کیف پول موبایلی در هند

چیزی که دنیا باید یاد بگیرد

شکوفایی هند به عنوان مهد پرداخت دیجیتال داستانی غیرمحتمل است. تا همین اواخر 95 درصد نقل و انتقالات مالی هند با پول نقد انجام می شد، 85 درصد کارگران حقوقشان را نقد دریافت می کردند و 70 درصد کسانی که خرید آنلاین انجام می دادند روش پرداخت نقدی در محل را انتخاب می کردند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، شکوفایی هند به عنوان مهد پرداخت دیجیتال داستانی غیرمحتمل است. تا همین اواخر 95 درصد نقل و انتقالات مالی هند با پول نقد انجام می شد، 85 درصد کارگران حقوقشان را نقد دریافت می کردند و 70 درصد کسانی که خرید آنلاین انجام می دادند روش پرداخت نقدی در محل را انتخاب می کردند. با این حال برنامه ریزی شده بازار کیف پول موبایلی هند در 5 سال آینده رشدی 150 درصدی با گردش مالی 4.4 میلیارد دلار داشته باشد.

در عین حال شرایط این کار هم خاص است، الینا ماتیلا مدیر اجرایی شرکت موبی می نویسد گردانندگان تکنولوژی و تجارت انقلاب پرداخت دیجیتال هند درس خوبی در مورد استفاده از کیف پول موبایلی به دنیا داده اند.

محرک اصلی
عامل اصلی بازار کیف پول موبایلی هند بدون شک تا امروز از دور خارج کردن برخی اسکناس های رایج بوده است. در نوامبر 2016، از دور خارج کردن پول رایج باعث شد اسکناس های 500 و 1000 روپیه ای، طی یک شب، جمع آوری شوند. این حجم اسکناس شامل 86 درصد پول هند می شد.

از لحاظ تاریخی از دور خارج کردن برخی اسکناس های رایج آخرین قمار ناامیدانه در اقتصادی رو به نابودی است تا به مبارزه با تورم بسیار بالا یا بدهی های عمومی بسیار سنگین بروند. در مورد هند وضع متفاوت بود. دولت هند این کار را به منظور ایجاد اهرم فشاری برای ارتقای پرداخت دیجیتال، گسترش ظرفیت های مالی و ارتقا شفافیت انجام داد.

این که آیا از دور خارج کردن پول مفید بوده بحث سیاسی داغی است که نشانی از فرونشستن در آن دیده نمی  شود. در واقع چند سال طول خواهد کشید تا اثرات واقعی این کار درهند کاملا درک شود. اگرچه مشخص است برای ارائه کنندگان کیف پول موبایلی هند بسیار مفید بود. برای مثال کاربران "پیتم" طی یک سال دو برابر شدند و از 140 میلیون در اکتبر 2016 به 270 میلیون نفر در نوامبر 2017 رسیدند و هدف این شرکت رسیدن به 500 میلیون کاربر تا سال 2020 است.

برای بانک ها، ارائه دهندگان خدمات مالی، قانون گذاران و دولت های سراسر دنیا که در جستجوی راهی برای تشویق مردم به استفاده گسترده از پرداخت دیجیتال هستند، از دور خارج کردن پول رایج نشان داد نابودی پول نقد موثر است اما چگونگی سرانجام چنین عملی هنوز جای بحث زیادی دارد.

همچنین می توانیم تاثیر تغییر ایجاد شده با این قانون را به صورت گسترده ببینیم. اگرچه از دور خارج کردن پول مثال تندرویانه ای است، در بازارهای دیگر دنیا اعمال موازی با آن دیده می شود. PSD2 در اروپا را در نظر بگیرید، بانک ها این فرصت را داشتند تا با تمرکز بر تغییرات ذاتی رفتار مصرف کنندگان راه های جدید خدمات مالی دیجیتال ایجاد کنند، مخصوصا در بازارهای محافظه کار که در استفاده از پرداخت دیجیتال بسیار محتاط بودند.

از بین بردن موانع
آدهار ( Aadhaar)، که احتمالا بزرگترین دیتابیس بیومتریک دنیاست، به دلیل توانایی اثبات شده اش در ساده سازی روند شناخت مشتری (KYC) نقش مهمی در حمایت از توسعه اکوسیستم کیف پول موبایلی در هند داشت.

این روند به صورت تاریخی در شعب بانک ها و چهره به چهره استفاده می شد. به اضافه KYC معمولا مستندسازی زیادی لازم دارد، مانند سابقه همه آدرس های دقیق فرد و قبض های پرداختی. در کشورهایی با جوامع دورافتاده و روستایی مثل هند دقت زیاد روند KYC از دسترسی مردم به خدمات مالی جلوگیری کرد و نتیجه این روند جمعیت بسیار زیادی از مردم بدون حساب بانکی شد.

تکنولوژی های بیومتریک ممیزی کلیدی برای سریعتر، آسان تر و جامع تر کردن روند KYC هستند، چون آنها مستندسازی دقیق این روند را از بین می برند. آدهار نمونه بسیار کاملی در این مورد است. تا امروز 270 میلیون حساب بانکی فقط با استفاده از ID آدهار و اثرانگشت باز شده اند. در نتیجه تعداد کسانی که می توانند از پلاتفرم های کیف پول موبایلی استفاده کنند بیشتر شد.

اگرچه انحصار مالی مشکلی جهانی است. پلاتفرم های کیف پول موبایلی نباید تنها توسط جوان های متخصص شهری استفاده شود. به دلیل تمایل روزافزون بانک ها هر روز به خدمات کامل دیجیتالی و موبایلی، ساده سازی روند KYC با بیومتریک ها پتانسیل توانمند سازی گروه وسیعتری از افراد جامعه را برای دسترسی به تکنولوژی های مالی جدید دارد.

فراتر رفتن از پرداخت
اهمیت خدمات ارزش افزوده ( VAS) در استفاده مداوم از پلاتفرم های پرداخت موبایلی در سراسر این صنعت به خوبی شناخته شده است. کاربران به دلیل قانع کننده ای برای استفاده هرروزه منظم از کیف پول موبایلی خود نیاز دارند.

ادامه رشد استفاده از کیف پول موبایلی در هند نشان دهنده قدرت خدمات ارزش افزوده است. از پلاتفرم های موبایلی می توان برای شارژ اعتبار تلفن همراه، وام ها، پرداخت قبض ها، رزرو هتل و پرواز، خرید بلیط کنسرت و سینما و …، پرداخت هزینه مترو و حتی معامله طلا استفاده کرد.

برای ارتقا ارزش سرمایه کیف پول موبایلی، بانک ها باید به دنبال بیشتر کردن تعداد روش های ارائه خدمات مالی و محصولات جانبی گسترده تر برای یک کارت دیجیتال باشند. بانک ها می توانند از قوانینی مانند PDS2 برای همکاری مفید با طرف سوم و تلفیق محصولات و خدمات مورد نیاز و درخواست مشتری استفاده کنند. بسیار حیاتی است که بانک ها این فرصت را درک کنند و از آن بهره ببرند.

اهمیت همکاری
در نهایت، رشد سریع کیف پول موبایلی در هند نشان دهنده اهمیت فعالیت مجدد و انعطاف پذیری است. فرصت های بزرگی در انتظار کسانی است که می توانند با موفقیت تاثیر سازنده قوانین را جذب کنند، تکنولوژی را به کار برند و انتظارات مشتری را ارتقا دهند. به این دلیل توانایی همکاری و آموختن از گردانندگان این صنعت در سراسر جهان هر روز اهمیت بیشتری پیدا می کند.

 

مترجم: فرزانه شادپور

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

48  ⁄  6  =