کاهش ۳۰ درصدی نیروی کار بانک ها با شکوفایی فینتک

تحلیل «سیتی بانک» از تقابل کارکنان با نرم افزارهای آینده

طبق پیش بینی بانک آمریکایی «سیتی بانک»، تداوم رشد استارت‌آپ‌های فینتک به معنای آن است که 30 درصد از کارکنان بخش بانکداري طی ده سال آتی از کار بیکار خواهند شد.

پایگاه خبری بانکداری الکترونیک (ebinews.com) – هادی آذری – گزارش 112 صفحه ای این بانک که با عنوان «اختلال دیجیتال» منتشر شده است، پیش‌بینی می کند که تا سال 2025 میلادی، 1.7 ميليون فرصت شغلي در بانک های ایالات متحده و اروپا از ميان برود. در حالی که خود بانک ها با فناوری‌های فینتک جایگزین نخواهند شد، از آن جا که این فناوری نوین امکان ارائه بسیاری از خدمات را به صورت آنلاین و موبایلی فراهم می آورد، بدون ترديد از تعداد شعبات بانک ها کاسته خواهد شد. علاوه بر این، از ديگر سو بانک ها تحت فشار برای اتوماتیزه کردن روال ها و فرایندهای دفتری و اداری خود قرار دارند که این امر نیز به کاهش تعداد کارکنان بانک ها خواهد انجامید.

این گزارش که توسط «بخش چشم اندازها و راهكارهای جهانی»(GPS) سیتی بانک تهیه شده است در خصوص قرار گرفتن واسطه های بانکی در دست رقبای غیربانکی آن طور که توسط بیل گیتس در دهه 90 پیش بینی شده بود، هشدار می دهد.  يكي ديگر از مسائلي كه در اين گزارش بر آن تاكيد شده است، رشد سرمایه گذاری در استارت آپ های فینتک است. وام دهی و پرداخت های دو حوزه هستند که در آن‌ها شرکت های فینتک توانسته سرمایه‌ای کلان و چشمگیری را به خود جذب کنند. تقریبا نیمی (47 درصد) از سرمایه گذاری خصوصی برای استارت‌آپ‌های فینتک به خدمات وام‌دهی اختصاص یافت در حالی که سهم پلتفرم‌های پرداخت از این سرمایه گذاری ها، حدود 23 درصد بوده است. هر دو حوزه به صورت سنتی برای بانک ها جذاب بوده اند. در حال حاضر طبق تحلیل «سیتی بانک»، وام دهی 56 درصد از سود بانک ها را تشکیل می دهد. هرچند شرکت های جدید وام دهی سرمایه زیادی را وارد بازار کرده اند، با این حال تنها یک درصد از میزان وام های جهانی را در اختیار دارند. به شکلی مشابه، الگوهای کسب و کار جدید تنها 2 تا 3 درصد از درآمدهای بانکداری مشتری‌محور در ایالات متحده را به خود اختصاص داده اند که این سهم در بانکداری شرکتی از این هم کمتر است.

با این حال، این گزارش خاطر نشان می کند که روندها در نقاط مختلف متفاوت است. به عنوان مثال طبق اعلام «سیتی بانک» در چین، گذار از جریان های مالیِ فیزیکی به جریان های مالی دیجیتال، با توجه به اين كه 96 درصد از فروش هاي تجارت الكترونيكي بدون دخالت بانك صورت گرفته، از سرعت بسيار بالايي برخوردار است.

كاتلين بويل، ويراستار ارشد «بخش چشم اندازها و راهكارهای جهانی» سيتي‌بانک در اين رابطه مي‌گويد: «نهادهاي مالي سنتي از لحاظ تعداد همچنان دست بالا را دارند و هنوز اختلال ديجيتال در ايالات متحده يا اروپا به طور كامل مسلط نشده است. با اين حال، با توجه به رشد سرمايه‌گذاري در بخش فينتك، اين قضيه نمي تواند براي مدت زمان زيادي به همين صورت باقي بماند».

منبع:
https://www.finextra.com/newsarticle/28680/fintech-boom-will-lead-to-30-bank-staff-cuts—citi/payments

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  +    =  10