عرضه برنج پاکستانی و نابسامانی بازار داخلی‌

ایبنا – رئیس اتحادیه صنف خوار و بار آجیل استان اصفهان گفت: عرضه برنج پاکستانی در کشور سبب‌ احتکار دلالان و افزایش تعرفه شده که این امر منجر به نابسامانی بازار داخلی برنج شده است.‌

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک مصطفی بیهق افزود: میزان مصرف برنج در کشور در حال افزایش بوده که باعث افزایش قیمت برنج شده است.

وی اظهار داشت: با توجه به آمار سال‌های گذشته و با احتساب ضریب اطمینان برای ذخیره سازی، امسال در استان اصفهان نیز نیاز به واردات برنج احساس می‌شود.

وی با اشاره به افزایش 25 درصدی تعرفه انواع برنج وارداتی در سال جاری، بیان داشت: افزایش قیمت برنج داخل در حالی است که واردات بیش از حد نیاز برنج در سال جاری منجر به عدم فروش برنج تولید داخل می‌شود و دولت هیچگونه حمایتی از برنج‌کاران داخلی نمی‌کند.

رئیس اتحادیه صنف خوار و بار آجیل استان اصفهان ادامه داد: واردات برنج نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 30 درصد و بیشتر افزایش پیدا کرده و در این میان به تولیدکنندگان داخلی بیشترین ظلم روا شده و این برخلاف برنامه‌های دولت برای رسیدن به خودکفایی است و تولیدکنندگان داخلی با این کار به علت عدم فروش محصولاتشان زیان فوق‌العاده‌ای می‌بینند.

بیهق با اشاره به اینکه بازار برنج‌های خارجی در دست دلالان است، تصریح کرد: دلالان از پاکستان برنج را وارد می‌کنند که نوع عالی آن نیست، یعنی بین 270 تا 300 تومان در هر کیلو خواهد بود اما برنج مرغوب پاکستان نیز با کیفیت مناسب به بازار ایران عرضه می‌شود.

وی بیان داشت: گران‌ترین برنج پاکستان نیز با قیمت 510 دلار در هر تن و با قیمت یک‌هزار و 400 تومان در هر کیلو عرضه می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف خوار و بار آجیل استان اصفهان با اشاره به اینکه واردات برنج روی قیمت برنج داخلی تاثیری نداشته، گفت: برنج ایرانی از همان ابتدا دارای قیمتی زیادی بود و معمولا مردم ترجیح می‌دهند که برنج‌های خارجی را استفاده کنند.

وی شایعه کمبود برنج پاکستانی را در بازار تکذیب کرد و گفت: این در حالی است که برنج پاکستانی به وفور در بازارهای خوار و بار استان خرید و فروش وجود دارد.

بیهق با اشاره به افزایش قیمت‌ها در بازار برنج خارجی، اظهار داشت: برنج پاکستانی در عمده فروشی‌ها قیمتی حدود یک ‌هزار و 300 تا یک‌ هزار و 400 تومان و در خرده فروشی‌ها بین یک‌ هزار و 500 تا یک‌ هزار و 700 تومان دارد و این مقدار بستگی به موقعیت جغرافیایی واحد عرضه کننده دارد.

وی در مورد برنج هندی خاطرنشان کرد: این برنج در عمده فروشی‌ها با قیمت یک‌هزار و 410 تومان و در خرده فروشی‌ها با قیمت یک‌هزار و 600 تومان عرضه می‌شود.
لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  3