پیش‌بینی تحلیلگران از بازار بورس + بازار سرمایه مشکلی برای رشد نخواهد داشت

تحلیلگران اعتقاد دارند که پس از پنج روز پیاپی افزایش، تعدیل شاخص عجیب نبوده و بازار در روزهای آینده با مشکلات اساسی برای رشد مواجه نخواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک دیروز، شاخص‌های بورس به دو روند متفاوت افت و افزایش پیوست و جریان خروج سرمایه از بازار ادامه یافت. برای پیش‌بینی عملکرد بازار امروز – یکشنبه 21 آبان – به روند معاملات روز کاری گذشته می‌پردازیم. در روز شنبه، شاخص کل با ۱۶۳۶ واحد کاهش یافت و در مقابل، شاخص کل هم‌وزن با ۳۳۰ واحد افزایش داشت. همچنین، شاخص کل فرابورس با ۱۷ واحد رشد کرد و شاخص هم‌وزن فرابورس نیز با افزایش ۵۴۳ واحدی رو به رشد بود.

در پایان معاملات روز شنبه، ۳۱۸ نماد به رشد قیمت پیشبردند و ۳۸۹ نماد نیز کاهش یافتند، به عبارت دیگر، ۴۵ درصد بازار به رشد قیمت دچار شد و ۵۵ درصد دیگر افت قیمت را تجربه کردند.

بیشترین افزایش قیمت در روز شنبه در بورس به شرکت سرمایه گذاری ساختمان ایران (وساخت)، شرکت فروسیلیس ایران (فروس) و شرکت مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر (شوینده) تعلق داشت. همچنین، در فرابورس، شرکت سوژمیران (فسوژ)، شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران (سدبیر) و شرکت فرانسوز یزد (کایزد) بیشترین افزایش قیمت را به ثبت رساندند.

در مقابل، بیشترین کاهش قیمت در بورس به نمادهای ولصنم (شرکت لیزینگ صنعت و معدن)، قشهد (شرکت شهد) و حفارس (شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس) تعلق گرفت. در حوزه فرابورس نیز، شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش (تاپکیش)، شرکت سیم و کابل ابهر (بکابل) و شرکت صنعتی مینو (غصینو) بیشترین کاهش قیمت را نشان دادند.

در روز شنبه، در معاملات بورس، 68 نماد در صف خرید قرار گرفتند، در حالی که 39 نماد با صف فروش مواجه بودند. ارزش کل صف خرید با کاهش 27 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 142 میلیارد تومان کاهش یافت و ارزش کل صف فروش نیز با کاهش 23 درصدی به 315 میلیارد تومان رسید.

پیش‌بینی بورس امروز

در جریان معاملات دیروز بورس تهران، شاخص‌های کل و هم‌وزن در 75 دقیقه ابتدایی با صعود روبرو شدند. اما با ورود به نیمه دوم روز، فشار عرضه در بازار افزایش یافت و شاخص‌ها به سمت کاهش متمایل شدند. به‌طوری‌که شاخص کل با رنگ قرمز پوشیده شد و شاخص هم‌وزن با اندکی افت نسبت به روز چهارشنبه به پایان رسید.

نمادهای بزرگ بازار، از قبیل فارس، فولاد و فملی، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشتند.

همچنین، مبلغ 181 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد و نمادهایی همچون خساپا، شپنا، شبندر، وبصادر، فملی، وبملت، خودرو، فولاد، حفارس، خگستر، وتجارت، شتران، شستا و خاور بیشترین خروج سرمایه را نشان دادند.

تحلیلگران به این نکته تاکید دارند که پس از پنج روز صعود پی‌درپی، تعدیل شاخص به شکلی غیرمنتظره صورت گرفته و بازار در راستای رشد در روزهای آینده با مشکلات بنیادی مواجه نخواهد شد. از سوی دیگر، تحلیلگران بدبین به افت حجم معاملات و خروج سرمایه حقیقی اشاره کرده و این موضوع را به عنوان یک سیگنال منفی برای معاملات امروز تلقی می‌کنند، که ممکن است باعث کاهش شاخص شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

80  −  78  =