رشد ۲۴ درصدی سرانه تراکنش های شاپرک در میانه بهار

علی رغم تورم نقطه به نقطه 54 درصدی در یک سال منتهی به اردیبهشت 1402، ارزش هر تراکنش در سامانه شاپرک در این مدت کمتر از 24 درصد افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از اکوایران، در سال گذشته میزان تورم از میزان رشد تراکنش های سرانه در سامانه شاپرک بیشتر بوده است، به عبارت دیگر مبلغ حقیقی هر تراکنش نسبت به اردیبهشت سال گذشته کاهش یافته است.

با توجه به اینکه الگوی مصرف افراد در ماه های مختلف سال تغییر می کند، مقایسه تراکنش ها باید نقطه به نقطه باشد، برای مثال در انتهای سال افراد به دلیل نزدیک شدن به سال نو و خرید های نوروزی تعداد و مبالغ تراکنشات افزایش می یابد. بنابراین بهتراست برای درک مناسب تر تغییرات در تقاضا، تراکنش های اردیبهشت ماه با موقعیت مشابه خود در سال گذشته مقایسه شود.

 

بررسی تغییرات نقطه ای سرانه شاپرک

در طول یک سال منتهی به اردیبهشت 1402 مبلغ هر تراکنش در سامانه شاپرک از 188 هزار تومان به 232 هزار تومان رسیده است. علی رغم اینکه روند مبالغ سرانه مبادله شده در سامانه شاپرک صعودی بوده اما در کل در اردیبهشت امسال ارزش هر تراکنش تنها 23.4 درصد افزایش پیدا کرده که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه‌ی 54.6 درصدی در اردیبهشت، کمتر از حد انتظار است.

همچنین تعداد کل تراکنش ها از حدود 3.5 میلیارد در اردیبهشت سال گذشته به 4.1 میلیارد رسیده است، به عبارت دیگر تعداد کل تراکنش‌ ها در سال اخیر تقریبا 17 درصد رشد کرده و مشابه رشد سالانه در اردیبهشت 1401 است.

افزایش تعداد تراکنشات و رشد مبلغ هر تراکنش کمتر از تورم می تواند بیانگر کاهش ارزش حقیقی هر تراکنش و خرد تر شدن مبادلات باشد. البته برخی دیگر با توجه به سد قابل معامله در بده بستان های ثبت شده در شاپرک مقایسه تورم با ارزش سرانه شاپرک را اقدامی نامناسب ارزیابی می کنند. چرا این عده معتقدند سبد مصرفی در شاپرک لزوما از کالاهای نهایی نبوده و می تواند متاثر تورم تولیدکننده باشد. بنابر این اساس این مقایسه با فرض آن بوده که معاملات ثبت شده در شاپرک عدمتا از سبد کالاهای نهایی شکل گرفته باشد و تورم مصرف کننده برآن اثرگذار باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  +  1  =