خیز ایران برای بازیابی جایگاه چهارمی تولید نفت جهان

فایننشال تایمز با اشاره به سفر اخیر مقامات شرکت های نفتی غرب به تهران نوشت: آنها حضور خود را جار نمی زنند و بر اساس برخی شنیده ها، آن چه در جریان مذاکرات گذشته، بیش از رد و بدل کردن کارت های تجاری بوده است.printنسخه قابل چاپ

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  ازتسنیم، فایننشال تایمز طی گزارشی نوشت: لغو تحریم ها راه را برای شرکت های بزرگ نفتی جهان جهت بازگشت به ایران هموار خواهد کرد، اما مذاکرات دشواری پیش رو خواهد بود.

آنها حضور خود را جار نمی زنند. اما در روزها و هفته های پیش از توافق تاریخی روز سه شنبه ایران و قدرت های جهانی، نمایندگانی از بزرگترین گروه های انرژی جهان در حال رفت و آمد به تهران بودند.

بر اساس برخی شنیده ها، مراودات بیش از رد و بدل کردن کارت های تجاری بوده است. یک مدیر ارشد غربی ایران را به یک مغازه آبنبات فروشی تشبیه می کند و می گوید، شرکت های معدودی هستند که می توانند این مغازه آبنبات فروشی را نادیده بگیرند. ایران خود را برای عرضه پروژه های چند میلیارد دلاری نفت و گاز آماده می کند.

بر اساس این گزارش مجموعه تحریم های وضع شده از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا از سال 2012، مانع از انجام مذاکرات مفصل شده است. اما روزی که این تحریم ها لغو شوند، مذاکرات جدی در مورد بازگشت به ایران انجام خواهد شد و در این بین شرکت های بزرگ اروپایی در ابتدای صف خواهند بود.

برای شرکت هایی نظیر رویال داچ شل، انی ایتالیا و توتال فرانسه، که مقاماتشان سفرهایی را به تهران داشته اند، آن روز ممکن است چند ماه دیگر باشد. مذاکرات با شرکت های آمریکایی انجام نخواهد شد، زیرا این شرکت ها همچنان به موجب تحریم های دیگر دولت آمریکا از معامله با ایران محروم هستند.

بر اساس برآوردهای دولت آمریکا، ایران در 3 سال گذشته از 160 میلیارد دلار درآمد نفتی محروم شده و صادرات نفت آن به اروپا و آسیا کاهش قابل ملاحظه ای داشته است.

به گفته دنیل یرگین، نویسنده کتاب دی پرایز: «ایران به سرمایه گذاری و فن آوری فراوانی نیاز دارد.» اما مذاکرات در این زمینه آسان نخواهد بود و پس از کاهش 50 درصدی قیمت نفت مستلزم عملگرایی طرف ایرانی خواهد بود. وی می افزاید: «تغییری که صورت گرفته این است که شرکت های نفتی دیگر مثل موقعی که قیمت ها در حال بالا رفتن بود، به دنبال بشکه های نفت نیستند. اکنون در معاملات نفت و گاز، بازار واقعا به نفع خریداران است (تا فروشندگان)»

«تهران باید یک قرن روابط از موضع بالا با صنعت بین المللی نفت را کنار بگذارد و بر تاری بودن و رقابتی بودن نفت خود تمرکز کند. شرکت های بزرگ کاملا به فکر هزینه ها و سوددهی فعالیتشان هستند.»

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران با فرض لغو تحریم ها تا اوایل سال 2016، اطمینان دارد که می تواند بدون دردسر تولید و صادرات نفت کشورش را تا یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد. آزادسازی 40 میلیون بشکه نفت ذخیره شده بر روی دریا نیز محتمل است و این بر قیمت ها تاثیر می گذارد.

اما وی به دنبال چیز دیگری است. وی می خواهد میادین سالخورده نفت ایران و زیرساخت های نفتی این کشور با استفاده از تخصص غربی ها احیا شود و ایران مجددا جایگاه خود به عنوان چهارمین تولید کننده نفت پس از عربستان، آمریکا و روسیه را باز بیابد. هدف ایران افزایش تولید تا 50 درصد در طی فقط 5 سال و رسیدن به تولید روازنه 5 میلیون بشکه نفت است.

تهران همچنین علاقمند به حضور یک شرکت خارجی برای کمک به ساخت یک کارخانه تولید ال ان جی است. در بین شرکای احتمالی، نام شرکت شل به گوش می رسد که دارای فن آوری بالایی در تبدیل گاز به مایع است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  5