دلایل انحلال کانون صرافان ایرانیان اعلام شد

بانک مرکزی که در ماه‌های اخیر اقتدار نظارتی و ثبات در تصمیم‌گیری را برای اجرای سیاست‌های پولی و ارزی خود دنبال کرده است، هفته گذشته در ادامه اقدامات اصلاحی و نظارتی خود بر تخلفات بازار ارز مجوز کانون صرافان ایرانیان را ابطال کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از روزنامه ایران: در اطلاعیه بانک مرکزی آمده بود: به‌دلیل تخلفات و انحراف از اهداف، موضوع و وظایف و اختیارات کانون صرافان ایرانیان، موافقتنامه تأسیس این کانون صادره توسط بانک مرکزی، ابطال و انحلال کانون مذکور در دستور کار قرار گرفت. از جمله مهم‌ترین تخلفات صورت گرفته می‌توان به استنکاف از دستورات بانک مرکزی و عدم همکاری با این بانک، انحراف از اهداف، وظایف و موضوع فعالیت کانون، به حدنصاب نرسیدن جلسات شورایعالی طی چندین ماه اخیر، سرمایه‌گذاری و تحصیل سهام برخلاف موضوع فعالیت، وظایف و اختیارات کانون و نظایر آن اشاره کرد.

البته مقاومت برخی صرافان نیز در برابر تمکین به این تصمیم قابل توجه است. افزایش نسبی نرخ دلار در هفته گذشته علی‌رغم اینکه قیمت دلار در ماه‌های اخیر روندی نزولی را طی کرده است این گمانه‌زنی را مطرح کرد که برخی صرافان به‌منظور تحت فشار قرار دادن بانک مرکزی برای تجدیدنظر در این تصمیم در این افزایش قیمت نقش داشته‌اند. همچنین خبرسازی و جعل مصاحبه توسط برخی رسانه‌های منتقد دولت و بازنشر اخبار و مصاحبه جعلی توسط صفحات و کانال‌های مجازی کانون صرفان ایرانیان دیگر اقدام مضحک این کانون در مخالفت و مقاومت در برابر تصمیمات بانک مرکزی در روزهای اخیر بوده است.

به‌عنوان مثال سایت «خبرآنلاین» مصاحبه‌ای از «جعفر قادری» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس منتشر کرد و در آن به نقل از قادری نوشته بود که قرار است رئیس کل بانک مرکزی برای شفاف‌سازی چرایی نابسامانی بازار ارز و تصمیمات مترتب بر آن به مجلس احضار شود.

این در حالی است که قادری در گفت‌وگو با ایبنا، رسانه بانک مرکزی، این موضوع را قویاً تکذیب کرد و گفت چنین صحبت‌هایی مبنی بر نابسامانی بازار ارز و احضار رئیس کل به مجلس را مطرح نکرده است. قادری اظهار داشته است: اتفاقاً بنده بر این موضوع تأکید داشته و دارم که در صورت اخلال در بازار ارز بانک مرکزی باید از اختیارات خود استفاده و با اخلالگران برخورد جدی و قاطع داشته باشد؛ ضمن اینکه این تصمیم جدید بانک مرکزی را هم مثبت می‌دانم. صرافی‌ها باید تحت کنترل بانک مرکزی باشند تا این نهاد پولی و مالی موفق به اتخاذ تصمیمات درست و راهبردی خود در بازار ارز شود. با هر سازمان یا نهاد مرتبط با مسائل ارزی، اگر عملکردی خارج از سیاست‌های اعلامی بانک مرکزی داشته باشد باید برخورد قاطع و جدی داشت ضمن اینکه به هیچ فرد و نهادی نباید اجازه برهم زدن آرامش بازار ارز داده شود.

تخلفات کانون صرافان چه بود؟
کانون صرافان ایرانیان تخلفات گوناگونی را مرتکب شده که نتیجه آن ابطال مجوز این کانون توسط بانک مرکزی شد استنکاف کانون صرافان ایرانیان از دستورات بانک مرکزی و عدم همکاری کانون صرافان با بانک مرکزی که انحراف از اهداف، وظایف، اختیارات و موضوع فعالیت کانون و اساسنامه ثبتی آن کانون محسوب می‌شود از جمله تخلفات این کانون بوده است. عدم اجرای دستور بانک مرکزی درخصوص برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده به‌منظور تصویب اساسنامه جدید کانون علی رغم مکاتبات متعدد صورت گرفته در بیش از یک‌سال اخیر در این خصوص از سوی بانک مرکزی با کانون صرافان دیگر تخلف این کانون بوده است.

به رسمیت نشناختن و بیان ادعای عدم وجاهت قانونی رکن هیأت عالی نظارت کانون طی مکاتبات واصله از کانون صرافان و عدم ارسال صورتجلسات شورایعالی برای هیأت عالی نظارت جهت تأیید و نظارت توسط هیأت مذکور و عدم همکاری شورایعالی با هیأت عالی نظارت، یکی از مصادیق عدم تمکین کانون به مقررات قانونی بوده است.

سرمایه‌گذاری و تحصیل حدود ١٦ درصد سهام یک شرکت سهامی خاص برخلاف موضوع فعالیت، وظایف، اختیارات و مفاد اساسنامه کانون و ماهیت حقوقی آن مؤسسه غیرتجاری (غیرانتفاعی) و بدون کسب موافقت بانک مرکزی از جمله نمونه‌های انحراف از وظایف اصلی این کانون بوده است.

به حدنصاب نرسیدن جلسات رکن شورایعالی کانون صرافان طی چندین ماه اخیر و عدم وجود شفافیت و عدم ارائه مستندات عملکردی و صورت‌های مالی به تمامی اعضای شورای عالی؛ استعفا و کناره‌گیری برخی از اعضای شورای عالی به دلایل مختلف که موجبات عدم تشکیل جلسات شورایعالی (حداقل یک جلسه در ماه با حضور حداقل ۵ عضو) را در چندین ماه اخیر فراهم کرده است از جمله دیگر تخلفات این کانون است. همچنین انجام مصاحبه‌های نامتعارف و برخلاف سیاست‌های بانک مرکزی در بازار ارز و تقابل با بانک مرکزی و بیان مطالب نادرست پیرامون اقدامات بانک مرکزی در رابطه با صرافی‌ها از دیگر انحرافات این کانون در ماه‌های اخیر بوده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

58  −  56  =