چرا سامانه ساتنا در برخی بانک‎ها قطع است؟

خدمت ساتنا (تسویه آنی) چند سالی است که در شبکه بانکی کشور راه اندازی شده و مورد اقبال عمومی نیز قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، دلیل این اقبال عمومی راحتی در نقل و انتقال وجوه بین بانک ها و موسسات است و مشتریان دیگر به جهت جابه جایی پول خود نیاز به دریافت وجه نقد و انتقال آن به بانک دیگر نیستند.

همچنین علاوه بر عدم نقل و انتقال فیزیکی در این سامانه، رایگان بودن آن دلیل دیگری بر استقبال و رضایت مشتریان بانک ها است.

اما این خدمت خوب و مطلوب به خوبی در بانک ها و موسسات ارائه نمی شود و در بسیاری از مواقع بانک ها از ارائه آن خودداری می کنند.

به عبارت دیگر از آنجا که مبلغ ساتنا باید در همان روز کاری توسط بانک تامین و به بانک دیگر ارسال شود ، کار را برای بانک ها و موسسات مشکل می کند.

به همین جهت برخی از بانک ها که وضعیت خوبی ندارند تمایل چندانی برای استفاده از این سامانه نداشته و توصیه می کنند که مشتریان از چک بین بانکی و بانکی استفاده کنند.

چک بین بانکی کارمزد برای مشتری داشته و درآمدی برای بانک ایجاد خواهد کرد به همین علت تمایل به استفاده از این ابزار بیش از ساتنا می باشد.

 علاوه بر این بانک ها و موسسات برای تسویه چک های صادره بین بانکی یک روز فرصت تامین وجه خواهند داشت در صورتی که در ساتنا اینگونه نبوده و در همان روز باید تامین وجه صورت گیرد.

منبع:دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  +  2  =