گزارش معنادار پنتاگون درباره وضع نظامی ایران

این گزارش قرار بود در ژانویه به کنگره ارائه شود ، اما به رغم الزامات قانونی ، به کمیته نیروهای مسلح تا این ماه تحویل نشد . کارشناسان می گویند تاخیر در ارائه گزارش فوق به خاطر جلوگیری از رنجاندن تهران و مختل نشدن مذاکرات هسته ای صورت گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  سایت آمریکایی واشگتن فری بیکان نوشت گزارش وزارت دفاع آمریکا می گوید ایران همچنان به ساخت موشک هایی با قابلیت حمل سلاح های هسته ای به رغم یک توافق موقتی بر سر برنامه هسته ای اش ادامه می دهد.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صداو سیما ، در خلاصه یک صفحه ای از این گزارش طبقه بندی شده امده است : گرچه ایران پیشرفت در برخی بخش های برنامه هسته ای اش را به طور موقت متوقف کرده و به تعهداتش بر اساس طرح اقدام مشترک عمل کرده است اما به توسعه فن آوری هایی که در سلاح های هسته ای نیز قابل استفاده است ،ادامه می دهد.

یک نسخه از این گزارش به دست نشریه واشنگتن فری بیکان رسیده است.

این گزارش قرار بود در ژانویه به کنگره ارائه شود ، اما به رغم الزامات قانونی ، به کمیته نیروهای مسلح تا این ماه تحویل نشد . کارشناسان می گویند تاخیر در ارائه گزارش فوق به خاطر جلوگیری از رنجاندن تهران و مختل نشدن مذاکرات هسته ای صورت گرفته است.

این گزارش همچنین حاکی است ارتش ایران به تهدید تنگه راهبردی هرمز ادامه می دهد. ایران همچنان به توسعه قابلیت هایی برای کنترل تنگه هرمز است و در حال بررسی رویکرد لازم در صورت بروز یک درگیری نظامی است. این گزارش می افزاید تهران به طور مخفیانه و فزاینده سیستم های تسلیحاتی مرگبار را وارد کارزار می کند شامل مین های دریایی پیشرفته تر ، زیردریایی های کوچک با قابلیت زیاد ، هواپیماهای بدون سرنشین مسلح ، واحد های موشکی کروز دفاع ساحلی و موشک های ضد کشتی .

همچنین بر اساس این گزارش ، حمایت تهران از تروریسم متوقف نشده است . دراین گزارش آمده است : فعالیت های مخفیانه ایران ظاهرا بدون توقف ادامه داشته است . نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنان یک ابزار کلیدی برای برون افکنی سیاست خارجی و قدرت ایران است به ویژه در عراق ، سوریه ، لبنان ، بحرین و یمن. نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران همچنان به پیشبرد دسترسی اش در کشورهای خارجی و توانایی اش برای اجرای حملات تروریستی با هدف حفاظت و توسعه منافع ایران ادامه می دهد.

این گزارش تاکید دارد دکترین نظامی ایران عمدتا دفاعی است و تلاش دارد ایران را از سیاست های متجاوزانه بیشتر ایران شامل اقدامات سری و تروریسم جدا کند.

دراین گزارش آمده است : جنگ کنونی در سوریه و بی ثباتی در عراق این دکترین را آزمایش کرده اما اساسا آن را تغییر نداده است .در عین حال ظرف یکسال گذشته ، لحن اظهارات علنی در خصوص تمرین های نظامی عمده همچنان آرام و ملایم باقی مانده است و این رویه ای است که از سال 2013 آغاز شد و احتمالا به خاطر حمایت مذکرات بر فعالیت های هسته ای ایران بوده است. تاریخ این گزارش ژانویه 2015 درج شده است و چنین نتیجه گیری می کند که ایران به گونه ای قابل توجه راهبردهای نظامی و امنیتی خود را ظرف یکسال گذشته تغییر نداده است .در هر حال تهران رویکرد خود را برای دستیابی به اهداف بلندمدت از طریق افزایش همکاری دیپلماتیک و کاهش لفاظی جنگ طلبانه اش متعادل ساخته است.

همچنین ایران همچنان به دنبال تبدیل شدن به یک قدرت منطقه ای غالب است و برای دستیابی به این هدف ، به دنبال بهبود قابلیت های بازدارندگی و افزایش نفوذ منطقه ای اش بوده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ⁄    =  1