سودآوری ناچیز و نه چندان در شان

مرور عملکرد بانک تجارت در سه ماهه نخست سال جاری نشان می دهد

بر اساس گزارش های منتشر شده در سامانه کدال، بانک تجارت رقم 14.7 هزار میلیارد ریال هزینه مطالبات مشکوک الوصول را گزارش کرده که با اختلاف، بیشترین رقم در بین دیگر بانک ها است. با این حال، میزان سودآوری این بانک در مقایسه با دارایی های در اختیار آن ها بسیار ناچیز بوده و این بانک می بایست با مولدسازی دارایی ها، بازدهی و سودآوری خود را افزایش دهند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در بانک تجارت هر چند نرخ رشد سودآوری زیاد بوده اما رقم ریالی آن چندان چشمگیر نبوده است.

سود خالص بانک تجارت نیز در سه ماهه نخست سال 1401 نسبت به سال قبل از آن با افزایش حدود 89 درصدی همراه شده و به رقم 1603 میلیارد ریال رسیده است.

خالص درآمد بانک از محل تسهیلات و سپرده ها و همچنین سایر درآمدهای عملیاتی در سه ماهه نخست سال 1401 به ترتیب با رشد حدود 44 درصدی و 179 درصدی همراه شده اما خالص سایر درآمدها و هزینه ها تغییر فاحشی نداشته است.

جمع هزینه ها نیز حدود 68 درصد رشد داشته که بخش عمده آن مربوط به هزینه مطالبات مشکوک الوصول است.

این بانک گزارش خود رقم 14.7 هزار میلیارد ریال هزینه مطالبات مشکوک الوصول گزارش کرده که با اختلاف، بیشترین رقم در بین بانک های مورد بررسی است.

با این حال، میزان سودآوری این بانک در مقایسه با دارایی های در اختیار آن ها بسیار ناچیز بوده و این بانک می بایست با مولدسازی دارایی ها، بازدهی و سودآوری خود را افزایش دهند.

بانک تجارت در جمع بانک های مورد بررسی بیشترین رقم مطالبات از دولت را دارد.

بر اساس ترازنامه شرکت مانده این حساب در پایان خرداد ماه سال جاری به رقم 633 هزار میلیارد ریال رسیده که این عدد نسبت به اسفند ماه سال قبل با رشد 5 درصدی همراه شده است.

نکته قابل توجه اینکه رقم مورد اشاره بیش از 10 درصد کل مانده دارایی های بانک است.

در حوزه نقدینگی نیز بانک تجارت شرایط چندان مساعدی را تجربه نمی کند. بررسی ها نشان می دهد جريان ‌خالص وجه ‌نقد حاصل از فعاليت‌های ‌عملياتی بانک در سال 1400 منفی و در سه ماهه نخست سال جاری رقم مثبت ناچیزی بوده به گونه ای که بانک بالاجبار بخشی از نقدینگی مورد نیاز خود را از محل تسهیلات (از دیگر بانک ها) تامین کرده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  +  1  =