صنعت بانک و بیمه، محرک تحول دیجیتال در کسب و کارها

مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک تاکید کرد که حکمرانی دیجیتالی در نظام بانک و بیمه به طور قطع به تجربه بهتر مشتری و ارائه مطلوب تر خدمات منجر خواهد شد ضمن آنکه این دو صنعت، محرك تحول ديجيتال در عمده كسب و كارهاست.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از روابط عمومی شرکت ملی انفورماتیک، دکتر “علیرضا ماهیار” در نشست تخصصی «حکمرانی دیجیتالی در نظام بانک و بیمه» با محوریت «بانکداری هوشمند در عصر تحول دیجیتال» در دومین همایش ملی تحول دیجیتال، بانک و بیمه، در ابتدای سخنان خود، ضمن محکوم کردن حملات تروریستی در مراسم سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و همچنین تسلیت به مقام معظم رهبری، خانواده‌های داغدار و عموم مردم ایران، افزود: صنعت بانک و بیمه موتور محرک تمامی صنایع در زمینه تحول دیجیتال است.

وی با بیان اینکه، تحول دیجیتال با استفاده از ابزارهای فناوری‌های نوین از جمله هوش مصنوعی، پرداخت‌ها و خلق ارزش تسهیل شده منجر به افزایش ظرفیت‌ها در بخش های مختلف می شود، ادامه داد: تحول دیجیتال به اتصال شهروندان به COREهای بانکی و بیمه‌ای کمک کرده و باعث می‌شود تا این صنایع در خدمت مشاغل صنعتی و خانگی باشند.

مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک ادامه داد: برخی معتقدند که با توسعه فناوری و هوش مصنوعی مشاغل از بین خواهد رفت و یا کاهش می یابد در حالی که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰، حدود ۱۳۰ میلیون شغل جدید در زمینه هوش مصنوعی ایجاد شود.

وی با اشاره به آمار جدیدی از موسسه مکنزی، اظهار داشت:  در سال ۲۰۲۳، حجم سرمایه‌گذاری انجام شده در دنیا در حوزه هوش مصنوعی حدود ۵۰۰ میلیارد دلار بوده و پیش‌بینی می‌شود که این رقم سالانه از حدود ۳۰ درصد رشد کند.

دکتر ماهیار که ریاست این نشست تخصصی را برعهده داشت، تصریح کرد: شرکت ملی انفورماتیک به عنوان بازوی فناوری بانک مرکزی، هاب فناوری خود را در سطح شرکت‌های حاکمیتی و زیرمجموعه راه‌اندازی کرده و طبق تفاهم‌نامه‌ای که با معاونت علمی ریاست‌جمهوری امضا کرده‌ایم، آماده توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه پرداخت و روش‌های جدید در حوزه خدمات و حکمرانی هستیم.

در ادامه این نشست، “روح‌الله ابوجعفری” مشاور وزیر اقتصاد در امور دانش‌بنیان، در سخنان خود با اشاره به اینکه باید فضای کار را برای فین‌تک‌ها تسهیل کرد، خواستار حمایت بانک‌ها از بخش خصوصی و جوانان به ویژه در حوزه لندتک شد.

کیایی مدیرکل بانک و بیمه وزارت اقتصاد دیگر سخنران این نشست تخصصی با اشاره به فعالیت‌های کارگروه تحول دیجیتال در وزارت امور اقتصادی ودارایی، اظهار داشت: باید شرایطی را با همکاری بانک مرکزی فراهم کنیم که نه نظارت بر فین‌تک‌ها رها شود و نه اینکه مقررات مانع از فعالیت و رشد آنها باشند.

“علی بنیادی نایینی” معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی دیگر سخنران این نشست بود. وی در سخنانی گفت: در صنعت بیمه یکی از آسیب‌ها در زمینه تحول دیجیتال این بوده که تحول دیجیتالی را تنها محدود به بخش فروش کرده‌اند در حالی که توسعه فناوری را باید در تمامی سطوح دنبال کرد.

وی با بیان اینکه تحول دیجیتالی را نباید محدود به یک فناوری کرد، تصریح کرد: در صنعت بیمه باید به سمت تحول دیجیتالی برویم که این تحول تنها به بخش فناوری اطلاعات محدود نباشد بلکه به تجربه مشتری توجه داشت.

“رضا بیات ترک “مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی هم در این نشست با تاکید بر اهمیت شخصی‌سازی محصولات، اظهار داشت: مهم‌ترین بحث در زمینه تولید محصول و شخصی‌سازی، اعتبارسنجی است؛ مدل جدید اعتبارسنجی در نظام بانکی را در بانک مرکزی راه‌اندازی کرده‌ایم که یکی از پارامترهای آن استفاده از هوش مصنوعی است.

وی افزود: اعتبار افراد در طول زمان تغییر می‌کند و ما در بانک مرکزی موضوع اعتبارسنجی افراد در طول زمان را با افزونه هوش مصنوعی به مدل جدید اعتبارسنجی اضافه کرده‌ایم.

“سیدمجید بختیاری” رییس کمیسیون تحول دیجیتال وفناوری اطلاعات سندیکای بیمه‌گران نیز در سخنانی گفت: متاسفانه التزام عملی به تحول دیجیتالی نداشته‌ایم و این موضوع نیازمند سرمایه‌گذاری و نهادسازی است.

یادآور می شود، دومین همایش تحول دیجیتال، بانک و بیمه از صبح روز شنبه ۱۶ دی‌ماه در مرکز همایش‌های صدا و سیما با سخنرانی حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی رییس فراکسیون راهبردی مجلس، علی استادهاشمی رییس کل بیمه مرکزی، مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی و مدیران، کارشناسان و فعالان اقتصادی در حوزه صنعت بانک و بیمه و هوش مصنوعی حضور داشتند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  ×    =  3