مزیت های بانکداری الکترونیک در استقرار نظام اعتبار سنجی

شایان ارانی تاکید کرد:

ایبنا – یک کارشناس اقتصادی با اشاره به مزیت بانکداری الکترونیک درتحقق اعتبار سنجی بانک ها عنوان کرد،از آنجا که دربانکداری الکترونیک کلیه اطلاعات در دیتا بیس مرکزی حفظ می شود، پردازش وتحلیل این اطلاعات نتایج دقیق تر وسنجیده تری را در اختیار ارایه کنندگان تسهیلات قرارمی دهد.

شاهین شایان ارانی ،کارشناس ارشد اقتصادی ، در گفتگو با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  گفت:مزیت بانکداری الکترونیک این است که از انجا که اطلاعات کاملا الکترونیکی خواهد بود با ضریب خطا ی کمتری می تواند درجه اعتباری افراد یا شرکت ها را پیش بینی کند .

ارانی با اشاره به بحث اعتبار سنجی بانک ها عنوان کرد:اعتبار سنجی افراد حقیقی وحقوقی یکسری شاخصه ها ومولفه هایی دارد که با بحث های علمی وهنری(قضاوت در خصوص افراد حقیقی یا حقوقی)  توام خواهد بود.

وی با اشاره به ریسک معوقه وریسک سوخت افزود:ریسک معوقه عقب افتادن پرداخت پول به بانک وریسک سوخت عدم پرداخت پول است که به مجموع ریسک معوقه وسوخت، ریسک اعتباری گفته می شود.

شایان ارانی اظهار داشت:ریسک اعتباری سعی دارد احتمال سوخت ومعوق شدن را اندازه گیری کند چه در شخصیت حقیقی وچه حقوقی که مولفه های آن نیز با هم فرق دارد.

به گفته وی اکثر نهادها وبانک ها در دنیا شاخصه های و مولفه های محرمانه دارند وحتی نهادهای بین المللی وجود دارد که بانک ها وشرکت ها را اعتبار سنجی می کند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در ایران هیچ وقت یک مکانیزم تعریف شده ای برای درجه اعتباری بانک ها نداشته ایم ،عنوان کرد:یک کمیته رتبه بندی تشکیل وقرار شد یک بانک اطلاعاتی متمرکز ایجاد گردد تا اطلاعات مربوط به مشتریان چه حقیقی وچه حقوقی در این بانک متمرکز شود که بانک مرکزی هم فعالیت هایی را در این زمینه آغاز کرد وقرار شد یک دیتا بیس تشکیل گردد تا اطلاعات مشتریان حقیقی وحقوقی در آن ثبت شود.

ارانی با بیان اینکه ثبت رفتارهای گذشته مشتریان دردریافت تسهیلات بانکی به تنهایی ملاک نیست، گفت:خیلی از مکانیزم های اعتبار سنجی در دنیا تاکید دارند که باید روی رفتارهای گذشته افراد جهت رتبه بندی، پردازش صورت گیرد به طوری که با یکسری نرم افزارهای هوشمند پیش بینی شود که در آینده شخص چه رفتاری خواهد داشت.

وی با اشاره به سخت افزار ونرم افزار در اعتبار سنجی بانک ها خاطرنشان ساخت:سخت افزار کمک می کند تا اطلاعات مشتریان به شکل متمرکز حفظ شود ونرم افزار به پردازش اطلاعات می پردازد به طوریکه پیش بینی می کند که اشخاص حقیقی وحقوقی در آینده در دریافت تسهیلات بانکی  چه رفتاری را خواهند داشت.

به گفته وی بانکداری الکترونیک ابزار دقیقی جهت اعتبار سنجی  است زیرا تمامی فعل وانفعالات  در دیتا بیس حفظ می شود واین نرم افزار می تواند پیش بینی سنجیده تری داشته باشد. 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  3