ورود اپل به عرصه رقابتی هوش مصنوعی

در ماراتن هوش مصنوعی غول‌‌‌های تکنولوژی به دنبال کسب سهم بیشتر از بازار، به دنبال توسعه الگوهای زبانی خودشان هستند. در تمام این مدت اما به نظر می‌‌‌رسید که نام اپل به طور محسوسی در فهرست شرکت‌هایی که محصول هوش مصنوعی مولد خود را توسعه می‌‌‌دهند، غایب است. با این حال آن‌طور که پیداست محققان این شرکت در پشت‌‌‌صحنه مشغول به کار بوده‌‌‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از دنیای اقتصاد دانشمندان و متخصصان اپل به‌‌‌ همراه محققان دانشگاه کلمبیا در ماه اکتبر امسال یک مدل زبانی بزرگ چند وجهی به‌‌‌ نام Ferret را به‌‌‌صورت متن‌‌‌باز منتشر کردند. البته این مدل زبانی بزرگ تنها برای کاربردهای تحقیقاتی منتشر شده است و نمی‌توان برای امور تجاری از آن استفاده کرد. با این‌‌‌ حال انتشار یک مدل زبانی بزرگ متن‌‌‌باز توسط اپل که به‌‌‌عنوان شرکتی با سیستم‌‌‌های بسته شناخته می‌شود، اتفاقی هر چند عجیب اما خوشایند است.

Ferret می‌‌‌آید

حالا اخباری منتشر شده‌‌‌اند که نشان می‌‌‌دهد محققان اپل و دانشگاه کلمبیا یک مدل زبانی بزرگ (LLM) متن باز چندوجهی به نام Ferret را در ماه اکتبر منتشر کردند. انتشار Ferret نشان‌‌‌دهنده تعهد اپل به تحقیقات اثرگذار در زمینه هوش مصنوعی و تثبیت جایگاهش در این حوزه است. البته این مدل زبانی بزرگ تنها برای کاربردهای تحقیقاتی منتشر شده است و نمی‌توان برای امور تجاری از آن استفاده کرد. با این حال  به نظر می‌رسد که این شرایط تغییر کند، چرا که اخیرا مدل‌‌‌های منبع باز Mistral عناوین جدید را می‌‌‌سازند و مدل جمنای گوگل قرار است که در پیکسل پرو و اندروید استفاده شود؛ در نتیجه حدس و گمان‌‌‌ها در مورد پتانسیل مدل‌‌‌های زبانی بزرگ محلی برای قدرت بخشیدن به دستگاه‌‌‌های کوچک افزایش یافته است.

دلیل افزایش اظهارنظرها در این مدت این است که اپل به تازگی اعلام کرد در به‌‌‌کارگیری مدل‌‌‌های زبانی بزرگ در آی‌فون‌‌‌ها به پیشرفتی کلیدی دست یافته است. این شرکت دو مقاله تحقیقاتی جدید منتشر کرد که تکنیک‌‌‌های جدیدی را برای آواتارهای سه‌بعدی و استنتاج مدل زبانی کارآمد معرفی می‌‌‌کنند. این پیشرفت‌‌‌ها به صورت بالقوه قادر به ایجاد تجربه‌‌‌های بصری فراگیرتر و امکان اجرای سیستم‌‌‌های هوش مصنوعی پیچیده در دستگاه‌‌‌های مصرفی مانند آی‌فون و آی‌پد هستند. بسیاری از فعالان عرصه هوش مصنوعی که با تاخیر متوجه انتشار Ferret شدند، ورود غیرمنتظره اپل را به عرصه مدل زبانی بزرگ منبع باز جشن گرفته‌‌‌اند؛ به‌خصوص اینکه اپل از قدیم به عنوان یک باغ محصور شناخته می‎شود. بارت دوایت که یک سازمان غیرانتفاعی اروپایی متمرکز بر هوش مصنوعی منبع باز در زمینه پزشکی را اداره می‌‌‌کند، با انتشار پستی در پلتفرم ایکس نوشت: «من به نوعی این اتفاق را از دست داده‌‌‌ام. اپل در ماه اکتبر به جامعه هوش مصنوعی منبع باز پیوسته است. معرفی Ferret گواهی بر تعهد اپل به تحقیقات تاثیرگذار هوش مصنوعی است و جایگاه خود را به عنوان یک رهبر در فضای هوش مصنوعی چندوجهی مستحکم می‌کند.» او در ادامه اضافه کرد: «من مشتاقانه منتظر روزی هستم که مدل‌‌‌های بزرگ زبانی محلی روی آی‌فون من به صورت یکپارچه اجرا شوند.» تریستان بهرنس، هنرمند و مشاور آلمانی موسیقی مبتنی بر هوش مصنوعی، نیز در این باره در لینکدین خود نوشت: «آیا متوجه شدید که اپل (بله اپل!) به تازگی یک مدل زبان بزرگ چند وجهی منتشر کرده که شامل کد و وزن است؟»

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  2  =  18