فاز دوم بزرگترین واحد تولید کننده متانول جهان افتتاح می شود

ایبنا – فاز دوم مجتمع پتروشیمی زاگرس به عنوان دومین واحد تولید کننده متانول جهان احتمالا هفته آینده با حضور رئیس جمهور در عسلویه به طور رسمی افتتاح می شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک احتمالا فاز دوم مجتمع پتروشیمی زاگرس به عنوان دومین واحد تولید کننده متانول جهان هفته آینده با حضور محمود احمدی نژاد رئیس جمهور، وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در عسلویه به طور رسمی افتتاح می شود.

قرارداد ساخت طرح متانول دوم مجتممع پتروشیمی زاگرس در سال 1382 به طور مشترک میان 2 شرکت از آلمان و ایران منعقد شده است.

ظرفیت تولیدی واحد دوم متانول زاگرس برابر با 5 هزار تن در روز و معادل یک میلیون و 650 هزار تن در سال است که با راه اندازی این واحد پتروشیمی، ظرفیت متانول تولیدی کشور به 6 میلیون و 50 هزار تن در سال افزایش می یابد.

هم اکنون مجتمع پتروشیمی زاگرس بزرگترین واحد تولید کننده متانول در جهان است که واحد دوم این طرح با هدف توسعه تولید متانول در کشور و به دلیل وجود بازار مناسب جهانی، منابع گازی کافی در کنار واحد اول آن اجرا شده است.

میزان سرمایه گذاری برای ساخت این طرح 178میلیون و 875 هزار یورو در بخش ارزی و 1038 میلیارد ریال در بخش ریالی است.

خوراک عمده این واحد پتروشیمی  را گاز طبیعی و اکسیژن تشکیل می دهد، که گاز مورد نیاز آن به میزان 188 هزار مترمکعب در ساعت از فازهای 1 و 2 پارس جنوبی و 84 هزار و 500 مترمکعب اکسیژن این واحد از پتروشیمی مبین تامین می شود.

متانول تولیدی پتروشیمی زاگرس در تهیه فرمالین جهت مصارف خانگی، تولید انواع رزین ها در صنایع پایین دستی، انواع ظروف و دوربین های عکاسی، کلید، پریز و انواع چسب های صنعتی کاربرد دارد.

همین طور برای تولید انواع الیاف و پارچه با کاربردهای خاص، تهیه متیل متاکربنات برای تولید انواع لامینیت ها و جهت تهیه MTBE جهت ارتقا درجه آرام سوزی بنزین و جایگزین سرب و در تولید DME (به عنوان سوخت جدید) که جایگزین گازوییل و گازهای شهری مطرح است کاربرد دارد.

گفتنی است، با راه اندازی واحد دوم متانول در پتروشیمی زاگرس، ایران 12 درصد کل تولید متانول جهان را در اختیار می گیرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×    =  16