید به دنبال تبدیل آن به گزینه‌ای فعال‌تر هستند و یا شاید صرفا می‌کوشید طرح استراتژیک جامعی برای حرکت رو به جلوی سازمان‌تان بچینید؛ در همه این حالات، آشنایی با مزایا و معایب و ملاحظاتی که در این رابطه هست پیش از آغاز هر کاری از اهمیت اساسی برخودار است.

 

مزایا:

  1. راهبردتان را ساختاردهی می‌کند

برخلاف مدیریت مالی یا منابع انسانی، سازمان‌ها معمولا درباره عملکرد (و راهبرد) سازمانی به شیوه‌های مختلف بحث می‌کنند. بنابراین، رویکردهای مختلفی درباره مدیریت راهبردی وجود دارد. کارت امتیازی متوازن شیوه‌ای منطقی و ساختارمند است که به مدیران سازمان تان یاری می‌رساند تا مطمئن شوند که تمام حوزه‌های سازمان شما به طریقه فهم‌پذیری مورد پوشش قرار داده شوند، اهداف‌تان در مرکز بررسی‌ها قرار خواهند داشت، از سنجه‌های ویژه‌ای برای ارزیابی پیشرفت بهره گرفته خواهد شد، و برای تعقیب اقدامات از ابتکاراتی خاص پیروی خواهد شد – درواقع همان ساختاری که استفاده‌کنندگان تاکنونی از کارت امتیازی متوازن با آن آشنا و علاقه‌مند هستند.

 

  1. تسهیل گفت‌وگو درباره راهبردگزینی

برای گفت‌وگو درباره یک طرح راهبردی نیاز به یک نقشه راهبرد وجود دارد که به مثابه یک کمک بصری ساده و روشن همه بخش‌ها و زیربخش‌های شرکت را در خدمت نائل شدن به اهداف کلان کسب‌وکاری درمی‌آورد و هنگامی که به خوبی پیاده‌سازی شود دارای خاصیت‌های زیر است:

  • روشن ساختن و جهت‌دهی ذهن کارکنان هنگام در پیش گرفتن اقدامات خاص
  • کمک به کارکنان در تشخیص اهداف کلیدی
  • کمک به کارکنان در فهم بهتر عناصر راهبردی‌ای که نیاز است بر روی آنها کار صورت بگیرد.
  • توانمند ساختن کارکنان در درک چگونگی تاثیرپذیری اهداف بر همدیگر
  •  
  1. همراستا کردن بخش‌ها و زیربخش‌ها

پیاده‌سازی صحیح آن موجب همراستاسازی زیرمجموعه‌ها و بخش‌ها با یک راهبرد عمومی می‌شود و کارت امتیازی متوازن این فرآیند را تسهیل می‌کند. به کمک ساختار کارت امتیازی متوازن می‌توانید اهداف مهم سازمان خود را با اهداف شرکت یا بنگاه والد پیوند دهید. به علاوه، می‌توانید ببینید که چگونه اقدامات شما در سطح شرکت مطرح می‌شوند و چگونه پروژه‌ها به پروژه‌های کلان‌تر شرکت پیوند می‌خورند. همچنین، هنگامی‌که پروژه‌های بزرگی در سطح چند زیربخش به‌طور مشترک در جریان است، کارت امتیازی متوازن می‌تواند ساختار لازمه برای آن را فراهم آورد.

 

  1. کمک به کارکنان در فهم چگونگی پیوند اهداف فردی آنان با راهبرد سازمانی

کارت امتیازی متوازن با استفاده از یک چارچوب سازمانی راهبردمحور امکان همراستاسازی اهدف سازمانی را به افراد می‌دهد. برای مثال، کارمندی که برای یک بازبینی شخصی سالانه، اهداف اجرایی منظم می‌چیند، می‌تواند اهداف خود را با اهداف زیرمجموعه یا بخش پیوند دهد (یا از زیربخش تا کل سطح سازمان). بنابراین، کارت امتیازی متوازن به همه کارکنان اجازه می‌دهد فعالیت‌های خود را برای بهتر شدن گروه یا شرکت به عنوان یک کل، به همدیگر متصل کنند.

 

  1. راهبرد در جلو یا مرکز فرآیند گزارش‌تان قرار می‌گیرد

بسیاری از سازمان‌ها طرح‌های راهبردی را می‌نویسند و در کشو می‌گذارند و دیگر نگاهی هم به آنها نمی‌اندازند. کارت امتیازی متوازن اما بر پایه مرور منظم راهبردتان قرار دارد – و تنها با سازماندهی راهبرد خود می‌توانید دست به چنین کاری بزنید. نشست‌های ماهانه یا فصلی منظم برای بازبینی راهبرد به همراه نوسازی سالانه راهبرد بدین معناست که منظما به راهبرد خود ارجاع می‌کنید و آن را در مرکز فرآیند گزارش مدیریتی خود قرار می‌دهید. بازبینی راهبرد موجب احیای آن می‌شود و آن را تبدیل به بخشی از شیوه مدیریت سازمان‌تان می‌کند. به علاوه، در رسیدن به اهداف همیشه می‌دانید که در چه نقطه‌ای ایستاده‌اید.

 

معایب:

  1. چارچوب سرگیجه‌آور

بعد از انتشار پنج کتاب و تعداد بی‌شماری مقاله، حجم مطالبی که درباره کارت امتیازی متوازن تولید شده می‌تواند شما را دچار سرگیجه کند. درواقع، حجیم‌ترین موضوع در وبسایت «هاروارد بیزنیس ریویو» هم همین موضوع است – و اگر بخواهید تمام مطالعات موردی را بخوانید قطعا به سرعت دچار سرگیجه شدیدی می‌شوید. به علاوه، اگر بخواهید سراغ کتاب پنجم نورتون و کاپلان در این موضوع بروید، چنان منکوب می‌شوید که اصلا نمی‌توانید جلو بروید.

 

  1. تنها با نمونه‌ها نمی‌توان سرمشق گرفت

راهبردتان و راهبردهای نمونه‌تان که درباره آنها مطالعه کرده‌اید، به دنبال آنچه مطالعه کرده‌اید متفاوت خواهد بود. هرچند که ترغیب می‌شوید یک نقشه راهبرد کپی کنید، اما به خاطر داشته باشید که راهبرد شما باید منحصر به خودتان باشد. پیشنهاد می‌شود که ببینید سازمان‌های دیگر در استفاده از کارت امتیازی متوازن چه دستاوردهایی داشته‌اند، سپس یک گام رو به جلو بردارید و راهبرد ویژه خودتان را طراحی کنید.

 

  1. لازمه موفقیت، پشتیبانی همه‌جانبه مدیریت است

ممکن است مدیریت جدید به لزوم استفاده از کارت امتیازی متوازن متقاعد نشده باشد یا صرفا از آن خوشش نیاید یا از ساختارش سر درنیاورد، و درنتیجه شما نیز در استفاده از آن دچار مشکل شوید. به خاطر داشته باشید که کارت امتیازی متوازن شیوه مدیریت‌تان را تغییر اساسی می‌دهد و تاریخ اتمام مشخصی هم ندارد.

 

  1. دشوار است برای همه یک مسیر تعیین کرد

بسیاری از سازمان‌ها می‌کوشند تا کارت امتیازی خود را در محیط اکسل یا پاورپوینت مدیریت کنند و نهایتا هم آن را کنار می‌گذارند. نمی‌توان آنها را سرزنش کرد. مدیریت کارت امتیازی متوازن در اکسل می‌تواند به مشکلات صحت، کنترل ورژن، و پیچیدگی‌های مختلف و مشکلات فورمت بیانجامد. به علاوه، هرچند که اکسل یک ابزار آزاد محسوب می‌شود، هزینه‌های پنهانی هم دارد (مانند هزینه فرآیند بازبینی دستی، یا هزینه خطای ورود داده). وقتی این خطاها رخ می‌دهد، معمولا مدیران به جای آنکه از ابزار ایراد بگیرند، آن را به کارت متوازن ربط می‌دهند.

 

منبع:  ماهنامه بانکداری آِنده شماره 30 اسفند 96 و فروردین 97

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

25  −  22  =