زنگ هشدار برای بانک دی به صدا درآمد/ ثبت ۴۰ درصد مطالبات غیرجاری

گزارش حد نصابی جدید از زیان دهی در بانک دی

زیان دهی بانک دی در بهار سال جاری نیز تداوم یافت. حاصل عملکرد بانک دی در سه ماهه نخست سال 1401 شناسایی زیان 12.9 هزار میلیارد ریالی بوده که این رقم حدود 30 درصد نسبت به زیان گزارش شده در بهار سال 1400 بیشتر است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، افزایش 75 درصدی زیان دهی بانک دی در بخش خالص درآمد تسهیلات و سپرده از مهم ترین دلایل این زیان دهی به شمار می رود.

زیان دهی در این بخش آنقدر زیاد بوده که عملکرد مثبت بانک در دیگر حوزه ها را تحت الشعاع قرار داده است.

جمع سایر درآمدهای عملیاتی بانک در بهار سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ده برابر شده که بخش اعظم آن از محل سود حاصل از فروش سرمایه گذاری هاست.

همچنین جمع هزینه های بانک در مقایسه با سه ماهه نخست پارسال حدود 13 درصد کاهش یافته که علت مهم آن به حذف کامل هزینه مطالبات مشکوک الوصول مربوط است.

با این حال، بر اساس صورت های مالی در پایان خرداد ماه، حدود 40 درصد از مانده تسهیلات بانک دی در طبقات سررسید گذشته، معوق و یا مشکوک الوصول قرار داشته اند که یکی از بدترین شرایط در بین بانک ها از حیث جریان وصول مطالبات است.

این موضوع زنگ خطر را برای رشد هزینه های مالی، هزینه مطالبات مشکوک الوصول و همچنین مطالبات سوخت شده در ماه های بعد به صدا در می آورد.

با زیان گزارش شده، زیان انباشته بانک از سرمایه اسمی آن نیز فراتر رفته و حقوق صاحبان سهام نیز منفی شد تا بانک دی بیش از پیش در لبه پرتگاه ورشکستگی قرار گیرد؛ هر چند مدیران بانک اقداماتی از جمله فروش دارایی ها و نظم بخشی به عملیات بانکی را در جهت رهایی از این موضوع در دستور کار قرار داده اند.

بررسی ها نشان می دهد بانک دی (به لحاظ ارزش دفتری) یکی از بیشترین وزن مانده سرمایه گذاری را در بین تمامی بانک های بورسی دارد.

با این وجود به دلیل عدم بازدهی مناسب، این سرمایه گذاری ها درآمد چندانی عاید بانک نمی سازند. لذا می توان گفت معضل بزرگ بانک دی عدم مولد بودن سرمایه گذاری هاست که با توجه به شرایط این مشکل در کوتاه مدت حل نخواهد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

99  −    =  98