ثالث فروشی بی محابا، آینده بیمه ها را به خطر می اندازد

مدیرعامل بیمه البرز اعلام کرد که تنش های اولیه ای که به دلیل نبود تجربه پس از آزادسازی تعرفه ها ایجاد شده بود، در حال تبدیل شدن به رقابت مبتنی بر حرفه ای گری است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک محمد ابراهیم امین در مراسم تجلیل از نمایندگان برتر بیمه البرز در سال 89، با اشاره به نرخ شکنی ها و رقابت های مکارانه برخی شرکت های بیمه در ماه های اول آزادسازی تعرفه ها، افزود: انجام یک کار حرفه ای مبتنی بر دانش و توانایی و مهارت در یک بازار سالم می تواند باعث افزایش رضایت انسان شود.

وی اظهار امیدواری کرد که رقابت حرفه ای در صنعت بیمه تثبیت شود و فرآیندها به گونه ای تدوین و اجرا شود که همه مشتریان و مردم احساس کنند که شرکت های بیمه به آنان امنیت و آسایش خاطر می فروشند.

امین، امنیت و آسایش خاطر را پشتوانه توسعه و پیشرفت کشور و موجب رشد و رفاه جامعه دانست و ادامه داد: شرکت های بیمه کالا و خدمتی را عرضه می کنند که نمی توان برای آن بهایی تعیین کرد. نتیجه عرضه این کالا، دور شدن جامعه از تنش ها و دغدغه ها، امیدواری به آینده و از بین رفتن ترس از دست دادن دارایی و کسب و کار است که در نهایت به اشتغال و رفاه جامعه می انجامد.

مدیرعامل بیمه البرز با اشاره به اقتصاد نمایندگی بیمه، تاکید کرد: در دو سه سال اخیر تعداد نمایندگان بیمه به شدت افزایش یافته و در این شرکت هم شمار نمایندگان از 600 نماینده به یکهزار و 700 نماینده رسیده و سعی شده است که در شهرهای بالای 50 هزار نفر حداقل یک نماینده بیمه البرز وجود داشته باشد.

وی در عین حال تصریح کرد: حضور یکباره تعداد زیادی نماینده بدون گسترش متناسب بازار بیمه، تنش ها و مسایلی را در پی دارد که ابتدا بر اقتصاد نمایندگان بیمه تاثیر می گذارد.

امین با اشاره به هزینه های بالای دایر کردن یک دفتر نمایندگی بیمه اعم از خرید یا اجاره دفتر کار، استخدام نیروی انسانی و خرید تجهیزات، یادآور شد: اگر یک نماینده نتواند متناسب با هزینه ها، بازاریابی و فروش بیمه نامه داشته باشد، به سرعت دچار مشکل خواهد شد و تعداد اندکی از آنان نیز دفتر نمایندگی را به مکان های فعالیت دیگری تبدیل خواهند کرد.

وی با اشاره به پورتفوی 360 میلیارد تومانی بیمه البرز در سال گذشته، اظهار داشت: 10 درصد از این رقم یعنی حدود 36 میلیارد تومان به عنوان کارمزد و حق صدور پرداخت شد یعنی نمایندگان این شرکت به طور متوسط بابت هر حق بیمه، 10 درصد کارمزد و حق صدور دریافت کردند که اگر به صورت میانگین هزینه یک دفتر نمایندگی را در تهران 1.5 میلیون تومان و در شهرستان یک میلیون تومان در نظر بگیریم هر نماینده حقیقی باید در ماه حداقل 10 تا 15 میلیون تومان حق بیمه تولید کند تا در معاش یا اداره دفتر خود با مشکل روبه رو نشود. به عبارت دیگر نماینده ای که در سال کمتر از 100 میلیون تومان پورتفوی داشته باشد فعالیت وی توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

مدیرعامل بیمه البرز در عین حال افزود: البته هر پیشه و کسب و کاری در سال های آغازین به یک فداکاری و صبر و تحمل نیاز دارد تا جا بیفتد و بتواند دانش و مهارت خود را افزایش دهد ولی اگر پس از آن نتوانست به حداقل های لازم دست یابد، کسب و کار وی اقتصادی نخواهد بود.

وی با بیان این نکته که بیمه البرز استاندارهایی را برای فعالیت اقتصادی نمایندگان خود تدوین و ابلاغ کرده است، گفت: اگر نماینده ای به این استانداردها نرسد و کمتر از میزان تعیین شده پورتفوی داشته باشد تذکر و اخطار خواهد گرفت.

امین با اشاره به کارمزد بالاتر شرکت های نمایندگی به دلیل بالاتر بودن هزینه های آنها، افزود: برای این شرکت ها نیز استانداردهایی برای فعالیت در تهران و شهرستان تعیین شده است که اگر نتوانند متناسب با هزینه های خود پورتفوی جذب کنند، اخطار خواهند گرفت و کارمزد آنها، مثل نمایندگان حقیقی پرداخت خواهد شد.

وی سود خالص بیمه البرز را در سال گذشته 26 میلیارد تومان ذکر کرد و ادامه داد: این سود از محل سرمایه گذاری های بورسی و سود سپرده های بانکی بوده و بیمه البرز از محل عملیات بیمه گری خود سودی کسب نکرده است.

مدیرعامل بیمه البرز با بیان این نکته که کسب سود از عملیات بیمه گری در شرایطی که بیش از 50 درصد بازار به رشته شخص ثالث اختصاص دارد بسیار دشوار است، افزود: در شرایط فعلی عوارض متعددی بر بیمه شخص ثالث وضع شده است که در سال گذشته از خریداران بیمه نامه اخذ می شد و در سال جاری باید از درآمد شرکت های بیمه پرداخت شود و این موضوع، به یک پدیده مخرب و زیان آور برای شرکت ها تبدیل شده است.

امین ادامه داد: از هر 100 تومان حق بیمه شخص ثالث، 10 درصد بابت نیروی انتظامی، 10 درصد بابت وزارت بهداشت و پنج درصد بابت صندوق تامین خسارت های بدنی به خزانه واریز می شود که به اینها مالیات بر ارزش افزوده چهار درصدی را هم باید اضافه کرد.

به گفته وی، در بیمه البرز که نسبت حق بیمه ثالث در پورتفوی کل شرکت کمتر از 40 درصد است از هر 100 تومان80 تومان خسارت داده می شود، 25 تومان هم به خزانه واریز می شود، به طور میانگین 7 درصد هم کارمزد و حق صدور به نمایندگان پرداخت می شود که اگر به اینها هزینه های پرسنلی و اداری را هم اضافه کنیم، نشان می دهد که شرکت بابت صدور هر 100 تومان حق بیمه ثالث باید 127تومان هزینه بدهد.

مدیرعامل بیمه البرز خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی دستگاه های اجرایی کشور که با کمبود بودجه مواجهند منابع شرکت های بیمه را به عنوان یک صندوق خیریه دیده اند و با رایزنی با نمایندگان، موادی را تصویب می کنند تا از منابع شرکت های بیمه استفاده کنند که این موضوع، شرکت های بیمه را به سمت نگران کننده ای سوق می دهد.

وی با تاکید بر لزوم متنوع شدن ترکیب پورتفوی نمایندگان بیمه، تصریح کرد: در شرایطی که ضریب خسارت شخص ثالث حدود 130 درصد است نمی توان تعداد نمایندگان را افزایش داد و آنها هم فقط به ثالث فروشی اقدام کنند.

امین با اظهار امیدواری نسبت به تغییر نگاه قانونگذاران نسبت به بیمه شخص ثالث و کاهش زهکشی از منابع شرکت های بیمه، افزود: تا آن زمان، باید پورتفوی ثالث را در ترکیب پورتفوی کل شرکت کنترل کرد زیرا اگر بی محابا به ثالث فروشی بپردازیم و از فروش بیمه نامه های دیگر غافل شویم، شرکت با خطر روبه رو خواهد شد.

وی با اشاره به طراحی بیمه نامه های جدید در بیمه البرز گفت: بیمه نامه های عمر و پس انداز، نازایی و ناباروری و درمان تکمیلی اتباع خارجی از جمله این بیمه نامه ها است.

به گفته امین، بیمه نازایی و ناباروری ظرفیت بالقوه صدور 800 هزار بیمه نامه را در سال دارد که صدور آن تا دو سال در انحصار بیمه البرز قرار دارد ضمن این که بیمه نامه درمان اتباع خارجی هم، بیمه البرز را وارد بازارهای بین المللی کرده است.

مدیرعامل بیمه البرز با بیان این نکته که سازمان ملل رضایت خود را از خدمات این شرکت به اتباع خارجی به وزارت کشور اعلام کرده است گفت: این بیمه نامه، باعث ارتقای نام و اعتبار بیمه البرز در سطح داخلی و بین المللی شده است.

وی از طراحی بیمه نامه جدیدی در زمینه بیمه عمر خبر داد و اظهار داشت: این بیمه نامه نیز به زودی نهایی و وارد بازار می شود.

امین با اشاره به صدور بیش از 90 درصد بیمه نامه ها و تولید بیش از 85 درصد حق بیمه شرکت بیمه البرز از سوی نمایندگان این شرکت، خاطرنشان کرد: آیین نامه پرداخت خسارت از سوی نمایندگان واجد شرایط نیز در هیات مدیره شرکت به تصویب رسیده است

مدیرعامل بیمه البرز با تاکید بر این نکته که در بازار حرفه ای، جز با جلب رضایت مردم امکان بقا وجود ندارد، گفت: جلب رضایت مردم هم صرفا با کار حرفه ای و شناسایی نیازهای آنان و تنوع بخشی به خدمات امکان پذیر خواهد بود.

وی به رشد 37 درصد پورتفوی بیمه البرز در 7 ماهه ابتدایی سال جاری اشاره کرد و اظهار داشت: این میزان رشد برای حفظ سهم 7 درصدی شرکت در بازار بیمه کشور بسیار مطلوب است.

مراسم تجلیل از نمایندگان برتر بیمه البرز در سال 89، با حضور رحیم مصدق معاون نظارت بیمه مرکزی، بختیاری مشاور وزیر اقتصاد، اعضای هیات مدیره و مدیران ارشد این شرکت در محل سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

36  ⁄    =  4