اوکراین و مرحله جدیدی از بانکداری باز

اوکراین به مرحله جدیدی در روند اجرای بانکداری باز رسیده است، زیرا در 11 اوت بانک ملی اوکراین (NBU) در وب سایت رسمی خود مفهوم بانکداری باز و طرح معرفی را منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، کارشناسان رگولاتوری به طور مشترک با گروه ‌های کاری فعال بازار، از جمله بانک‌ ها، مؤسسات مالی غیر بانکی، ارائه‌ دهندگان پرداخت، سیستم‌ های پرداخت، شرکت ‌های فناوری اطلاعات و سایر سازمان‌ هایی که معتقدند بانکداری باز تأثیر قابل ‌توجهی بر کسب ‌و کار و خواسته ‌های آن ها خواهد داشت، روی این سند کار کردند. یکی از فعال ترین و پرشمارترین گروه هایی که در این فرآیند شرکت داشته و در حال حاضر روی توسعه استانداردها و مشخصات کار می کند، OpenApiGroup است.

بر اساس سند منتشر شده، قرار است تا پایان سال 2023، همراه با گروه های کاری، اولین نسخه مشخصات فنی توسعه داده شود و در سه ماهه دوم سال 2024، آزمایش برای مجموعه محدودی از API و شکاف ها و زمینه های احتمالی برای بهبود اسناد شناسایی انجام شود. حداکثر تا سه ماهه سوم سال 2025، NBU آزمایشی را در یک محیط محصول با تعداد محدودی از شرکت کنندگان انجام می دهد و نوآوری را برای کل بازار تا 1 آگوست 2025 (از این تاریخ، بانک ها و موسسات غیر بانکی دارای حساب) راه اندازی می کند. باید رابط ها را باز کند و اطلاعات مشتری را با ارائه دهندگان تایید شده TPP با رضایت آن ها به اشتراک بگذارد، همچنین از زیرساخت پرداخت جدید و سایر تعاملات ارائه شده در مشخصات پشتیبانی کند.

در عین حال، NBU در نظر دارد رویکردهای کلی برای نظارت بر فعالان بازار در فرآیند تعامل در چارچوب بانکداری باز، حفاظت از مصرف کننده، امنیت فناوری اطلاعات و حفاظت از داده های شخصی ایجاد کند و چارچوب نظارتی لازم برای اجرای بانکداری باز را ایجاد کند.

شایان ذکر است که استانداردهای گروه برلین به عنوان پایه ای برای توسعه مشخصات فنی استفاده شده است. با تصویب قانون اوکراین «در مورد خدمات پرداخت» در سال 2021، که آغازی برای معرفی بانکداری باز بود، کارشناسان اوکراینی در حال مطالعه تجربیات اروپایی، جذب کارشناسان خارجی و تجزیه و تحلیل این هستند که کدام مدل ها برای بازار اوکراین مناسب تر هستند. رویکردهای اوکراین از یک سو باید با بازار پرداخت اروپا سازگار باشد و از سوی دیگر ویژگی های بومی را در نظر بگیرد. همچنین در نظر گرفتن نقاط ضعفی که پس از معرفی بانکداری باز در اروپا شناسایی شد و در هنگام توسعه مفهوم خود، سطح آن ها را در نظر گرفت.

به این ترتیب، با توجه به اینکه اکثر راه حل های بازار بر اساس ساختار API باز توسعه می یابند، معرفی بانکداری باز یک گام منطقی است که بازار پرداخت را متحول می کند، توسعه فین تک ها را افزایش می دهد، رقابت بین فعالان بازار پرداخت را افزایش می دهد، فرصت های جدیدی برای توسعه و مقیاس پذیری اکوسیستم ایجاد می کند و در عین حال تنظیم کننده (NBU) سطح بالایی از حفاظت از حقوق کاربر و امنیت داده ها را تضمین می کند.

منبع: www.finextra.com

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×    =  27