درخواست ایران از هند برای پرداخت بدهی نفتی ظرف دو ماه

یک مقام عالی رتبه هندی اظهار کرد که ایران از هند درخواست کرده است که ظرف دو ماه بخشی از 6.5 میلیارد دلار از بدهی‌های نفتی گذشته را به روپیه و مابقی را به دلار و یورو پرداخت کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک خبرگزاری پی تی آی هند به نقل از این مقام عالی رتبه نوشت: پرداخت بدهی نفتی حداقل در سه قسط انجام خواهد شد و چگونگی پرداخت این اقساط و کانال پرداخت آنها مشخص می‌شود.

بدهی نفتی که پالایشگاه‌های هندی از ایران خریداری می‌کنند به دلیل تحریمهای غربی که کانالهای پرداخت را از سال 2013 مسدود کرده اند، انباشته شده است.

هند از ژوییه سال 2011 حدود 55 درصد از پول نفت خریداری شده از ایران را به یورو از طریق هالک بانک ترکیه پرداخت می‌کرد و 45 درصد باقی مانده هم به یک حساب روپیه در نزد بانک یو سی او واریز می‌شد.

اما در فوریه سال 2013 آمریکا اقدام به مسدود کردن همه کانال‌های پرداخت کرد و پالایشگاه‌های هندی تنها 45 درصد از پول نفت ایران را به روپیه از طریق بانک یو سی او پرداخت کردند و 55 درصد از پولی که باید به ارز خارجی پرداخت می‌کردند به دلیل نبود کانال پرداخت مورد تایید، نزد پالایشگاه‌ها مانده است.

به گفته این مقام هندی، پرداخت بدهی ایران ممکن است از طریق بانک مرکزی هند یا از طریق دیگری که توسط دولت اطلاع داده خواهد شد، پرداخت شود که در صورت اول پالایشگاه‌ها باید پول را به بانک مرکزی تحویل دهند تا به ایران منتقل شود.

وی با اشاره به اینکه ایران برای دریافت بخشی از بدهی که به روپیه پرداخت می‌شود، در یکی از بانک‌های هند حساب خواهد گشود گفت: مابقی بدهی نفتی به دلار آمریکا یا یورو پرداخت می‌شود.

ایران از پرداخت‌های روپیه برای تسویه پول کالاها و محصولاتی که از هند وارد می‌کند، استفاده خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، حساب جدید متفاوت از حساب ایران در بانک یو سی او خواهد بود که یک حساب بدون بهره است زیرا ایرانی‌ها خواهان واریز پول به حسابی هستند که به آن سود تعلق می‌گیرد.

از فوریه سال 2013 پالایشگاه‌های هندی مانند اسار اویل و پالایشگاه و پتروشیمی مانگالور 45 درصد از پول نفت خریداری شده از ایران را به روپیه به حساب بانک یو سی او در کلکته پرداخت می‌کنند و و باقی این پول در انتظار نهایی شدن مکانیسم پرداخت، روی هم جمع شده و منتظر نهایی شدن مکانیسم و مشخص شدن کانال پرداخت است.

پالایشگاه‌های هندی سال گذشته پس از آغاز مذاکرات هسته‌ای میان غرب و ایران، حدود سه میلیارد دلار بدهی نفتی را در شش نوبت و از طریق یک کانال پرداخت محدود پرداخت کردند. بدهی باقی مانده از آن زمان به بیش از 6.5 میلیارد دلار افزایش یافته است.

اسار اویل 3.34 میلیارد دلار، پالایشگاه و پتروشیمی مانگالور 2.49 میلیارد دلار و شرکت نفت هند 581 میلیون دلار به ایران بدهکار هستند. شرکت اچ پی سی ال میتال انرژی 97 میلیون دلار و هندوستان پترولیوم 29 میلیون دلار به ایران بدهی دارند.

بعلاوه ایران حدود 17 هزار کرور روپیه در حساب خود در بانک UCO دارد.

راجیو مهریشی، قائم مقام وزیر دارایی هند هفته گذشته به خبرگزاری پی تی آی اظهار کرد که این کشور مایل است 6.5 میلیارد دلار از بدهی‌های نفتی گذشته به ایران را تسویه کند و چگونگی پرداخت این بدهی در حال مشخص شدن است.

وی گفته بود: آنچه به ایران بدهکاریم باید پرداخت کنیم با اینهمه این بدهی یکجا پرداخت نخواهد شد و پرداخت آن در چند نوبت صورت می‌گیرد. ایرانی‌ها هم مایلند این بدهی در چند نوبت پرداخت شود بنابراین برای مشخص شدن ساز و کار پرداخت سرگرم همکاری با ایران هستیم.

 منبع:ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  8  =  1