اتاق ارزی باید روزانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون دلار ارز عرضه کند

نایب رییس اتاق ایران درگفت‌وگوبا ایسنا:

برای کنترل نوسانات ارزی در کشور، اتاق مبادله ارز باید روزانه 100 تا 120 میلیون دلار ارز را به واردکنندگان و فعالان تجارت خارجی عرضه کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایسنا پدرام سلطانی – نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره اثرات نوسانات نرخ ارز روی فعالیت تولیدکنندگان و فعالان بخش خصوصی اظهار کرد: پیام این نوسانات ارزی بلاتکلیفی و دستپاچگی برای فعالان بخش خصوصی است، زیرا سمت و سوی بازار و حرکت قیمت ها مشخص نیست.

وی با بیان این‌که فعالان بخش خصوصی باید محاسبه قیمت‌ها و هزینه‌های تمام شده خود را براساس نرخ ارز انجام دهند، اظهار کرد: اتفاقاتی که در حال رخ دادن است ریشه در مسائلی دارد که درچند هفته و چند ماه اخیر افتاده و براساس اخباری که منعکس می‌شود، می‌توان ادامه این روند را پیش بینی کرد.

نایب رئیس اتاق ایران درباره تحلیل آثار راه اندازی اتاق مبادله ارز گفت: در حال حاضر نباید روی نتیجه وآثار اتاق مبادلات ارزی تنها با توجه به اتفاقات چند روز اخیر قضاوت کرد. سازوکار این اتاق پس از گذشت مدتی از فعالیت و شناخته شدن آن می تواند مورد قضاوت واقع شود.

وی افزود: آنچه که مسلم است میزان عرضه روزانه ارز در اتاق مبادلات ارزی مهمترین پیامی است که فعالان تجارت خارجی می‌توانند مورد توجه قرار دهند و این موضوع که آیا این اتاق ارز کافی را برای بخش‌های تجاری کشور ارائه کرده است یا خیر را مورد قضاوت قرار دهند.

او با بیان این‌که تحلیل ما این است که در این اتاق باید روزانه 100 تا 120 میلیون دلار ارز عرضه شود، اظهار کرد: این ارز باید به فعالان تجارت خارجی برای واردات ارائه شود تا بتواند پاسخ چند اولویتی که در خود اتاق اعلام شده است، تامین شود.

سلطانی ادامه داد: با تامین نیاز بازار ارز به آرامش رسیده و با ادامه این روند و تامین ارز سایر اولویت‌ها می‌توان برای کنترل نوسانات ارزی کشور برنامه‌ریزی کرد.

وی با این‌ ادعا که با دادن خبرهایی مثل راه اندازی بورس ارز و اتاق مبادلات ارزی بازار ارز آرامش خود را از دست می‌دهد، تصریح کرد: بسیاری از واردکنندگان که برای واردات نیاز به ارز داشتند، در پی شنیدن راه اندازی این اتاق دست نگه داشته و از آنجایی که به محض راه اندازی اتاق مبادلات ارزی ارز مورد نیاز آنان تامین نشد مجبور به تامین ارز مورد نیاز خود در بازار آزاد شدند.

نایب رییس اتاق ایران با بیان این‌که بخشی از نوسانات اخیر نرخ ارز به همین دلیل بوده است، تصریح کرد: نباید وعده‌هایی داده شود که بازار به حالت انتظار در‌آید و انتظارات انباشته شده به تقاضاهای واقعی در بازار آزاد تبدیل شود.

وی تصریح کرد: براساس بررسی روند اتفاقاتی که در چند ماه اخیر در اقتصاد کشور رخ داده است، میزان درآمدهای ارزی مربوط به نفت کاهش یافته است؛ علیرغم این که میزان ذخایر ارزی ما بنا به اظهار مسئولین ذیربط بالاست.

سلطانی تاکید کرد: عرضه ارز بدون توجه به ذخایر ارزی باعث گران‌تر شدن آن در آینده می‌شود

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

57  −    =  55