بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۰ سودده شد / افزایش چشمگیر مطالبات از دولت

بر اساس گزارش های منتشر شده در سامانه کدال، سود خالصی معادل 231 میلیارد تومان برای بانک کشاورزی گزارش شده، این در حالی است که حاصل عملکرد این بانک در سال 1399 زیان 289 میلیارد ریالی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، گزارش عملکرد بانک کشاورزی برای سال 1400 نیز در سامانه کدال منتشر شد که سود خالصی معادل 231 میلیارد تومان گزارش شده این در حالی است که حاصل عملکرد این بانک در سال 1399 زیان 289 میلیارد ریالی بوده است.

با این همه انباشته بانک در پایان اسفند ماه 1400 رقم 8620 میلیارد ریال می باشد. این موضوع به آن معناست با تداوم روند سودآوری فعلی زیان انباشته این بانک در کوتاه مدت و حتی میان مدت جبران نخواهد شد.

تراز عملیاتی بانک کشاورزی نیز همچون بسیاری دیگر از بانک های کشور در سال 1400 بهبود یافته است. داده ها نشان می دهد خالص درآمد تسهیلات و سپرده گذاری بانک در سال یاد شده به رقم 9784 میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال قبل از آن با رشد حدود 41 درصدی همراه شده است.

خالص درآمد کارمزد بانک نیز رشدی دو برابری را تجربه کرده به رقم قابل توجه 1411 میلیارد تومان رسیده است.

در بخش هزینه ها نیز رشد تنها 17 درصدی هزینه های عمومی و اداری با توجه به تورم حاکم بر سال قبل و همچنین میانگین رشد حقوق پرسنل قابل توجه است.

هر چند کاهش پرسنل بانک در دوره مورد بررسی در این موضوع تاثیرگذار بوده اما بررسی ها نشان می دهد دلیل عمده رشد اندک این سرفصل رشد کم هزینه های عمومی بانک بوده است.

با این وجود بررسی ها نشان می دهد هزینه مطالبات مشکوک الوصول و همچنین هزینه های مالی با رشد 38 و 66 درصدی همراه شده است.

این موضوع در کنار رشد جریانات منفی ناشی از وجه نقد عملیاتی بانک نشان می دهد چالش نقدینگی و عدم وصول مطالبات در این بانک نیز همچون دیگر بانک ها وجود دارد.

شرایط نامطلوب در حوزه کشاورزی و همچنین استمهال تسهیلات مشتریان از عمده دلایل این موضوع به شمار می رود.

علیرغم وجود چنین مشکلاتی، بررسی ها نشان می دهد مطالبات بانک از دولت نیز در سال 1400 با رشد قابل توجه همراه شده است.

بر اساس ترازنامه بانک در پایان اسفند ماه 1400، مانده مطالبات بانک کشاورزی از دولت با رشد بیش از 10 هزار میلیارد تومانی نسبت به سال 1399 به رقم 47 هزار میلیارد تومان رسیده است.

به بیان ساده تر حدود 18 درصد از کل دارایی های بانک به دولت قرض داده شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×    =  4