۵ کشور اروپایی در صف خرید گاز ایران

ایبنا – مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز از درخواست شرکتهایی از بلغارستان، ترکیه، آلمان، ایتالیا و اتریش برای خرید گاز از ایران خبر داد

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک سید رضا کسایی زاده در گفتگو با خبرنگار مهر در آستانه امضای قرارداد خط لوله نابوکو در آنکارای ترکیه، با بیان اینکه ایران خط لوله پارس را به عنوان مسیر اصلی خود برای صادرات گاز طبیعی به اروپا انتخاب کرده است، گفت: در این رابطه تاکنون شرکتهای مختلف اروپایی از آلمان، ترکیه، بلغارستان، ایتالیا و اتریش مذاکره هایی را برای خرید گاز از ایران انجام داده اند.

وی با اشاره به اینکه بحث تعیین قیمت و برخی مسائل سیاسی مهمترین موانع صادرات گاز ایران به اروپا است، تصریح کرد: اما با راهکارهای در نظر گرفته شده، پیش بینی می کنیم این 2 مورد نیز به طور کلی حل شود.

ظرفیت انتقال گاز خط لوله پارس حدود 110 میلیون متر مکعب در روز بوده که قرار است این خط لوله با عبور از ترکیه به یونان،‌ ایتالیا و سوئیس کشیده ‌شود و پس از آن به اتریش و آلمان برسد.

برای ساخت این خط لوله به حدود 4 میلیارد دلار سرمایه نیاز است و قرار است گاز مورد نیاز آن از طریق 5 فاز پارس جنوبی تامین شود.

در صورت اجرایی شدن این طرح با ظرفیت انتقال سالانه37 میلیارد متر مکعب گاز، مقدار گاز منتقل شده 20 درصد بالاتر از خط لوله های نابوکو و جریان جنوبی است که حدود یک ‌چهارم نیاز گازی اروپا را تامین خواهد کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  7  =  1