راهکار تسویه بدهی دولت به پیمانکاران/ تحرک بازار بدهی با اسناد خزانه

یک کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه در اقتصاد کشور تخصیص بهینه منابع صورت نگرفته است، گفت: انتشار اوراق اسناد خزانه اسلامی عامل تحرک بازار بدهی در بازار سرمایه و زمینه‌ساز هدایت نقدینگی به بخش‌های واقعی اقتصاد است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، حامد ستاک اظهارداشت: به‌طورکلی اصلی‌ترین عملکرد بازارهای سرمایه جمع‌آوری منابع خرد برای تأمین مالی پروژه‌ها و فعالیت شرکت‌های بزرگ است؛ اما متاسفانه اندازه بازار اوراق بهادار کشور متناسب با حجم اقتصاد نیست ازاین‌رو عمده تأمین مالی از طریق بازار بانکی محقق می‌شود.

وی افزود: این درصورتی‌ است که در کشورهای پیشرفته قسمت اعظم تأمین مالی بلندمدت از طریق بازار سرمایه انجام می‌شود.

ستاک تأکید کرد: ایده و ابتکار انتشار اوراق اسناد خزانه اسلامی از طریق بورس کمک شایانی به پیمانکاران به‌منظور حل‌وفصل تنگنای نقدینگی این بخش می‌کند و همچنین تسویه بدهی‌های دولت به این قشر زمینه‌ساز کاهش مطالبات معوق بانکی است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه حجم نقدینگی در اقتصاد کشور بالا است، اذعان داشت: این حجم نقدینگی به دلیل تخصیص نامناسب منابع موجب شده بسیاری از پیمانکاران و فعالان حوزه کسب‌وکار کشور از عدم وجود نقدینگی رنج ببرند و حجم بالای نقدینگی در اختیار کسانی باشد که رفتار صحیحی به‌منظور استفاده از این منابع ندارند.

وی خاطرنشان کرد: انتشار اوراق اسناد خزانه اسلامی و واگذاری آن به طلبکاران دولت که عمده آن‌ها پیمانکاران پروژه‌های دولتی هستند زمینه‌ساز ایجاد نقدینگی برای این قشر شده ازاین‌رو استقبال آنان از این اوراق در بازار بورس مناسب بوده است.

ستاک ادامه داد: همچنین پیمانکاران اگر نیاز مبرم به نقدینگی داشته باشند می‌توانند با درصد تنزیل مناسب به وجه نقد دست یابند.

این فعال بازار سرمایه با تأکید بر اینکه انتشار اوراق اسناد خزانه به‌منظور تسویه طلب پیمانکاران از دولت بزرگ‌ترین ضعف در این بخش است، گفت: به‌طورکلی هنگامی‌که طلب پیمانکاران داده نمی‌شود و برای پرداخت این طلب دولت مجبور به انتشار این اوراق می‌شود بزرگ‌ترین ضعف در این بخش است زیرا کارکرد اصلی این اوراق در تمام دنیا تأمین مالی قبل از اجرای پروژه‌ها است.

وی یادآور شد: در دولت‌های قبل بسیاری از منابع پیمانکاران که صرف ساخت پروژه‌های مختلف دولتی شد به آن‌ها بازگشت داده نشد ازاین‌رو این عامل موجب شد بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌های تولیدی کشور با مشکل تأمین مالی مواجه شوند و انتشار اوراق اسناد خزانه اسلامی یک‌راه حل برای این مشکل است.

وی در خاتمه گفت: با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد انتشار این اوراق بهترین راهکار برای تسویه طلب پیمانکاران است به‌منظور اجرای طرح‌های نیمه‌کاره و همچنین نجات این قشر از مشکلات تأمین نقدینگی ورونق اقتصادی است.

ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  1