تولید ۹ میلیون تن شیرخام در سالجاری

ایبنا – مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران از تولید بیش از 9 میلیون شیرخام در سالجاری خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک

سعید سلطانی سروستانی در گفتگو با مهر گفت: در حال حاضر میزان تولید در زیربخش دام درکشور ازروند رو به رشدی برخوردار است، به نحویکه علاوه بر تامین نیاز داخلی آمادگی برای صادرات نیز وجود دارد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران بیان کرد: سالانه بالغ بر حدود 10 الی 15 درصد افزایش تولید شیرخام در کشور به دلیل افزایش تعداد گاوهای مولد وجود دارد؛ لذا با توجه به روند روبه افزایش تولید هم اکنون دامداران در تحویل شیرخام تولیدی به کارخانجات مشکل دارند و از سویی کارخانجات فاقد توان لازم برای صادارت مازاد تولید هستند.

وی اظهارداشت: میزان مصرف سرانه شیردرکشورسالانه رقمی حدود 115 تا 120 کیلوگرم است، در حالیکه این رقم باید به حدود 160 تا 170 کیلوگرم افزایش یابد.

سروستانی عنوان کرد: سال گذشته صادرات شیرخشک از کشور حدود 2هزار و 500 تن بوده است، ولی امسال به دلیل بالابودن قیمت تمام شده این محصول درداخل نسبت به قیمت تمام شده جهانی هنوز صادراتی صورت نگرفته است.

وی قیمت تمام شده یک کیلو شیرخشک در داخل را کیلویی 5 هزارتومان اعلام کرد و افزود: در حال حاضرقیمت جهانی هرتن شیرخشک معادل 1800 دلاراست که این رقم کمتراز نصف قیمت تمام شده تولید داخلی است.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران تصریح کرد: پیش بینی می شود در سالجاری بیش از9 میلیون تن شیرخام در کشور تولید شود که با توجه به این حجم تولید، صادرات نیزامکانپذیر است.

وی با تاکید بر ارایه یارانه به تولید و صادرات محصولات دامی خاطرنشان کرد: عدم ارایه کمکهای یارانه ای به تولید داخلی ضربه وارد می کند، زیرا اگر تولید ازسوی کارخانجات جذب نشود دامداران ناچاربه کشتار گاوهای مولد می شوند واین امر لطمات جبران ناپذیری را به تولیدکننده وارد می کند، این در حالی است که در اروپا دولت رقمهایی بین 800 تا 1000 یورو برای هر راس گاو شیری یارانه به تولیدکننده پرداخت می نماید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  ×  1  =