بیمه ای که هر مالک خودرویی باید هر ثانیه حواسش به آن باشد

بیمه اتومبیل همان بیمه شخص ثالث است که به صورت اجباری بوده و تمام وسایل نقلیه زمینی باید آن را تهیه کنند. در حقیقت می‌توان گفت خرید بیمه نامه اتومبیل یک آینده‌نگری برای زمانی است که دچار حادثه رانندگی شده‌اید و می‌خواهید که هزینه‌های جبران خسارت‌ها بر عهده شما نباشد.

از طرف دیگر باید توجه کنید در صورت عدم تمدید این بیمه نامه، با جریمه دیرکرد بیمه و توقیف خودرو مواجه خواهید بود. در این مطلب سعی داریم که درباره اهمیت خرید بیمه نامه اتومبیل و پوشش‌های آن توضیحاتی ارائه کنیم تا بیشتر با این بیمه نامه آشنا شوید ما را تا انتهای متن همراهی کنید.

بیمه اتومبیل چیست؟

بیمه اتومبیل نام دیگر بیمه شخص ثالث است که برای جبران هزینه‌های جانی و مالی طراحی شده است. این بیمه نامه به جبران خسارت‌های وارد شده به اشخاص ثالث در حادثه رانندگی می‌پردازد. همچنین بیمه‌گر با توجه به میزان دیه اعلام شده در ابتدای سال، سقف تعهدات خود را مشخص می‌کند که بیمه‌گزار با پرداخت حق بیمه بیشتر می‌تواند سقف بیمه نامه را به طور کامل دریافت کند. علت اینکه می‌گوییم سقف تعهدات در بیمه نامه خریداری شود به خاطر این است که هنگام بروز حادثه بتوان خسارت بیشتری خسارت را دریافت کرد. به طور کلی شرکت بیمه برای اینکه دغدغه‌های رانندگی در سطح جاده‌ها و خیابان‌ها را کاهش دهد خسارت‌های وارد شده به اشخاص ثالث را تحت پوشش دارد به طوری که شامل هزینه‌های فوت، درمان و خسارت‌های مالی خواهد بود.

پوشش‌های بیمه اتومبیل

همانطور که گفته شد، بیمه نامه اتومبیل دو نوع پوشش مالی و جانی دارد که به شرح زیر است:

·پوشش جانی بیمه اتومبیل:

در پوشش جانی بیمه نامه، غرامت فوت، نقص عضو و هزینه‌های درمانی اشخاص ثالث آسیب دیده که در حادثه رانندگی دچار خسارت شده‌اند، جبران خسارت می‌شود. همچنین پرداخت خسارت با توجه به سقف تعهدات شرکت بیمه در نظر گرفته خواهد شد. پوشش جانی در بیمه نامه اتومبیل را می‌توان همان دیه یا ارش شخص ثالث آسیب ‌دیده در تصادف بر اساس نوع صدمه بدنی مانند: شکستگی، نقص عضو و از کار افتادگی جزئی، کلی، موقت یا دائم عنوان کرد.

·پوشش مالی بیمه اتومبیل:

در پوشش مالی بیمه ثالث اتومبیل هرگونه خسارت مالی که ناشی از حادثه و تصادف باشد، برای اشخاص ثالث جبران خسارت خواهد شد. این خسارت‌ها می‌تواند برخورد با یک جسم ثابت یا متحرک باشد.

·پوشش حوادث راننده:

پوشش حوادث راننده همان پوشش جانی برای راننده مقصر در حادثه است که برای راننده‌های با گواهینامه معتبر قابل خریداری است.

بیمه ثالث حوادث جانی را پوشش می دهد

چه عواملی در میزان حق بیمه اتومبیل تاثیر خواهند گذاشت؟

دیه از مهم‌ترین عوامل تاثیر گزار در قیمت بیمه نامه یا همان حق بیمه اتومبیل است. نحوه اعلام دیه بدین گونه است که قوه قضاییه در ابتدای هر سال مبلغ دیه را به بیمه مرکزی اعلام می‌کند و از طرف دیگر بیمه مرکزی با توجه به دیه اعلام شده میزان سقف تعهدات خود را در برابر بیمه‌گزار مشخص خواهد کرد. در سال 1402 مبلغ دیه برای ماه‌های حرام معادل یک میلیارد و دویست میلیون تومان و برای ماه‌های عادی سال مبلغ 900 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. در حقیقت سقف تعهدات برای پوشش جانی بیمه اتومبیل برابر با یک میلیارد و دویست میلیون تومان است و برای پوشش مالی حداقل باید یک چهلم مبلغ دیه یعنی 30 میلیون تومان را خریداری کرد. اما در کنار دیه عوامل دیگری هم وجود دارد که باعث تغییر قیمت و نرخ حق بیمه پایه خرید بیمه ماشین خواهد شد. این عوامل عبارتند از:

  • کاربری خودرو
  • تعداد سیلندر
  • سال تولید و ساخت خودرو
  • تاریخ انقضای بیمه نامه قبلی
  • تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث
  • میزان پوشش مالی بیمه‌ نامه شخص ثالث
  • مدت اعتبار بیمه ‌نامه (کوتاه مدت یا یکساله)
  • جریمه دیرکرد تمدید بیمه نامه شخص ثالث

تاثیر تخفیف در قیمت بیمه اتومبیل

تخفیف عدم خسارت یکی از عوامل مهم در تغییر قیمت بیمه نامه خواهد بود. تخفیف عدم خسارت اتومبیل با توجه به تعداد سال‌های عدم خسارت، درصدی تخفیف خواهد داشت. به این معنا که اگر بیمه‌گزار در طول مدت انقضای بیمه نامه از کوپن‌های بیمه نامه خود استفاده نکند، مشمول تخفیف شده و به ازای هر سال، 5 درصد تخفیف عدم خسارت دریافت می‌کند.

منظور از جریمه دیرکرد تمدید بیمه نامه چیست؟

همانطور که اشاره شد با توجه به قانون اجباری بودن بیمه اتومبیل همه خودرو‌ها باید این بیمه نامه را خریداری کنند. از طرف دیگر در صورت عدم تمدید بیمه نامه با جریمه دیرکرد تمدید مواجه خواهند شد. دقت کنید که این جریمه به صورت روزشمار بوده و تا 365 روز است. در حقیقت شرکت‌های بیمه‌ای برای بیمه‌گزار‌هایی که به موقع این بیمه نامه را تمدید نمی‌کنند جریمه در نظر خواهند گرفت. همچنین مبلغ جریمه دیرکرد با توجه به روزهای عدم تمدید به حق بیمه پایه اضافه خواهد شد.

عوامل موثر بر قیمت بیمه شخص ثالث

مدت اعتبار بیمه اتومبیل

تمام مالک‌های خودرو بهتر است که قبل از اتمام بیمه نامه اتومبیل، شرایط تمدید را فراهم کنند تا از جریمه دیرکرد بیمه نامه و توقیف خودرو جلوگیری شود. از طرفی هم با توجه به مدت زمان بیمه نامه بهتر است که بیمه را به صورت بلند مدت خریداری کرده تا حق بیمه کمتری نسبت به بیمه کوتاه مدت پرداخت کرد. دقت کنید که اگر شما بیمه نامه سالانه خریداری کنید از نظر اقتصادی به صرفه‌تر خواهد بود.

 در حقیقت با توجه به قانون بیمه مرکزی، بیمه اتومبیل از ساعت صفر تاریخ شروع تا ساعت 24 تاریخ انقضای بیمه نامه اعتبار خواهد داشت.

عوامل موثر در انتخاب بهترین بیمه اتومبیل

برای انتخاب بیمه نامه اتومبیل نیاز است که عوامل مختلفی را در نظر گرفت تا بهترین بیمه اتومبیل خریداری شود. در حقیقت این عوامل باعث می‌شود که مشتری‌ها و بیمه‌گزارها به یک شرکت بیمه وفادار باشند و از خدمات آن‌ها استفاده کنند. عوامل تاثیر گذار در انتخاب بهترین بیمه نامه عبارتند از:

  • میزان رضایتمندی بالای مشتریان قبلی
  • امکان اعمال تخفیف و ارائه قیمت‌های مناسب
  • میزان پوشش مالی بالای شرکت
  • میزان توانگری مالی شرکت بیمه در مقایسه با شرکت‌های دیگر
  • تعداد شعب و مراکز فعال برای پرداخت خسارات بالا
  • میزان شهرت و محبوبیت شرکت بیمه‌گر در ارائه خدمات
  • امکان ارائه پرداخت خسارات به صورت سیار

به طور کلی هنگام خرید بیمه شخص ثالث باید در انتخاب شرکت بیمه و پوشش‌های بیمه نامه دقت زیادی داشت تا بیشترین خدمات را تا سقف تعهدات دریافت کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  1