کمیته بازل گزارش آشفتگی بانکی را منتشر می‌کند/ریسک‌ها و آسیب‌پذیری سیستم بانکی جهانی

کمیته بازل موافق ارائه مشاوره در زمینه تغییرات اقلیمی و افشای دارایی‌های رمزنگاری شده است و ارزیابی سالانه G-SIB را تأیید می کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، این کمیته در روزهای 4 الی 5 اکتبر در بازل به منظور بررسی تحولات اخیر بازار و ریسک‌های سیستم بانکداری جهانی و بحث در مورد طیف وسیعی از سیاست‌ها و ابتکارات نظارتی تشکیل جلسه داد.

کمیته بازل چشم انداز سیستم بانکی جهانی را با توجه به تحولات اخیر اقتصادی و بازار مالی مورد بحث قرار داد. در حالی که نرخ ‌های بالاتر می ‌تواند از حاشیه سود خالص بانک‌ ها و درآمد مرتبط پشتیبانی کند، اما همچنین می ‌تواند آسیب ‌پذیری ‌هایی را که در طول دوره کم و طولانی ایجاد شده است، نشان دهد.

اینها شامل ریسک های ناشی از ضررهای اعتباری بالقوه مربوط به افزایش نسبت های خدمات بدهی برای وام گیرندگان و حساسیت نرخ بهره سپرده گذاران بانکی است. علاوه بر این، بانک ها از طریق طیف گسترده ای از کانال ها در معرض بخش NBFI هستند.

بانک ها و ناظران باید نسبت به چشم انداز در حال تحول، که شامل حفاظت از انعطاف پذیری عملیاتی است، هوشیار بمانند. در این راستا، کمیته در زمان مقتضی یک خبرنامه نظارتی در مورد تصویب اصول کمیته برای تاب آوری عملیاتی و اصول تجدید نظر شده در مدیریت صحیح ریسک عملیاتی منتشر خواهد کرد.

آشفتگی بانکی در سال 2023

آشفتگی بانکی مارس 2023 از نظر مقیاس و دامنه، مهمترین استرس بانکی در سراسر سیستم از زمان بحران بزرگ مالی بود. در پاسخ، کمیته امروز گزارشی را منتشر می کند که علل آشفتگی، پاسخ های نظارتی و رگولاتوری و درس های اولیه آموخته شده را ارزیابی می کند.

با تکیه بر یافته های این گزارش، کمیته مجموعه ای از ابتکارات پیگیری را دنبال می کند، از جمله:

اولویت دادن به کار برای تقویت اثربخشی نظارتی و شناسایی مسائلی که می‌تواند مستلزم راهنمایی بیشتر در سطح جهانی باشد. به علاوه پیگیری کار تحلیلی بعدی بر اساس شواهد تجربی به منظور ارزیابی اینکه آیا ویژگی‌ های خاص چارچوب بازل همانطور که در طول آشفتگی در نظر گرفته شده، مانند ریسک نقدینگی و ریسک نرخ بهره در دفتر بانکی و ارزیابی نیاز به بررسی گزینه ‌های سیاستی در مورد میان مدت عمل می‌ کند.

این کار پیگیری کاملا مطابق با الزام اجرای استانداردهای بازل III به شیوه ای کامل و منسجم و در اسرع وقت است که به تازگی توسط گروه فرمانداران و روسای نظارت، نهاد نظارتی کمیته تایید شده است.

بانک های مهم سیستمی جهانی

کمیته نتایج ارزیابی سالانه G-SIB را تایید کرد. نتایج به هیئت ثبات مالی قبل از انتشار فهرست 2023 G-SIB ارائه خواهد شد.

ریسک های مالی مرتبط با تغییرات اقلیمی

کمیته موافقت کرد که در مورد چارچوب افشای بازل III برای مواجهه بانکی با ریسک های مالی مرتبط با تغییرات اقلیمی مشورت کند. کمیته یک مقاله مشاوره ای در مورد چارچوب پیشنهادی را تا نوامبر منتشر خواهد کرد.

دارایی های رمزنگاری شده

کمیته موافقت کرد که در زمینه مجموعه ای از الزامات افشای مربوط به قرار گرفتن در معرض دارایی های رمزنگاری شده بانک ها مشورت کند. این افشاها مکمل استاندارد احتیاطی برای چنین مواجهه هایی است که در دسامبر 2022 منتشر شد. مقاله مشاوره به زودی منتشر خواهد شد.

دیجیتالی شدن امور مالی

پیشرفت در دیجیتالی شدن و فناوری مالی همچنان بر سیستم مالی از جمله ارائه خدمات بانکی تأثیر می گذارد. اعضا درباره چندین روند در این زمینه از جمله ارائه خدمات بانکی از طریق واسطه های غیربانکی («بانکداری به عنوان یک خدمات») تبادل نظر کردند.

تا اواسط سال آینده، کمیته گزارشی درباره تحولات دیجیتالی شدن امور مالی و پیامدهای آن برای بانک ها و ناظران منتشر خواهد کرد.

منبع: www.bis.org

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  5  =  35