بانک خرید خودپرداز را متوقف می‌کند؟

بانکداری الکترونیک سرونوشت خودپردازها را بررسی می‌کند

مردم و اشخاص حقیقی می‌توانند در سود کارمزد خودپردازها مشارکت داشته باشند یا فقط در انحصار شرکت‌های تهیه خودپرداز و بانک‌هاست؟ آیا بانک‌ها دیگر نمی‌خواهند در خودپردازها سرمایه‌گذاری کنند و فقط در سود حاصله سهیم شوند؟ بخش خصوصی تا چه اندازه در سرمایه‌گذاری‌ها سهم دارد؟

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، شاید بتوان یکی از مهمترین دستاوردهای بانکداری الکترونیک را نوآوری خودپرداز دانست. ATMها نه تنها ما را از دردسر مراجعه به بانک رهانیدند، بلکه اجازه دادند تا خدمات بانکی را خودمان با سرعت بیشتر انجام دهیم. رشد دوبرابری بانک‌ها، 3/6 برابری تعداد خودپردازها و چهاربرابری پایانه‌های شعب بانکی در یک دهه اخیر باعث شده تا مشتریان بانکی بتوانند به راحتی و در صورت نیاز به خودپردازهای بانکی دسترسی پیدا کنند.

 

آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد در ازای هر 1208نفری که ساکن پایتخت است، یک خودپرداز تعبیه شده است و برای هر 888 تهرانی یک پایانه شعبه فعالیت می‌کند. براساس این اطلاعات، برای هر 2014 فرد ایرانی یک خودپرداز نصب شده و همچنین برای هر 1195 ایرانی یک پایانه شعبه وجود دارد. در ماه‌های اخیر حسین قضاوی، معاون امور بانکی و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: پیش از سال 92، در مجموع 27 هزار دستگاه خودپرداز در کشور فعال بود، اما در حال حاضر تعداد آن به 46 هزار دستگاه افزایش یافته است.

 

آمارها نشان می‌دهد بر خلاف الکترونیکی شدن خدمات بانکداری هنوز پول نقد پادشاهی می‌کند و روز به روز بر تعداد خودپردازها افزوده می‌شود. اما سوال اینجاست که مردم و اشخاص حقیقی هم می‌توانند در سود کارمزد خودپردازها مشارکت داشته باشند یا فقط در انحصار شرکت‌های تهیه خودپرداز و بانک‌هاست؟ آیا بانک‌ها دیگر نمی‌خواهند در خودپردازها سرمایه‌گذاری کنند و فقط در سود حاصله سهیم شوند؟ بخش خصوصی تا چه اندازه در سرمایه‌گذاری‌ها سهم دارد؟

 

تعداد خودپردازهایی که بانک‌ها خریدند و خدمات می‌دهند

آمار تعداد دستگاه های خودپرداز راه اندازی شده در نمودار 2 نشان داد که از اردیبهشت ماه (با 40 هزار پایانه) تا مهر ماه (با 42 هزار پایانه)، روند رو به رشدی داشته و میانگین رشد ماهانه در طی 6 ماه مذکور، 80/. درصد بوده است. در آبان ماه 95، مجموعاً 3 هزار و هشتصد و هشت دستگاه خودپرداز راه اندازی شده و نسبت به ماه گذشته (راه اندازی 417 دستگاه)، رشد 9 درصدی را تجربه کرده است. به طوری که، مجموع تعداد دستگاه ها در آبان ماه به 46 هزار رسیده است. در ماه های بعدی (آذر تا اسفند 95)، تعداد دستگاه های خودپرداز با میانگین رشد ماهانه 57 درصدی، روند ثابتی داشته است. هر چند که، در دی ماه حدوداً 27 دستگاه خودپرداز غیرفعال شده است.

                     

جدول زیر تعداد خودپردازهای هر بانک‌ را نشان می‌دهد که با توجه به آمارهای بانک مرکزی نسبت به زمان مشابه خود در سال گذشته افزایش داشته است. به این صورت که جمع کل خودپردازهای شهر تهران در سال 95، 9 هزار و 500 عدد بوده که این عدد در سال 96 با دو هزار خودپرداز به 11 هزار و 500 می‌رسد. همچنین تعداد تمام خودپردازهای فروردین ماه سال گذشته 40 هزار و 524 خودپرداز بوده که با افزایش شش هزار خودپرداز در فروردین سال 96 به 46 هزار و 778 خودپرداز رسیده است. این در حالی است که تعداد خودپردازها تا پایان فروردین ماه سال 93، 34 هزار و 98 عدد بوده که با 6 هزار خودپرداز افزایش به 40 هزار و 663 عدد رسیده است.

 

آمار خودپرتازهای هر بانک تا پايان فروردين ماه 1395       آمار خودپرتازهای هر بانک تا پايان فروردين ماه 1396

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

14  ⁄  2  =