کامتینا؛ الگوی شرکت های بیمه برای سرمایه گذاری

"ریسک نیوز" اجرای مگاپروژه بیمه ملت در کیش را بررسی کرد:

در حالی اجرای مگاپروژه کامتینا در جزیره کیش آغاز شده که می توان آن را گام بلند بیمه ملت در اشتغال زایی و توسعه گردشگری و الگویی برای سایر شرکت های بیمه در جهت سرمایه گذاری در پروژهای اقتصادی ارزیابی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ریسک نیوز، مگاپروژه کامتینا که لقب نگین جزیره کیش را به خود گرفته،  پروژه ای اداری، تجاری و تفریحی است که از اقدامات آینده نگرانه بیمه ملت در یک سال اخیر محسوب می شود؛ پروژه ای عظیم که نقطه عطفی در سرمایه گذاری و تقویت بنیه مالی این شرکت است. در همین حال، این پروژه عظیم تاثیر مثبتی بر نماد بیمه ملت در بازار سرمایه و خلق ثروت برای سهام داران این شرکت خواهد داشت.

اما نکته قابل توجه این است که شرکت های بیمه دارای دو بال بیمه گری و سرمایه گذاری هستند؛ به این معنا که یک شرکت بیمه ای شاید فقط از یک وجه فعالیت بیمه گری انجام دهد؛ اما می تواند منابع حاصل از بیمه گری را به سرمایه گذاری در بورس، خرید سهام شرکت های دانش بنیان، شرکت های استارتاپی ،خرید اوراق بهادار و پروژهای بزرگ اقتصادی مانند پتروشیمی، نفت، گاز و حتی طرح های تفریحی اختصاص دهد.

شرکت های بیمه در اغلب کشورهای دنیا نقش فعالی در پروژه های بزرگ اقتصادی دارند و یکی از مهم ترین کارهایی که انجام می دهند، سرمایه گذاری است؛ به این معنی که منابع حاصل از حق بیمه ها را صرف سرمایه گذاری در پروژه های مختلف می کنند. این اقدام علاوه بر آورده ای که برای صنعت بیمه دارد، بال سرمایه گذاری این صنعت را هم تقویت می کند. موضوعی که متاسفانه در ایران تا حدود زیادی مغفول مانده و این انتقاد را به شرکت های بیمه وارد کرده که نقش پررنگی در پروژهای بزرگ اقتصادی ندارند؛ انتقادی که به درستی مطرح می شود و بیانگر آن است که در کشورمان این شرکت ها آنطور که باید و شاید، اقدام به سرمایه گذاری در طرح ها و پروژه های بزرگ اقتصادی نمی کنند.

اما حالا بیمه ملت با حرکت اخیر خود در مورد کامتینا نشان داد که می تواند در کنار فعالیت های بیمه گری خود، نقش مهمی را در سرمایه گذاری و اجرای پروژه های بزرگ ایفا کند؛ اقدامی که نقطه قوتی برای بیمه ملت محسوب می شود. این در حالی است که بیمه ملت همواره دارای توانگری مالی بسیار بالایی بوده و چندین سال پیاپی است که به عنوان توانگرترین شرکت بیمه ای در کشورمان شناخته می شود.

این شرکت در عین حال از ذخایر بسیار خوبی برخوردار است و گزارش عملکرد اخیر آن نشان می دهد که رشد حق بیمه خوبی در شش ماهه نخست امسال داشته است. از همین رو با وجود بنیه قوی مالی که از بیمه ملت سراغ داریم، قطعا می تواند در سرمایه گذاری و اقتصاد کشورمان نقش بسیار پررنگ تری داشته باشد تا در نهایت سود بیشتری را برای سهام داران خود به ارمغان بیاورد.

اما در حالی بیمه ملت حرکت بزرگی به نام مگاپروژه کامتینا را در جزیره کیش کلید زده که این اقدام به جز متجلی کردن نام این بیمه و نشان دادن نقش بسیار مهم بیمه ها در سرمایه گذاری، حرکت بسیار موثر و مهمی در حوزه فرهنگ سازی برای سایر شرکت های بیمه است. در واقع بیمه ملت با این اقدام نشان داد که به غیر از اقدامات بیمه گری ، می تواند ورود جدی و موثر به پروژه های سرمایه گذاری داشته باشد.

در همین حال حجت الله عبدالملکی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد در مراسم کلنگ زنی و آغاز اجرای پروژه کامتینا، از شرکت های بیمه خواست که در مناطق آزاد نقش پررنگ و فعال تری داشته باشند؛ زیرا مناطق آزاد از ویژگی هایی برخوردارند که نسبت به سرزمین اصلی، امکان فعالیت و حرکت کردن با راحتی بیشتری همراه است. همچنین در مناطق آزاد مسایلی مانند پرداخت مالیات بر ارزش افزوده وجود ندارد و سرمایه گذاران می توانند ضمن یافتن پارتنرهای خارجی برای خود، با شرکای خارجی در ارتباط باشند.

از همین روست که اقدام بیمه ملت به عنوان یک الگو، می تواند نقش بسیار موثری در حرکت سایر شرکت های بیمه به سمت سرمایه گذاری در طرح ها و پروژه های بزرگ و پررنگ کردن نقش صنعت بیمه در اقتصاد کشور باشد.

گفتنی است مگاپروژه کامتینا در زمینی به مساحت 30 هزار مترمربع در میدان سنایی جزیره زیبای کیش و در کنار مراکز تجاری و اداری و مجاورت اسکله زیبا و جدید این جزیره احداث خواهد شد. کامتینا در زیربنایی به مساحت 76 هزار مترمربع در سه بخش اداری، تجاری و تفریحی ساخته خواهد شد که شامل 1.5 طبقه فضای تجاری به مساحت 5 هزار و 407 مترمربع و 8 طبقه فضای اداری به مساحت 25 هزار و 681 مترمربع و یک هزار پارکینگ است. فضای اقامتی و تفریحی و گردشگری این پروژه هم 4 طبقه و به مساحت 11 هزار و 250 مترمربع در نظر گرفته شده است. کامتینا به عنوان گام بزرگ بیمه ملت در جهت ایجاد اشتغال و رونق گردشگری در منطقه زیبای کیش، در چهار سال آینده به بهره برداری کامل خواهد رسید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

70  −  64  =